Forum

Brok met 1 of meerd...
 
Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Brok met 1 of meerdere vlees ingrediënten?

5 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
542 Bekeken
 Stef
(@stef)
Berichten: 3
Lid
Topic starter
 

Hallo,

Wat is eigenlijk het beste "type samenstelling" brokken om te geven aan een hond? Ik bedoel samengesteld met meerdere of met slechts 1 vlees ingrediënt?

Mijn twee honden (teefjes) staan nu op Acana maar ik zou een brok willen proberen met nog meer vlees in. Ik denk aan Orijen of GoNative. Ivm percentage vlees liggen ze in elkaars buurt maar samenstelling is serieus verschillend.

Orijen heeft verschillende ingrediënten van vlees zoals kip, kalkoen, vis in verse en gedroogde vorm. GoNative daarentegen houdt het bij 1 ingredient, bvb in de kip variant zit enkel verse en gedroogde kip, in de zalm variant zit enkel zalm enz.

Wat denken jullie dat het beste type is om te geven? Is het met GoNative dan aangewezen om te wisselen tussen de verschillende soorten zodat ze eens een ander soort proteïne krijgen?

Dank voor de feedback.

 
Geplaatst : 11/02/2020 8:07 pm
 Stef
(@stef)
Berichten: 3
Lid
Topic starter
 

Niemand enige ervaring of kennis hierover?

 
Geplaatst : 19/02/2020 2:55 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Dag Stef,

Wat ik denk dat het beste is: diersoorten (en het liefst ook koolhydraatbronnen, kruiden en groenten) afwisselen. Daarbij maakt het niet uit of je twee brokken afwisselt met beiden vijf diersoorten, of met beiden maar één diersoort.

Soms is het handiger om een brok met één diersoort te kiezen, als de hond gevoelig is voor het ontwikkelen van voedselovergevoeligheid. Als je een brok voert met vijf diersoorten, en je vermoed voedselallergie, dan moet je allevijf de diersoorten gaan vermijden. Opzich geen probleem, maar er blijven minder diersoorten over om te proberen.

Soms is het wel handig als er naast gevogelte of hoefdieren ook vis in de brok zit, om te zorgen voor genoeg omega 3 in de brok. Zelf vis of een andere goede omega 3 bron toevoegen kan natuurlijk ook, en zou ik zelfs prefereren, maar dat is wel meer werk.

Dus: Ik zou de keuze niet laten afhangen van de hoeveelheid diersoorten. In sommige situaties kan het makkelijker zijn om voor één diersoort te kiezen, maar in jouw geval maakt het niet uit.

Go Native bevat evenveel vlees als Acana Classics en Heritage (en minder dan Acana Regionals), dus als je een brok met meer vlees zoekt is Orijen geschikter. Je kunt het vleesgehalte bij benadering vergelijken (als er geen geïsoleerde plantaardige eiwitten in zitten) door naar het eiwitgehalte te kijken. Hoe hoger het eiwitgehalte, hoe meer vlees.

 
Geplaatst : 20/02/2020 4:58 pm
 Stef
(@stef)
Berichten: 3
Lid
Topic starter
 

Hartelijk dank voor je reactie.

Ik zie in de samenstelling van acana wel minder vlees/dierlijke eiwitten dan in go native als ik de percenten optel.

Ik ga zowel orijen als go native eens voor een maand proberen en zien waar ze het het beste op doen.

Ze staan nu twee weken op gonative en na een initiële diaree bij 1 van de honden is hun ontlasting beter dan met acana. Alhoewel die op acana ook niet slecht te noemen was. Binnenkort ook eens vergelijken met orijen.

Thx.

 
Geplaatst : 22/02/2020 4:06 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Dag Stef,

Het gehalte aan dierlijk eiwit is alleen te vergelijken door te kijken naar het totale eiwitgehalte (analyse) en saarbij in te schatten hoeveel procent daar dierlijk van is. De percentages vleesingrediënten optellen is geen goede methode, omdat de vleesingrediënten verschillende percentages eiwit (en ook vet en vocht) bevatten. Zo bevat 10% vers toegevoegd vlees in totaal minder dan 2% eiwit, maar 10% vleesmeel bevat zo'n 7% a 8% eiwit.

Meerdere brokken proberen is de beste methode om te kijken welke brok het beste past bij je hond. Orijen bevat het meeste vlees, maar sommige honden kunnen daar juist niet goed tegen omdat ze het hoge gehalte aan verhit eiwit niet goed kunnen verteren.

Ik ben benieuwd naar de resultaten en conclusies straks van je "onderzoek"!

 
Geplaatst : 24/02/2020 1:10 pm
Deel: