Forum

Groeipijn Barbet
 
Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Groeipijn Barbet

3 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,700 Bekeken
(@e-martens)
Berichten: 2
Lid
Topic starter
 

Hoi,

Wij hebben een 7,5 maanden oude Barbetpup, geboren op 11-06-2019 en ondertussen bijna 25 kg zwaar en 59,5 cm hoog. Bij de fokker kreeg ze Purina Pro Plan Large athletic puppy. Aangezien wij haar af en toe naar hondenpension de Lindenberg brengen, er daar Royal Canin gegeven wordt en ze eigenlijk alles lust, zijn we over gegaan op RC Maxi Puppy. Op zich vrij probleemloos al is ze wel erg vaak erg winderig, maar haar ontlasting is eigenlijk altijd goed.

De laatste vier weken heeft ze last gekregen van groeipijnen. De dierenarts heeft ons geadviseerd over te stappen op volwassen voeding aangezien daarin bij RC een lager calciumgehalte zit. Omdat ik dat advies niet echt overtuigend vond heb ik me de laatste weken gestort in een zoektocht o.a. op deze website. Een aantal zaken - omtrent groeipijn - zijn me duidelijk geworden, maar een aantal zaken ook niet.

In mijn zoektocht ben ik bij de volgende merken uitgekomen:
- Eukanuba puppy: calcium 0,85%, fosfor 0,73%, eiwitten 26,5% en vetten 14,5% (verhouding omega 6-3 is ca 4:1)
- Eukanuba junior: calcium 0,95%, fosfor 0,82%, eiwitten 25,00% en vetten 14,0% (verhouding omega 6-3 is ca 4:1)
- Biofood puppy: calcium 1,00%, fosfor 0,80%, eiwitten 30,00% en vetten 20,0% Met zalmolie, glucosamine, chondroïtine en echinacea kruiden.
- Biofood adult: calcium 1,00%, fosfor 0,90%, eiwitten 24,00% en vetten 14,0% Met zalmolie, schapenvet en kruiden.
- Virbac junior special Large: calcium 1,10%, fosfor 0,90%, eiwitten 33,22% en vetten 15,0%

Voor mij is helaas nog onvoldoende duidelijk bij welke van deze 5 soorten naast de afweging op calcium, fosfor en eiwitten ik de juiste afweging en keuze maak.

Kun je me daarbij helpen?

 
Geplaatst : 29/01/2020 6:35 pm
(@e-martens)
Berichten: 2
Lid
Topic starter
 

Hallo Meike,

Zou jouw voorkeur op basis van de bestanddelen dan uitgaan naar de brokken van Biofood? En zo ja de puppy variant of de adult?

Een andere brok met een laag calciumgehalte heb ik niet gevonden.

Mvg E. Martens

 
Geplaatst : 30/01/2020 2:46 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Sorry voor mijn late reactie, ik hoop dat ik je toch nog op weg kan helpen. De hoeveelheid calcium is inderdaad heel belangrijk, en door te kijken hoeveel calcium er per 1000 kcal in zit, kun je vergelijken hoeveel calcium je pup werkelijk binnenkrijgt: https://www.voerwijzer.com/calciumgehalte-te-berekenen-per-1000-kcal/. Wat dat betreft zou Biofood Puppy de beste keuze zijn. Het calciumgehalte is iets hoger dan de andere brokken die je noemt, maar doordat er meer calorieen inzitten, hoef je er minder van te voeren en krijgt je pup dus minder calcium binnen.

Je bent in je zoektocht vast ook tegengekomen dat de hoeveelheid calorieen die je voert van invloed is op groeipijn, zorg er dus ook voor dat je pup aan de magere kant blijft. Liever iets te mager dan iets te vol in dit geval.

Overweeg ook eens rauwe vleesvoeding, Bandit heeft voedings speciaal voor honden met groeipijn, alhoewel dit wel vrij prijzig is, zeker voor een grote hond.

 
Geplaatst : 06/02/2020 10:22 am
Deel: