Het forum is gesloten.
Beste Meike
Ik geef mijn hondjes sinds een tijdje de brokken van Wolf of Wilderness. Voor mijn kleinkeesje heb ik nog niet het juiste formaat van brokken gevonden. De mini-brokjes slikt ze gewoon in zonder te kauwen, de gewone brokken zijn dan weer wat te groot voor haar. Ik zag dat ze ook junior brokken voor pups hebben, deze zijn qua formaat tussen de gewone brokken en de mini-brokjes. Zou de Green Fields Junior met lam ook geschikt zijn voor een gesteriliseerd teefje van 6 jaar, en is deze brok goed van kwaliteit? Bij deze de samenstelling:
Kippenvlees(36%), aardappelstukjes (gedroogd), gevogelte eiwit(17%, gedeeltelijk gedroogd & gehydrolyseerd), lam proteïne(6%, gedroogd), bietenpulp (zonder suiker), biergist (gedroogd), aardappeleiwit, lijnzaden, gevogeltevet, lignocellulose, natriumchloride, bosbessen (0,3%, gedroogd: cranberries, rode bessen, frambozen), kruiden (0,2 %, gedroogd: bijvoet, St. Janskruid, brandnetel, kamille, duizendblad, klein hoefblad, paardebloem wortel), zalmolie, gistextract (gedroogd, = 0,2% beta-glucanen en mannan-oligosacchariden), zonnebloemolie, appel (gedroogd), algen (gedroogd, rijk aan docosahexaeenzuur), Cichoreiinuline (0,1%), glucosamine (0,04%), chondroïtinesulfaat (0,02%).
Analytische bestandsdelen
ruw eiwit | 30.0 % |
ruw vet | 15.0 % |
ruwe vezel | 2.5 % |
ruwe as | 7.2 % |
calcium | 1.35 % |
fosfor | 0.95 % |
vitamine B8 (biotine) | 400.0 mcg/kg |
cholinechloride | 2500.0 mg |
ijzer | 200.0 mg |
vitamine B9 (foliumzuur) | 1.4 mg |
jodium | 2.3 mg |
koper | 12.5 mg |
mangaan | 25.0 mg |
natrium | 0.35 % |
selenium | 0.35 mg |
zink | 60.0 mg |
vitamine A | 15000.0 IE/kg |
vitamine B1 (thiamine) | 15.0 mg/kg |
vitamine B12 (cobalamine) | 220.0 mcg/kg |
vitamine B2 (riboflavine) | 15.0 mg/kg |
vitamine B6 (pyridoxine) | 10.0 mg/kg |
vitamine C (ascorbinezuur) | 200.0 mg/kg |
vitamine D3 | 1600.0 IE/kg |
vitamine E | 300.0 IE/kg |
metaboliseerbare energie | 3833.0 kcal |
Wolf of Wilderness Green Fields Junior heeft een prima samenstelling, alleen ik vind het wel een nadeel dat er waarschijnlijk BHT als antioxidant gebruikt wordt.
Deze puppybrokken van Wolf of Wilderness zijn ook geschikt voor pups van middelgrote en grote rassen, en ook voor volwassen honden.
Pro’s
- Genoeg kwalitatief eiwit
- Goede hoeveelheden calcium en fosfor
- Prima balans tussen eiwit, vet en koolhydraten
- Zink deels als chelaat (en genoeg) toegevoegd
Wat vind ik minder goed aan Wolf of Wilderness Green Fields?
Ingrediënten waar ik niet zo enthousiast over ben:
- Omdat in Wolf of Wilderness Wild Hills Junior BHA als antioxidant wordt gebruikt, is de kans groot dat dit ook voor Green Fields Junior geldt. Dit kan nadelige effecten voor de gezondheid hebben.
- Gehydroliseerd gevogelte-eiwit. Dit wordt als smaakmaker gebruikt, en bevat vrije glutamaat, waar negatieve gezondheidseffecten aan worden toegeschreven. Het zit in de meeste brokken. Zie ook het artikel Smaakstoffen in brokken
Overige opmerkingen
- Er zit geïsoleerd plantaardig eiwit (aardappeleiwit) in, wat minder voedzaam is dan vlees. Aangezien het om een kleine hoeveelheid gaat, heeft het voor de kwaliteit geen nadelige gevolgen
- Het is jammer dat ze de hoeveelheid omega 3 en 6-vetzuren niet hebben laten analyseren. Er zitten twee goede omega 3-bronnen in: visolie en DHA-rijke algen. De kans is er dat er genoeg omega 3 in zit.