Forum

Plantaardig voer
 
Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Plantaardig voer

2 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
868 Bekeken
(@josje)
Berichten: 1
Lid
Topic starter
 

Geknipt uit: https://www.worldanimalprotection.nl/nieuws/plantaardig-voer-voor-honden-hoe-zit-dat

 
Geplaatst : 30/04/2022 12:21 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Bedankt voor het delen van dit artikel over het  vegetarisch voeren van de hond. Interessant om hun visie te lezen. Ik zou het voor de wereld ideaal vinden als iedereen veganistisch zou eten, maar ik denk echt dat het voor de gezondheid van carnivoren niet ideaal is voor de gezondheid. Er zijn honden die gewoon gezond blijven op een vegetarisch dieet, en voor honden met allerlei allergieen blijkt het soms een goede oplossing. Maar voor de meeste honden vind ik het niet ideaal.

Ik zal op een paar stellingen reageren.

Honden hebben geen ingrediënten nodig maar voedingsstoffen. 

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Honden hebben inderdaad voedingsstoffen nodig, maar omdat we niet weten welke precies nodig zijn voor een optimale gezondheid, kunnen we ons beter richten op ingrediënten. We weten wel van welke tekorten honden echt ziek worden, maar dat betekent niet dat er geen tekorten zijn die ongemerkt bijdragen aan een verminderde gezondheid. 

Met deze stelling kun je eigenlijk de voedingsdeskundigen in twee kampen indelen. De voedingsdeskundige die denken dat een lichaam voedingsstoffen nodig heeft en de voedingsdeskundigen die denken dat voedingsmiddelen meer zijn dan alleen vitamines en mineralen. Ik geloof het tweede, al richt ik me ook op voedingsstoffen.

al die voedingstoffen die voorgeschreven zijn, kunnen ook uit plantaardige of synthetische ingrediënten gehaald worden. 

Dit is eigenlijk het verlengde van de vorige uitspraak. Er zijn een aantal "voorgeschreven" voedingsstoffen. Als de hond hier te weinig van binnenkrijgt, wordt hij ziek. Maar wat ze vergeten is dat er ook stoffen zijn die wel nodig zijn voor een optimale gezondheid, maar die niet als essentieel zijn aangemerkt. Omdat het niet onderzocht is, of omdat een tekort niet direct tot een ziekte leidt.

De termen carnivoor, herbivoor en omnivoor zijn bedacht zijn door mensen. Dat heeft helemaal niets te maken met het dier zelf. 

Deze termen zijn inderdaad bedacht door mensen, maar hebben wel te maken met het dier zelf. Namelijk met het dieet dat ze in het wild eten en het verteringsstelsel. Honden zijn ingedeeld bij de carnivoren, omdat

  • de wolf van nature 99% dierlijke delen eet en het verteringsstelsel van de hond bijna gelijk is aan die van de wolf
  • Het verteringsstelsel duidelijk is geoptimaliseerd voor het eten van dierlijke delen  (meer hierover kun je lezen in het boek van Erwin Gijtenbeek: De rauwe waarheid over de voeding van de hond)

 

We kiezen ervoor om de hond die we liefhebben te voeren met worst waar een ander dier een hels leven voor heeft geleden

Ja, dat vind ik ook heel erg. Het verminderen van dierenleed is een goed argument om vegetarisch te voeren. Maar ik denk dat het voor de meeste honden geen ideale voeding is. Een goede tussen oplossing vind ik biologisch voeren en zoveel mogelijk restproducten.

slachtafval, wil je dat je hond echt geven? Is dat heel goed en gezond voor hem?

Dat is een goede vraag. "Gelukkig" wordt in Nederland al gauw iets als slachtafval gezien. Lever en hart en vleesbotten zijn heel gezond, maar wordt vaak als slachtafval gezien. Ook "afval" zoals tong, testikels, kopvlees en huid zijn in kleine hoeveelheden heel gezond voor de hond.  Als het menu van afvalvlees niet goed wordt samengesteld, bijvoorbeeld met hoeveelheden die niet ideaal zijn of met alleen MSM-vlees (afgespoten van botten, echt restvlees), dan is dat op de langere termijn niet zo gezond. Maar ik denk dat je met "afvalvlees" een prima menu kunt maken. 

Wil je meer weten?

Lees dan het boek van Erwin Gijtenbeek

 
Geplaatst : 01/05/2022 11:22 am
Deel: