Forum

Gecastreerd katertj...
 
Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Gecastreerd katertje wordt dik - welke brok?

2 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
502 Bekeken
(@siberiangirl)
Berichten: 1
Lid
Topic starter
 

Hallo allemaal, 

Wij hebben twee Siberische katten, een gesteriliseerde poes van net 1 jaar en een gecastreerd katertje van 9 maanden oud. 

Het is een groot kattenras, maar we vinden dat ons katertje nu toch echt wel wat teveel vet op z'n ribben heeft. Ook een bol buikje, kortom: het lijkt nu echt iets teveel van het goede te worden. 

Zijn halfzus, het poesje van een jaar, ziet er keurig in vorm uit, eet ook minder dan hij terwijl ze precies dezelfde voeding aangeboden krijgen. 

Mijn vraag: wat is verstandig nu naar te gaan kijken? Ik neig naar een brok met minder koolhydraten, maar ik begreep dat dit ook niet altijd de oplossing is? Moet ik misschien meer naar de calorieen kijken? Graanvrij voer met hoog eiwitpercentage hebben we toen ze klein waren rustig geprobeerd op over te stappen maar dat uitte zich alleen maar in diarree. Toen we weer terug gingen naar de Royal Canin brok die ze vanuit de fokker kregen was het over, en ze doen het er nu nog steeds goed op, alleen....het kan gezonder! 

Ik hoop op tips, er is zoveel keus dat ik niet meer weet wat goed is haha! Orijen staat voor mij nog steeds op 1 om te proberen, ik las dat het koolhydraatpercentage <17% zou zijn en het is graanvrij. 

 
Geplaatst : 01/04/2022 8:31 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Ten eerste is het een goed idee om te kijken of natvoer of rauwvoer ook een optie voor i3 is. Dit kun je eventueel combineren met brokken, voor het gemak. Wist je dat natvoer of rauwvoer dan veel effectiever en gezonder is? In brokken zitten veel meer calorieën per kilo en meer koolhydraten. Deze combinatie zorgt voor meer vetopslag in het lichaam. Probeer bijvoorbeeld ens twee maanden natvoer of rauwvoer en bepaal dan of het goed bevalt.

waarbij het vetpercentage lager is dan het eiwitpercentage (op de verpakking staat altijd een analyse van eiwit en vet). Je kunt bij het uitkiezen van het voer erop letten dat er geen graan, aardappel of zoete aardappel in de ingrediënten staat.

Als je toch brokken wilt voeren kun je inderdaad letten op het koolhydraatpercentage. Of ze er slechte ontlasting van krijgen heeft naast het eiwitgehalte ook te maken met de verteerbaarheid van het eiwit. Over het algemeen is het eiwit minder goed verteerbaar naarmate het ruwe as-gehalte hoger is (meer ruwe as betekent meer bot en het eiwit uit bot is minder goed verteerbaar), maar er zijn meer factoren, die onzichtbaar zijn in de analyse.

Zorg ook voor genoeg efficiënte omega 3 in het menu.

Relevante artikelen:

Het beste natvoer voor katten

Het rauwvoer-overzicht voor katten

Water beïnvloedt energieopname en gewicht van kat

Een slankere kat door vaker te voeren

Succes!

 
Geplaatst : 02/04/2022 9:46 am
Deel: