Forum

Slijmerige stoelgan...
 
Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Slijmerige stoelgang met bloed

4 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
417 Bekeken
Berichten: 2
Topic starter
(@tiffanypot)
Lid
Deelgenomen: 1 jaar geleden

Hallo, wij hebben twee puppies in huis gehaald. Vanaf dat 1 hadden zij bloed en slijm bij hun ontlasting die meestal zeer plat is. Onmiddellijk naar de dierenarts geweest die pro en prebiotica meegaf en stoelgang onderzocht op parasieten. Geen parasieten gevonden, geen giardia. Onze pups zijn abrupt overgeschakeld van voeding toen ze naar hier kwamen. Hier krijgen ze Royal Canin puppy mini. Dierenarts raadde af van voer te veranderen zolang stoelgang slecht bleef. Ondertussen 2de opinie gevraagd bij andere DA. Deze gaf andere pre en probiotica mee en zei ook af te wachten. Verder test op bacteriën in stoelgang ook negatief. Wij zijn ten einde raad. Vandaag belde ik DA en stuurde foto's door van stoelgang die enkel nog maar bestond uit slijm en veel bloed. DA zei dat ik onmiddellijk moest langskomen voor antibiotica. Wij hebben net de antibiotica gegeven en geven dus ook weer abrupt enkel nog Royal Canin gastrointestinal puppy met Canidiarix.

De DA zei dat als we niet met antibiotica zouden starten de puppies een bloedvergiftiging zouden krijgen en binnen 2 dagen dood zijn...!? Ze spelen, eten en drinken. Ze zijn ook blij als ze ons zien en wij hen aandacht geven. Maar we zijn super ongerust en ten einde raad. 

Heeft er iemand iets gelijksoortig meegemaakt en tips voor behandeling? Voeding? Wat kunnen we nog doen. 

 

3 reacties
Berichten: 1394
(@voerwijzer-meike)
Lid
Deelgenomen: 13 jaar geleden

Jee wat heftig! Ik snap zelf niet waarom ze afraden om te stoppen met deze voeding. Misschien kun je een DA in de buurt vinden die zich wel heeft verdiept in voeding. En anders een orthomoleculair voedingsdeskundige voor honden, die kan goed advies geven over welke testen je nog zou kunnen doen, welk nood-voer je nu kunt geven en welke supplementen nu veilig en behulpzaam zijn. 

Ik zou op basis van jouw verhaal als eerste aanraden om een paar dagen gekookt voer te geven, bijvoorbeeld gekookte kip of witvis, eventueel aangevuld met wat gekookte havermout. Of eventueel het voer dat de fokker gaf, als dat wel goed ging.

Mijn eerste gedachte was ook Giardia, maar dat is dus negatief. Er zijn soms vals negatieve uitslagen bij Giardia, maar als de ontlasting die onderzocht was echt diaree was, lijkt me het risico op vals negatieve uitslagen niet zo groot.

Je verhaal doet me ook denken aan een pup die steeds maar antibioticakuren bleef krijgen van de dierenarts, waarbij het uiteindelijk parasieten waren volgens mij. Ik heb toen het volgende artikel geschreven: https://www.voerwijzer.com/steeds-diarree-bij-hond-kat-wetenschappelijke-review.  

Succes, ik hoop dat de darmen nog niet teveel aangetast zijn en het straks goed herstelt.

Beantwoorden
1 reactie
(@tiffanypot)
Deelgenomen: 1 jaar geleden

Lid
Berichten: 2

@voerwijzer-meike Bedankt Meike voor je uitgebreide antwoord en advies!

Momenteel geven we de antibiotica en Royal Canin gastro intestinal Puppy natvoer. De diarree is gestopt en er lijkt ook geen bloed meer bij de stoelgang te zitten (hout vasthouden dat dit zo blijft)! Op dit moment durf ik even niets anders te geven dan dit natvoer. Ik weet niet of het door de antibiotica komt of door de voeding, maar ze laten onwijs veel scheetjes. Daarnaast maken ze ook maar 1 à 2 keer op 24u stoelgang (wel redelijk veel per keer). Dit baart me ook weer wat zorgen. 

Gezien ze ook redelijk veel krabben en de oorontsteking wil ik zelf voedselallergie niet uitsluiten. Daarom denk ik eraan om (als het goed blijft gaan) binnen een week te starten met de overschakeling naar gekookt voer. Het lijkt me een hele klus om dit zelf te doen. Dus dacht ik aan de gekookte worsten van Pure Instinct of Dog Chef. Maar dan de hypoallergene varianten. Lijkt dit jou wat? 

De Pure Instinct is niet specifiek voor puppies verkrijgbaar, zou jij hier nog supplementen aan toevoegen tot ze de leeftijd van een jaar hebben bereikt?

Verder heeft de DA afgeraden om snoepjes als beloning te geven. Maar dit is natuurlijk wel heel moeilijk gezien deze ingezet worden om de pups wat bij te leren! Ze lijken erg in de war als ze buiten flink pipi en kaka doen en geen snoepje krijgen, maar het met een aaitje moeten doen 😀 

Heb jij tips voor gezonde hypoallergene/licht verteerbare treats voor tussendoor?

Nogmaals heel erg bedankt voor jouw reactie!

Beantwoorden
Berichten: 1394
(@voerwijzer-meike)
Lid
Deelgenomen: 13 jaar geleden

Volgens mij is Pure Instinct Gekookt ook voor pups geschikt, maar je zou voor de zekerheid het merk zelf een email sturen. De maker is een orthomoleculair voedingsdeskundige voor honden en kan hier goed antwoord op geven. Zou je het gekookte voer als snack kunnen gebruiken misschien? Eventueel gedroogd? En anders puur gedroogd vlees van hetzelfde diersoort.

Fijn dat het wat beter gaat! Natvoer is al een stuk beter dan brokken.

Beantwoorden
Deel: