Forum

Hond blijft heel du...
 
Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Hond blijft heel dun

2 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
363 Bekeken
Berichten: 1
Topic starter
(@quirien-van-loon)
Lid
Deelgenomen: 1 jaar geleden

Hi Meike,

Mijn bijna vierjarige Flatcoated retriever reu heeft altijd al moeite gehad goed op gewicht te blijven. Met brokken ging het nog wel, kreeg ik hem makkelijker dikker door wat extra te geven. Hij had ontzettende huidproblemen, veel hotspots en vermoedelijk dus allergisch voor een aantal dingen. Tarwe en melk weet ik zeker, van rijst en aardappel heb ik een sterk vermoeden. Nu staat hij bijna driekwart jaar op vers vlees en hij kreeg eerst 750 gram per dag, maar nu een tijdje 1 kg per dag omdat hij niet aankwam. (Op 750 viel hij ook niet af, maar ik ben verhuisd en door de stress is ie flink afgevallen). Hij krijgt een combi van kalkoen, zalm (10 procent voeding), eend, pens, rund, lam. Daarnaast krijgt hij elke dag groente (kort gekookt en gemalen), fruit (elke dag een banaan en appel, verder wat ik in huis heb), zalmolie, schapenvet en Psyllium (omdat hij heel harde ontlasting had). 

Hij lijkt nu met 1 kg vlees per dag enigsinds aan te komen, maar ik voel de botten op zijn achterhand nog steeds en zijn ribben zijn nog veel te voelbaar (niet meer zichtbaar gelukkig). Daarnaast ben ik minder met hem gaan lopen. Voorheen twee uur (los rennen en zwemmen) per dag, nu iets meer dan een uur (verdeeld over drie momenten, twee keer korter en een keer lang). 
En hij is als jonge hond ondervoed geweest (bij zijn vorige baas, het is een herplaatser), dus hoog en smal blijft hij waarschijnlijk altijd wel.

Nu vraag ik me af welke soorten vlees ik hem het best kan geven om hem dikker te maken? Ik heb het gevoel dat hij momenteel een groot deel ook gewoon weer uitpoept, dus zou hem liever vetter vlees geven dan nóg meer. (probeer zelf om zo min mogelijk vlees te eten, dus doet sowieso een beetje pijn dat hij een kilo per dag eet). En ik ben een student, dus hoewel ik uitgeef wat nodig is, is het wel een pluspunt als het niet erg duur is. Momenteel voer ik hem voor rond de 75 euro per maand. 

Alvast bedankt voor je reactie!

Quirien

1 reactie
Berichten: 1394
(@voerwijzer-meike)
Lid
Deelgenomen: 13 jaar geleden

Oei dat is een lastig probleem. Het zou goed zijn als de oorzaak duidelijk wordt, zodat je daarop kunt inspelen qua voeding. Je zou eens een een ortholeculair voedingsdeskundige voor honden kunnen raadplegen als je er zelf niet uitkomt. De harde ontlasting zou bijvoorbeeld een teken kunnen zijn dat er iets mis is met de darmflora. Veel poepen zou een teken kunnen zijn dat de voeding niet goed wordt opgenomen, wat ook weer op een darmprobleem wijst. En een tekort aan een voedingsstof zou daar weer de oorzaak van kunnen zijn. Bijvoorbeeld B12 of zink. En dat kan met de voeding te maken hebben (zit er een premix in?), maar ook met een opnameprobleem. Het kan heel wat anders zijn hoor, maar ik laat zo even mijn gedachten er op los.

Vette kvv kun je vinden in het overzicht van kvv-mixen. Hier gesorteerd op vet tot minder vet: https://www.voerwijzer.com/versvlees?sort_order=_sfm_vet+desc+num (door op kolomtitel te klikken kun je sorteren). Je kunt hier ook nog nog aanvinken dat er geen tarwe en geen rijst in mag zitten. 

In het kvv-overzicht kun je ook filteren op merken die mixen hebben met minimaal 16% vet ( https://www.voerwijzer.com/kvv-vergelijken)

Je zou zelf nog kunnen kijken of het beter gaat als je helemaal geen plantaardige toevoegingen geeft. Of als je probiotica geeft,  of verteringsenzymen. Probiotica kan in de vorm van melkkefir, maar een overgevoeligheid voor zuivel is ook een mogelijkheid. Geitenzuivel is dan veiliger, maar ook duurder.

 

 

Beantwoorden
Deel: