Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Pup lijkt KVV niet goed meer te verdragen.

4 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
926 Bekeken
(@jean-michel-zonderop)
Berichten: 2
Lid
Topic starter
 

Ons gezinnetje zit een beetje met de handen in het haar omdat onze witte herder pup Indy van bijna 6 maanden sinds ruim 4 weken aan de diarree is en daarbij periodes heeft van veel overgeven, lusteloos zijn en depressief overkomen. Zo ook nu weer. We beginnen ons steeds meer zorgen te maken, vooral omdat ze nu al een poosje niet meer aan komt en voor een (herder) pup in de groei is dat zorgwekkend.
De dierenarts hebben we uiteraard als één van de eerste bezocht na de aanhoudende klachten maar hier hebben we uiteindelijk niet veel vertrouwen in om dat het allemaal maar lang duurt met allerlei verschillende testen en antibiotica is hun beste oplossing. Voor ons niet.
Giardia is na ontlasting onderzoek via het lab iig uitgesloten, evenals enkele andere parasieten.
Het is ons duidelijk dat de oorzaak te vinden is in de darmen. Deze zijn goed van slag en moeten zich weer herstellen.

Indy heeft sinds ze bij ons woont (sinds haar 8e week) kvv gehad van Oervoer, afgewisseld met brokken voor gemak en training, en dit ging er altijd met veel plezier in, tot zo'n 4 weken terug toen ze ineens haar eten begon uit te spugen en niet meer ophield tot er gal uit kwam. Dit ging gepaard met onwillekeurige spetterpoep. Eten wilde ze daarna niet meer en drinken begon ook een probleem te worden. Na 2 dagen hiervan, met op dag 2 slecht tot niet meer te willen drinken, zagen we een serieus probleem en zijn we naar de dierenarts gegaan. Sindsdien hebben we KVV even gelaten voor wat het was en hebben we in de eerste dagen in (propere) kippen bouillon gekookte kipfilet met rijst gegeven, daarna overgegaan op brok (Orijen Puppy) wat ze na een aantal dagen van de één op andere dag ineens niet meer lust, toen een week of 2 natvoer van Ecostyle gevoerd welke speciaal voor gevoelige darmen is. Dit at ze wel, met hulp van anti-misselijkheid pilletjes, maar niet met hetzelfde enthousiasme als met vers vlees. Maar goed, alles wat er in ging en er in bleef was voor ons een win. De waterdunne ontlasting bleef ondertussen aanhouden en haar gewicht bleef rond het even schommelen, wat logisch is aangezien ze weinig voedingstoffen opneemt. Uiteindelijk werd ook dit voer met een zucht links gelaten en heb ik besloten weer terug over te gaan op KVV omdat dit naar mijn weet ook makkelijk te verteren is en haar darmflora ook weer goed op pijl moet kunnen brengen. En zodra ik het gaf was mevrouw weer helemaal blij. We hebben het menu wat we voorgaans hanteerde weer opgepakt en de eerste dagen nog even met kokend water voorbehandeld om haar maag en darmen er weer aan te laten wensen. We hebben dit aangemengd met probiotica en veendrenkstof om de darmflora extra te ondersteunen. Dit ging ellemaal goed, tot gisteren ongeveer toen ze haar maaltijd (Haas) zo'n 30 minuten later weer uitspuugde. Ze at het wel meteen weer op, dat dan wel. Vandaag heeft ze echter meerdere malen haar maaltijd (Geitenpens) terug uitgespuugd en het ook links laten liggen. Tot gal is het nog niet gekomen maar ik heb het idee dat we die kant wel weer op gaan op deze manier. Vandaar dus de handen in het haar. Je denkt het goed te doen, en misschien doen we dat ook wel, maar je wordt er genadeloos op afgestraft zonder duidelijke reden.
Het kan door stress komen, door het wisselen van de tandjes, door het voer, door een allergie, door dat ik ook een groentenmix ben gaan toevoegen als extra boost, door all of the above, en Indy wordt er ondertussen niet beter op. Ik ben bijna in staat om weer een beroep te doen op de dierenarts ook al heb ik het voorgevoel dat we daar gewoon weer in een stop-dit-er-maar-in-en-kijk-het-twee-weken-aan traject stappen met een en-hier-is-de-factuur-voor-de-receptie. Nog maar te zwijgen over het voer dat zij je vol verzekerd aan raden en aan bieden Uiteraard kosten dingen geld, dat snap ik zeker, maar we weten allemaal hoe een aantal ondernemingen bij de DA al snel hoog oplopen in kosten terwijl je het gevoel hebt nog geen stap verder te zijn gekomen.

Hoe kunnen we dit het beste aanpakken? Ik denk zelf dat we wel in de juiste richting te zitten nu maar vooral in het donker tasten.
Dit is dus eigenlijk zo'n beetje een kreet om hulp en wegwijs.

 
Geplaatst : 27/05/2019 8:49 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Jee wat heftig voor zo'n pup! Als ik het zo lees, lijkt er niet direct een relatie te zien met bepaalde diersoorten he? Ik denk niet dat voeding een directe oorzaak is, maar dat er iets niet goed is in de maag en darmen. Ik denk toch dat je hiermee het beste naar een goede dierenarts kan. Wist je dat Oervoer gerund wordt door onder andere een dierenarts? Bij haar kun je goed terecht: https://www.oervoer.com/consult

Als het rauwe voer wel goed ging na kokend water eroverheen te gieten, blijf dit dan maar doen. En ik zou een multivitamine gaan geven zolang je voeding zonder premix geeft, of in ieder geval zink, magnesium en vitamine D toevoegen. Bij vitamine D is het wel heel belangrijk dat je niet teveel geeft.

Succes en beterschap voor Indy!

 
Geplaatst : 28/05/2019 10:10 am
(@jean-michel-zonderop)
Berichten: 2
Lid
Topic starter
 

Bedankt voor de tip Meike, dat zullen we nog proberen.

De eerste problemen deden zich voor na vis gegeven te hebben (Heek) , ook al heeft ze er daarvoor nooit problemen mee gehad. We kregen dus een licht vermoeden dat ze vis niet goed meer kon verdragen, of een bepaalde soort vis iig. Maar afgelopen week reageerde ze heftig na Haas en Pens terwijl het met Kip en Rund de dagen ervoor goed ging, al waren deze soorten dan nog wel een paar seconden in een vergiet met kokend water bewerkt. Wij verdenken dus ook nog niet direct dat het door een bepaalde diersoort komt maar het kan. Wel denken we nu dat we te veel en te snel hebben willen zijn door terug gaan op een week menu. Ik denk dat al die diersoorten zo ineens haar darmflora in één haal weer onderuit heeft gehaald. Misschien is het verstandig om het voorlopig bij één diersoort zoals kip te houden en dat even aan te houden om het dan later weer langzaam verder uit te breiden naar andere diersoorten. Zou een compleet mix verstandig zijn denk je, of zou dat dan toch nog iets te veel variatie zijn in een maaltijd?

Ik heb daarbij afgelopen weekend zelf een groentemix gemaakt en daarbij goed gelet op welke groentes en de hoeveelheden. Dit in plaats van een premix. Zou maag en darm hier ook zo hevig op kunnen reageren omdat er misschien een groente in zit die het systeem niet wil?

 
Geplaatst : 28/05/2019 8:12 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Om te kijken of bepaalde ingrediënten een probleem zijn, zou je eerst een week één diersoort zonder premix kunnen voeren. Als dat goed gaat, kun je hetzelfde diersoort mét premix voeren. Een groentenmix is geen volledige vervanger van een premix, maar levert wel bijvoorbeeld extra mangaan en magnesium waarvan waarschijnlijk weinig van in het menu (zonder groentes) zit.

 
Geplaatst : 03/06/2019 1:07 pm
Deel: