Forum

Belcando Mastercraf...
 
Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Belcando Mastercraft

5 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,359 Bekeken
(@rochelle)
Berichten: 5
Lid
Topic starter
 

Hallo,

 

Wij krijgen binnenkort een Duitse staande draadhaar pup en ik ben nu zoekende naar de juiste voeding. Ik zou idealiter een mix van KVV en brok willen geven. Ik ben een beetje huiverig geworden voor het voeren van uitsluitend KVV aangezien mijn andere huisdieren hier ooit flink ziek van zijn geworden. Ik ben er dus zogezegd nog niet helemaal uit maar wil echt kwalitatief écht goede voeding geven. Het liefste zou ik brok en KVV gaan combineren, (gescheiden maaltijden, maar wel op 1 dag) maar de vraag is dan welke brok. Ik had al gelezen dat het niet uitmaakt of een brok wel of niet koudgeperst is? Dit omdat het dan icm KVV beter (gezamelijk) verteerbaar zou zijn?
Mijn persoonlijke favoriet qua brok is Ziwipeak, maar dat voor volledige voeding voor een grote(re) hond behoorlijk aan de prijs. Ik vind met name een hoog percentage kwalitatief goed vlees (bij voorkeur vers dus geen meel) erg belangrijk. Een vriendin tipte mij Belcando Mastercraft en ben dan ook erg benieuwd wat jullie hiervan vinden. Ik heb reeds contact gezocht met de fabrikant omdat ik nergens kan vinden of deze ook geschikt is voor pups. 
Is er een andere vergelijkbare voeding die interessant is voor mij om naar te kijken? 

Alvast bedankt voor het meedenken! 

 
Geplaatst : 30/09/2020 3:06 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Belcando Mastercraft ziet er prima uit qua samenstelling. Interessant dat ze alleen vers vlees gebruiken. De samenstelling en analyse doet vermoeden dat de brokken ook voor pups geschikt zijn. Ik heb voor de zekerheid een bericht gestuurd met de vraag of de brokken zo geformuleerd zijn dat ze ook voor (alle) pups geschikt zijn. Zodra ik antwoord krijg, laat ik dat hier weten. 

Het klopt dat voor combineren met rauwvoer, het (voor de meeste honden) niet uitmaakt of de brok geperst of krokant is. 

Ik ben nu toch wel benieuwd, wat voor ziekte ontstond er bij je honden door het voeren van (alleen) rauwvoer? 

 
Geplaatst : 01/10/2020 12:10 pm
(@rochelle)
Berichten: 5
Lid
Topic starter
 

Dank je wel voor de reacties Meike,

Om je vraag heel kort te beantwoorden: het waren niet de honden maar mijn fretten die ernstig ziek geworden zijn. Na veel onderzoek weten we inmiddels dat niet de voeding (complete prooidieren en/of rauwe vleesvoeding dan wel kvv), maar een Corona virus (geen humane variant als covid19, maar vergelijkbaar) de hoofdverzoorzaker was/is van heel erg veel zieke fretten. Echter merkte we in de praktijk dat rauw gevoerde fretten veel sneller achteruit gingen (meer en heftigere ontstekingen aan verschillende organen, maagdarmkanaal, middenoor en in enkel geval ook hersenvlies) dan fretten die brokken gevoerd kregen. Deze ziekte heeft enorm veel impact gehad op mij; zoveel zieke fretten te hebben gehad/gezien en te hebben moeten laten gaan. Als fokker ben ik verbonden aan de werkgroep die onderzoek doet naar deze ziekte. Mocht je hier meer over willen lezen kan je het onderzoek vinden op www.werkgroep-fret.nl. 
Ondanks deze ervaring ben ik van mening dat rauwe voeding zeker veel voordelen heeft, en voor fretten eigenlijk noodzakelijk is gezien deze nog "strengere" carnivoren zijn dan honden en katten, maar het heeft mij ook doen inzien dat bij ziekte het een grote(re) belasting kan zijn op je dier dan nodig. Zodoende graag de wens om gecombineerd te gaan voeren. 

Heel fijn dat je de leverancier benaderd hebt, dat was ik zelf ook van plan. Ik ben erg benieuwd wat jij van deze brok vindt ten opzichte van vergelijkbare merken als Orijen of Acana? Ik vind hem namelijk wel aan de prijs en ben benieuwd of er een andere goed alternatief is? 

Alvast bedankt! 

 
Geplaatst : 03/10/2020 1:15 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Bedankt voor het delen van je info en ervaring. Ik heb inderdaad gelezen over de problemen met fretten, maar wist nog niet dat de oorzaak gevonden was. Misschien is Energique Raw Veterinary Diets een optie voor fretten, hier zitten geen bacteriën in door een HPP-behandeling, maar het is wel rauw vlees. Er zitten wel wat veel koolhydraten in voor fretten, en je zou nog moeten berekenen of er wel genoeg eiwit in zit.

 

Ik vind Belcando Mastercraft niet ideaal voor pups, omdat ik het eiwitgehalte aan de lage kant vind voor pups. Er zijn wel andere alternatieven als je geen Acana of Orijen wilt voeren, maar geen opties zonder vleesmeel. Ik ben nog bezig met het inventariseren van alle puppybrokken, maar merken met puppybrokken met een niet al te hoog of laag eiwitgehalte en wel een gedeelte vers vlees zijn bijvoorbeeld Brit Fresh (40% vers vlees), Genesis (56% vers vlees) en Total bite (55% vers vlees). Brit Fresh is niet duur.

Succes met de keuzes!

 
Geplaatst : 04/10/2020 11:49 am
(@rochelle)
Berichten: 5
Lid
Topic starter
 

Dank je wel voor het checken. Orijen stond voor mij op de 2e plaats dus dan ga ik daarmee beginnen. Wanneer is een goede leeftijd om (eventueel) over te stappen naar Belcando? Het gaat om een Duitse Staande Draadhaar teefje.

Ik ga even puzzelen hoe ik Orijen kan gaan combineren met KVV. 

Nogmaals dank voor de hulp. 

 
Geplaatst : 04/10/2020 12:26 pm
Deel: