Forum

Animal’s Choice en/...
 
Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Animal’s Choice en/of Mera Dog brokken

5 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
845 Bekeken
Berichten: 3
Topic starter
(@joyce1406)
Lid
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Wij hebben een labrador pup van 12 weken en ik heb van de fokker brokken van Animal’s Choice (premium) meegekregen.
Is iemand hier bekend mee? Ik ben benieuwd of dit qua samenstelling een goede brok is of dat ik beter kan overstappen naar een andere brok?

Een kennis raadde me Mera Dog aan maar ook daar kan ik geen informatie over vinden.

Mocht iemand meer weten dan hoor ik het graag!

4 reacties
Berichten: 1394
(@voerwijzer-meike)
Lid
Deelgenomen: 13 jaar geleden

Ik heb de samenstelling van Animals Choice Premium Puppy & Junior opgezocht en bekeken.

Gedroogde kip (28%), maïs, rijst (14%), gerst, gevogeltevet, maïsgluten, lijnzaad, biergist, eipoeder, gedroogde bietenpulp, zalmolie, inuline.

Met Yucca, Taurine, L-carnitine, Glucosamine en Chondroïtine.

Ruw eiwit 28%

Ruw vet 16%

Ruwe celstof 2.1%

Ruwe as 6.0%

Calcium 1.3%

Fosfor 1.0%

Energiewaarde (kcal/kg ME) 3835

 

Vitamine A (retinylacetaat) 18 000 IE 

Zink (Zinksulfaat-monohydraat) 65 mg

Vitamine D3 (cholecalciferol) 1500 IE 

IJzer (IJzer(II)sulfaat-monohydraat) 50 mg

Vitamine E (all-rac alfa-tocoferylacetaat) 300 mg 

Mangaan (Mangaan(II)oxide) 35 mg

Koper (Koper(II)sulfaat pentahydraat) 5.0 mg 

Jodium (calciumjodaat, watervrij) 1.5 mg

 

Mijn beoordeling

De analyse ziet er in de eerste instantie goed uit, maar helaas blijkt uit de ingredienten-opgave dat het eiwit deels uit maisgluten komt. Maislguten is geen kwalitatieve eiwitbron. De omega 3 lijkt grotendeels uit lijnzaad te komen, wat geen goede omega 3-bron is (zie het artikel https://www.voerwijzer.com/omega-3-vetzuren-belangrijk-voor-hond-en-kat). Het is onduideijk of er genoeg efficiente omega 3 in zit. Gerst zie ik liever niet in hondenvoer, omdat dat gluten bevat en daardoor wat sneller problemen geeft dan bijvoorbeeld rijst. De hoeveelheid toegevoegd zink vind ik laag en ik zie ook geen goede zinkbron in de ingredienten, en het is onduidelijk of de totale hoeveelheid zink voldoende is.  Het is niet bekend hoeveel glucosamine en chondroitine er in zit, maar op basis van het gehele beeld vermoed ik dat er te weinig in zit voor een therapeutische werking. Ik zou deze brok niet aanbevelen, maar het zal niet direct problemen opleveren. (Ik heb geen rekening met de prijs gehouden. Als de brok heel goedkoop is kan het de beste keuze zijn voor een laag budget bijvoorbeeld)

Beantwoorden
Berichten: 3
Topic starter
(@joyce1406)
Lid
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Beste Meike,

 

Bedankt voor de informatie. 

Kun je wellicht ook meer vertellen over de Mera Exklusiv SENSITIVE PUPPY kalkoen & rijst?

Analytische bestanddelen: Eiwit 29 %, vetgehalte 16 %, ruwe celstof 2,5 %, ruwe as 7 %, calcium 1,2 %, fosfor 0,9 %, natrium 0,35 %.
Additieven per kg: Voedingsfysiologische additieven: Vitamine A 15.000 IE, vitamine D3 1600 IE, vitamine E 400 mg, vitamine C 300 mg, koper (als koper-(II)-sulfaat, pentahydraat) 12,5 mg, zink (als zinksulfaat, monohydraat) 100 mg, zink (als glycine-zinkchelaat-hydraat (vast)) 60 mg, ijzer (als ijzer-(II)-sulfaat, monohydraat) 250 mg, mangaan (als mangaan-(II)-sulfaat, monohydraat) 35 mg, jodium (als calciumjodaat, watervrij) 2 mg, selenium (als natriumseleniet) 0,4 mg.
Technologische additieven: Antioxidatiemiddelen.
Samenstelling: Rijst (40 %), kalkoenproteïne (30 %, gedroogd), gevogeltevet, rijstproteïne, gevogelteproteïnehydrolysaat,biergist (gedroogd), droge bietenpulp, lijnzaad, lignocellulose, zalmolie, zonnebloemolie, rundercolostrum (0,5 %), natriumchloride, gistcelwanden (0,2 %, komt overeen met 0,038 % mannan-oligosacchariden en 0,042 % bèta-glucanen), cichorei-inuline (0,1 %), kaliumchloride, algenmeel, glucosamine uit dierlijk weefsel (0,04 %), chondroïtinesulfaat (0,02 %).

 

Ben benieuwd! ik hoor het graag.

Beantwoorden
Berichten: 1394
(@voerwijzer-meike)
Lid
Deelgenomen: 13 jaar geleden

Dat ziet er net iets beter uit dan Animals Choice puppybrok.  Ook in deze brok zit geïsoleerd plantaardig eiwit, namelijk rijsteiwit en dat is net als maiseiwit geen kwalitatieve eiwitbron. Maar er zit iets meer totaal eiwit in (29%) en daardoor zou het kunnen dat er ook iets meer kwalitatief eiwit in zit. Dat hangt er vanaf hoeveel rijsteiwit er is gebruikt.

De omega 3 lijkt grotendeels uit lijnzaad te komen, wat geen goede omega 3-bron is (zie het artikel https://www.voerwijzer.com/omega-3-vetzuren-belangrijk-voor-hond-en-kat ). Het is onduideijk of er genoeg efficiënte omega 3 in zit. 

Het is onduidelijk welke antioxidanten zijn gebruikt, synthetische of meer natuurlijke.

De grootste voordelen tegenover Animals Choice Puppybrok:

- de toegevoegde mineralen zijn deels als chelaten toegevoegd, dat is beter opneembaar

- er zit sowieso genoeg zink in

- het is glutenvrij

 

Beantwoorden
1 reactie
(@joyce1406)
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Lid
Berichten: 3

@voerwijzer-meike Heel erg bedankt voor alle informatie!

Beantwoorden
Deel: