Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

smuldier

6 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
2,044 Bekeken
 Mara
(@mara)
Berichten: 3
Lid
Topic starter
 

Beste Meike,

Ik zal proberen om het kort te formuleren zodat het duidelijk blijft.

Ik heb een American Bully (standaardtype) van 10 maanden, hij weegt op dit moment 38 kg (wat wel normaal is voor zijn leeftijd, hij is aan de slanke kant). Hij kreeg vanuit de fokker lotgering gemend met cavom puppybrok (vraag met niet waarom gemend). Op de leeftijdvan 4,5 maand ging hij manken en was er al een vermoeden van ED, advies van de DA was om hem op een brok te zetten voor grote rassen. Dus over op de Royal Canine Giant Puppy,ivm de lage calcium/fosfor verhouding. Dit heeft hij al die tijd goed gegeten overigens. Vervolgens op de leeftijd van 6 maanden is hij geopereerd aan LPC en OCD, dat gaat nu gelukkig erg goed.

Alleen op de leeftijd van 8 maanden zijn we overgegaan op de RC giant junior, dit at hij (verassend genoeg) erg slecht en wil het nog steeds niet graag eten. Ik wilde daardoor weer volledig overgaan op vers vlees, inmiddels is hij 10 maanden en moet hij de calcium in vers vlees prima kunnen verwerken volgens mij?

Nu heb ik automatisch de logering gepakt, maar dat eet hij met lange tanden en spuugt ook de grotere stukjes bot die er inzitten uit. Ik heb ook nog energique en carnibest geprobeerd, maar ook dat eet hij niet tot heel moeizaam en valt dan ook in 1 week tijd weer een kilo af. Je begrijpt denk ik waar ik heen wil, want smuldier compleet is tot nu to het enige wat hij wel goed eet.

Nu vindt ik het erg moeilijk bepalen ofdat smuldier een goede voeding is? of dat ik misschien nog dingen moet bijvoegen, ik las op je website dat afwisselen belangrijk is. Maar als ik het goed heb begrepen zijn de andere voeders van smuldier geen complete voeding?

Daarnaast is hij ook wat gevoelig op de huid, met name bij de voeten (rode nagels) maar geen echte jeuk of atopy. En ik ben er achter dat als hij geen rund eet zijn ontlasting compacter is dan wanneer hij wel rund eet.

Mijn vraag is dus, kan smuldier als volledige voeding gegeven worden en zo nee is er een voeding die er op lijkt.

wat een verhaal alsnog sorry, maar je begrijpt Ik wordt er inmiddels een beet moedeloos van.

alvast bedankt!

MVG Maa

 
Geplaatst : 30/12/2014 7:13 pm
 Mara
(@mara)
Berichten: 3
Lid
Topic starter
 

ik vergat nog te zeggen dat hij om de dag 2/3 plakjes zalm krijgt en iedere dag 1 vitamine -C tablet. en dagelijks glucosamine ivm de ellebogen.

gr mara

 
Geplaatst : 30/12/2014 7:19 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Hoi Mara,

Zolang je Bully nog in de groei is, zou ik op het calciumgehalte letten. Smuldier bevat echter een prima calciumgehalte. Het vlees in Smuldier schijnt niet van topkwaliteit te zijn, maar er zitten toegevoegde vitamines en mineralen in, zodat de hond geen tekorten kan krijgen. Sommige honden reageren niet goed op Smuldier, maar als je hond er geen problemen op krijgt, is het prima. Het zou wel interessant zijn om te kijken of de gevoelige huid verandert op betere voeding, het liefst zonder rund en premix, maar ik snap dat dat lastig is.

Ja je kunt best Smuldier als enige voeding geven. Smuldier eten is beter dan te weinig eten van een beter merk. Je kunt wel afwisselen met de enkelvoudige varianten van Smuldier. Bijvoorbeeld twee tot vier maaltijden in de week. Het is dan niet erg dat het niet compleet is, omdat het overgrote deel wat je voert wel compleet is. Je hebt wel kans op dunne ontlasting op de enkelvoudige varianten. Je kunt ook afwisselen met betere merken, het is dan niet erg als hij er wat minder van eet, als het maar een paar maaltijden per week zijn.

Een voeding die op Smuldier lijkt... Dat is lastig te zeggen, want ik proef zelf de kvv nooit :p Qua merken kan ik dus op smaak geen aanbeveling doen. Ik zou toch blijven proberen andere voedingen te geven. Je hebt vast het kvv-overzicht al gezien, hierin kun je kvv's uitzoeken, en bij de kvv-verkooppunten kun je kijken welke merken er in de buurt verkrijgbaar zijn. Je kunt ook kijken of hij wel 'pure' producten eet, dus ongemalen vleesproducten. Succes!

 

 
Geplaatst : 31/12/2014 11:11 am
 Mara
(@mara)
Berichten: 3
Lid
Topic starter
 

Bedankt voor je antwoord!

Ik ga voorlopig maar even verder op de smuldier en indd een goede tip om eens af te wisselen met de enkelvoudige varianten. Ik heb nu ook de pens/vlees compleet om te kijken of hij die eet. En ik dacht als ik hem een paar keer per week ook wat groente geef en dan samen met de zalm en een gekookt ei,dan komt het hopelijk goed.

vervolgens zal ik over een maand of 2 weer eens een anders merk proberen, wie weet ziet hij dan het licht ;)

En ik begrijp dat je de kvv niet proeft hahahah, maar ik dacht meer in consistentie, want de smuldier is nogal vermalen en de lotgering is nogal grof.

 
Geplaatst : 31/12/2014 2:08 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Als je denkt dat de structuur van de kvv meespeelt, kun je kijken of een puppymix goed gaat. Vaak is de samenstelling hetzelfde, maar het is extra fijn gemalen. Sommige merken hebben een puppymix, zoals Carnibest. Sommige merken zijn sowieso al fijn gemalen, maar ik weet zo niet welke.

Heel goed om de voeding aan te vullen met groentes, vette vis en ei. Het mag ook een rauw ei zijn, met de schil erdoorheen geprakt. In de schil zitten ook mineralen. Zie ook www.Voerwijzer.com/eieren.

 
Geplaatst : 01/01/2015 3:09 pm
(@caatmarkies)
Berichten: 1
Lid
 

Smuldier.
Hoi Meike,

Op dit moment hebben we 3 honden. 2 eten zonder problemen alles. Het gaat om de 3e, die overigens ook alles eet( ook dingen die niet mogen) maar hevige Giardia had/heeft. Ik zeg voor nu nog even heeft, de ontlasting is verbeterd, de 1e kuur zit erop en ze krijgt ondersteuning van Giardix (kruidenmengsel). Het is een Anatool/Kangal pup van nu 15 weken. Ze zat op vers vlees vanaf dat ze hier kwam met 10 weken oud. Echter de Giardia werd zo heftig dat we op advies naar de "veilige" brokken zijn overgestapt ivm de bacteriën in haar aangetaste darmpjes.

Echter ik wil weer terug naar KVV van Smuldier. De andere honden eten het met smaak en met 3 honden gaat er ook aardig wat doorheen en ik ben niet handig genoeg om het zelf samen te stellen. We hebben nog een voorraad Kivo allerlei smaken in huis die de oudsten nu opeten, want de DA vond het ca gehalte veel te hoog voor de pup van een large breed.

Ze zit nu op Orijen. Hoe kan ik het beste terug overstappen op Smuldier, of is het beter nog een paar weken te wachten nadat ze voor een 2e keer getest is. Ik wil graag terug ivm de weerstand en de toch wel betere ontlasting.

Met vriendelijke groeten, Caat

 
Geplaatst : 03/09/2019 1:31 pm
Deel: