Forum

Hondje ziek na voer...
 
Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Hondje ziek na voer optimalisatie

10 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,031 Bekeken
 Mitu
(@mitu)
Berichten: 6
Lid
Topic starter
 

Goedemiddag,
Ik ben de wanhoop nabij. Mijn hondje heeft 3 jaar geleden de diagnose voedsel intollerantie gekregen (na diverse eliminatie dieten vermoedelijk ook allergisch voor alle dierlijke eiwitten) en de dierenarts heeft toen een hypoallergene brok aanbevolen waar ze het 3 jaar lang super goed op heeft gedaan. September vorig jaar maakte ik een nieuwe zak open en werd ze ziek. Gal spugen, buikpijn, schuim op de mond, misselijk, niet willen eten, slijm bij de ontlasting, rommelende buik. Ik heb direct gekeken of ik misschien niet het verkeerde voer had besteld en zag toen dat het wel hetzelfde voer was maar dat de zak was veranderd. Ik heb direct de fabrikant gebeld maar zij verzekerde mij dat er niets was veranderd aan de inhoud, het was alleen een nieuwe zak. De klachten die mijn hondje heeft zouden veroorzaakt moeten worden door iets anders. Dus naar de dierenarts. Bloedonderzoek kwam niets uit. Bleef ziek. Echo, kwam uit dat haar 12 vingerige darm krampte en samenkneep. Oorzaak: voeding of ziekte van Addison. Getest op ziekte van Addison, heeft ze niet. Toen ik weer een zak voer wilde bestellen zag ik tot mijn schrik bij de reviews dat er meerdere honden ziek waren geworden na het openen vernieuwde verpakking. Gelijk weer de fabrikant gebeld en nu gaven ze aan dat er een wijziging had plaats gevonden in de nutritionele samenstelling. Mijn dierenarts op de hoogte gesteld en deze zegt dat dat geen klachten kan veroorzaken (praktijk verkoopt dit merk). Andere dierenartsen gevraagd, die durven er geen uitspraken over te doen Gaan zoeken op google. Honderden negatieve reviews gevonden van mensen met zieke honden en katten na het geven nieuwe verpakking. Ik noem bewust de fabrikant niet omdat ik er niet op ben om een bedrijf zwart te maken. Ondertussen met mijn dier naar de internist, kan niets vinden... En nu word het interessant, na vele telefoontjes een zak voer met de oude samenstelling weten te bemachtigen, hondje terug op oude voer en alle klachten zijn als sneeuw voor de zon verdwenen. Ik heb een bestand gekregen met wat er dan veranderd is in de voeding, ik ben een leek op dit gebied en hoop dat ik het bestand goed begrijp maar volgens mij is er het volgende toegevoegd:
Potassium 1,5 gram per 1000 kcal
Chloride 1,9 gram per 1000 kcal
Magnesium 0,2 gram per 1000 kcal
Zinc 41,7 mg per 1000 kcal
Taurine 0,5 gram per 1000 kcal

Gezocht op google op :"Potassium Chloride bad for dogs" en toen kwam het volgende naar voren:
Potassium chloride, however, is a severe irritant and can cause gastrointestinal irritation to the point of hemorrhagic vomiting or diarrhea."

Maar mocht dat de klachten veroorzaken zou dat dan niet uit het bloedonderzoek moeten zijn gebleken?

Ik heb nu nog 6 kg van het oude voer en daarna zal ik echter over moeten gaan schakelen naar een ander voer maar zolang ik niet weet waar ze zo heftig op reageert weet ik niet waar naar over te schakelen.

Ik wil zo graag mijn meisje helpen maar ik weet niet hoe

 
Geplaatst : 03/07/2020 3:55 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Wat ontzettend vervelend zeg! Ik zal mijn best doen te helpen, maar ik vrees dat het heel lastig wordt. Je noemt een rijtje met toevoegingen, maar belangrijk hierbij is: wat waren de toevoegingen in de eerste versie en wat is er precies veranderd. Misschien kun je foto's maken van de samenstelling, analyse en toevoegingen van de oude verpakking. Dan heb je deze gegevens voor als het nodig is.

Potassium, oftewel kalium, zou ook in de vorige voeding toegevoegd kunnen zijn. Kalium heeft alleen een irriterende werking als het puur wordt ingenomen (of er een veel te hoge dosis gebruikt is), omdat het alleen in te grote concentraties de maagwand kan irriteren. Een klein beetje kalium in een grotere hoeveelheid voer kan geen kwaad voor de maag. (Wel voor de bijnieren, als die niet goed werken, zoals bij Addison of voorstadia daarvan)

Sommige vormen van magnesium kunnen ook problemen geven, maar niet in deze lage hoeveelheid.

Het zou het mooist zijn als je een lijst kan krijgen met de exacte veranderingen. Dan kunnen we kijken of er een andere voeding is die meer op de oude lijkt.

Nu ik er zo over nadenk, denk ik dat het misschien nog wel het makkelijkst is om te kijken of een zelf gekookt menu goed gaat. Je hebt dan veel beter in de hand wat je wel en niet geeft en je kunt beter uitzoeken welke ingrediënten goed gaan en niet goed gaan. Ik zou beginnen met bijvoorbeeld gekookt eendenvlees (kip kan ook, als je zeker weet dat kip geen probleem is) en elke paar dagen (als het goed gaat) en ingrediënt toevoegen zodat je kunt toewerken naar een compleet menu.

 
Geplaatst : 05/07/2020 10:07 am
 Mitu
(@mitu)
Berichten: 6
Lid
Topic starter
 

Dankjewel voor je uitgebreide reactie! Ik stel dit enorm op prijs! Er is al uit diverse eliminatie dieten gebleken dat ze allergisch is voor alle dierlijke eiwitten

De verschillen zijn als volgt:
links is oud en rechts is nieuw
carbohydrate van 36,6 naar 43,3
nfe 41,1 het zelfde gebleven
dietary fiber van 5,5 naar 5,6
crude fiber van 1 naar 1,1
omega 6 van 4,24 naar 4,46
omega 3 van 0,81 naar 0.95
epa + dha van 0,34 naar 0,33
linoleic acid 4,07 is t zelfde gebleven
calcium van 1,01 naar 0,8
phosphorus van 0,8 naar 0,6
sodium van 0,5 naar 0,4
metabolisable van 400 kcal naar 408 kcal

Aan het nieuwe voer is toegevoegd:
potassium 1,5 gram per 1000 kcal
chloride 1,9 gram per 1000 kcal
magnesium 0,2 gram per 1000 kcal
zinc 41,7 mg per 1000 kcal
taurine 0,5 gram per 1000 kcal
vitamine a 7232.2 IU per 1000 kcal
vitamine e 149,5 mg per 1000 kcal

 
Geplaatst : 06/07/2020 12:26 am
 Mitu
(@mitu)
Berichten: 6
Lid
Topic starter
 

Als je een andere voeding kunt adviseren ddie meer op de oude lijkt denk ik dat we eer zijn. Wat zou dat fijn zijn voor mijn
lieve meisje

 
Geplaatst : 06/07/2020 12:30 am
 Mitu
(@mitu)
Berichten: 6
Lid
Topic starter
 

Dit is ze op de nieuwe voeding en dat heeft zo op en af 10 maanden geduurd https://www.facebook.com/107195014053208/posts/264746694964705/

 
Geplaatst : 06/07/2020 12:34 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Is alleen de analyse veranderd, oftewel de hoeveelheden van de ingrediënten, en zijn de ingrediënten verder hetzelfde gebleven? Dan wordt het heel lastig om te achterhalen wat de oorzaak van de problemen is. Op basis van een analyse is niet te voorspellen welke andere voedingen goed gaan, dat heeft vooral met de ingrediënten te maken. De analyse laat meer zien hoeveel er van de ingrediënt-categorieën in zit. Ik vermoed dat de genoemde toevoegingen er in de oude versie ook waren toegevoegd.

Als alle dierlijke eiwitten een probleem zijn, zou een hondenhok op basis van insecten een optie zijn, of een vegetarische hondenbrok. Een gekookt menu op basis van plantaardige ingrediënten kan ook, maar dat is wel wat lastiger dan een menu met vlees of vis.

 
Geplaatst : 06/07/2020 10:04 am
 Mitu
(@mitu)
Berichten: 6
Lid
Topic starter
 

Er zitten meer koolhtdraten in. Zou het kunnen dat ze slecht reageerd op de grotere hoeveelheid koolhydraten?

 
Geplaatst : 06/07/2020 10:49 am
 Mitu
(@mitu)
Berichten: 6
Lid
Topic starter
 

Taurine is ook toegevoegd in het nieuwe voer. Zou ze daar op hebben kunnen reageren? Ze is allergisch voor alle dierlijke eiwitten

 
Geplaatst : 07/07/2020 9:34 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Ja volgens mij kan een lichaam op elke stof mogelijk slecht reageren. De kans is klein, taurine wordt niet gezien als dierlijk eiwit door het lichaam. Maar het kan. De hoeveelheid koolhydraten zou mee kunnen spelen, maar ik heb niet eerder meegemaakt dat zo'n klein verschil in koolhydraten zo'n groot verschil in reactie geeft.

 
Geplaatst : 18/07/2020 11:36 am
(@krista-ten-brinke)
Berichten: 1
Lid
 

Op deze pagina kun je meer lezen over een voedselallergie: https://dierenkliniekonline.com/2022/03/15/voedselallergie/

en daar kun je ook een vraag stellen aan een dierenarts over het onderwerp. Wellicht heeft die meer info over de voeding en of de klachten daar vandaan komen. Zij heeft immers geen verkoop punt (volgens mij) en is dus denk ik niet bevooroordeeld. 

 

 
Geplaatst : 27/10/2022 10:15 am
Deel: