Forum

Van Orijen naar Por...
 
Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Van Orijen naar Porta21 sensible; poes met veel diarree

4 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,279 Bekeken
(@astrid65)
Berichten: 2
Lid
Topic starter
 

Onze kattengroep bestaat uit 1 HTK, 1 BKH, 1 Scottish Fold en 1 Highland Fold. Sinds drie weken zijn we onze katten aan het overzetten op Porta21 sensible. We zijn gestart met 10% Porta21 en 90% Orijen. De bedoeling is 10% per week omhoog met de nieuwe brok. We zitten nu op 30% Porta21 en de HTK heeft zeer dunne ontlasting. We hadden drie jaar geleden ook al een probleem met haar toen we op Orijen overgingen, maar dit is op een gegeven moment wel beter gegaan. Dit was maanden later, na ontlastingsonderzoeken, dieetvoeding van Hill's die alleen zij at, wat kon omdat ze op een plek eten kreeg, waar de andere katten niet kwamen. Reden van de overstap naar Porta21 sensible is de, in mijn ogen, betere brok, maar ook de betaalbaarheid. Deze poes heeft altijd al snel diarree ontwikkeld op van alles, dus op zich zijn we wel wat gewend. Nu doet echter Canikur Pro niets meer. Ik begrijp, door alles wat ik ondertussen heb gelezen, dat de oorzaak het hoge eiwitgehalte in de brokken kan zijn. Ik wil eventueel wel Zymoral halen, maar hoe krijg ik deze poes aan de Zymoral? De katten krijgen de hele dag door brokken aangeboden (o.a. in voerspeeltjes) en de HTK apart eten geven, zoals we drie jaar geleden deden, is niet meer mogelijk. Natvoer eet de HTK niet, of likt er wat aan en loopt weg. Aan de ene kant eet ze alles wat los en vast zit, bij wijze van spreken. Aan de andere kant eet ze niets wat maar een beetje vreemd ruikt. Terwijl ze wel erg goed te pillen is gelukkig, maar daar heb je weinig aan met poeder. Heeft iemand misschien tips hoe we dit het beste aan kunnen gaan pakken?

 
Geplaatst : 02/01/2020 8:58 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Naast het hogere eiwitgehalte, bevat Porta 21 Sensible ook veel minder goed verteerbaar eiwit (vrij veel bot, te zien aan hoog ruw as-gehalte). Daardoor is de kans op slechte ontlasting nog groter. Het voordeel daarvan is dat het goedkoper is (bot is goedkoper dan vlees), maar dus niet ideaal als daardoor diarree ontstaat. Zymoral kun je proberen, maar ik zou zelf toch kijken of een iets betere brok geen optie is. Power of Nature misschien? Die is ook minder duur dan Orijen. En dan niet Fees Favorite (ook hoog ruw as), maar Meadowland of Donna's Duck.

Als je wel eerst Zymoral wilt proberen... ik denk dat je toch iets vloeibaars moet vinden dat de kat toch lekker vindt.

 
Geplaatst : 02/01/2020 12:11 pm
(@astrid65)
Berichten: 2
Lid
Topic starter
 

Dank je wel voor je antwoord, Meike. Ik kijk nu op de site van Heimfutterservice.de, waar PoN meadowland wordt verkocht en zie dat de hoeveelheid anorganische stoffen 10% is, maar een half procent minder dan de Porta21 sensible. Begrijp ik het dan goed, dat de PoN beter verteerbare eiwitten heeft? Als dat zo is, dan ga ik de PoN meadowland liever proberen dan dat ik iets ga proberen te vinden dat ze lekker vindt. Vaak krijgt ze ook weer diarree van het eten/drinken van andere/nieuwe dingen. Het is voor mij ook gewoon geen optie meer om iets van bijvoorbeeld Royal Canin te gaan geven (idee van mijn man) na alles wat ik ondertussen na het krijgen van een suikerpatiënt heb gelezen en geleerd.

 
Geplaatst : 02/01/2020 1:22 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Ja ik denk wel dat de kwaliteit van de eiwitten beter is. Het gehalte ruwe as verschilt inderdaad maar 0,5%, maar het calciumgehalte van Porta 21 is echt een stuk hoger (wat aangeeft dat er meer bot in zit en de eiwitten uit bot zijn slechter verteerbaar). Een ander alternatief met nog minder ruw as/calcium is Purizon, ook niet duur.

 
Geplaatst : 06/01/2020 3:34 pm
Deel: