Forum

blaasstenen / blaas...
 
Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

blaasstenen / blaasgruis

10 Berichten
5 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
4,512 Bekeken
(@nathalie)
Berichten: 3
Lid
Topic starter
 

Hallooooo

Mijn Engelse bulldog v 2 jaar heeft volgens de DA een genetische geboorteafwijking , waardoor er kristallen in zn urine ontstaan, met gevolg stenen, de stenen kunnen niet opgelost w , alleen verwijderd w door een operatie  

Lowie is er al 1keer voor geopereerd

Steentje werd opgestuurd nr Amerika en staat nu op speciale voeding v hills 

U/D Canine , non struvite

Door dat Lowie weinig drinkt uit zn eigen geef ik hem 3x per dag de korrels met 500ml water maar hij blijft last hebben en toont nog steeds al de symptonen!!

Hij heeft ook sinds die korrels een stinkende adem

De DA zegt dat we gaan blijven sukkelen en gaf de raad als er weer steentjes ontstaan , het beste is wat we kunnen doen voor Lowie ,is hem uit zn lijden Verlossen ?

graag raad aub

Mvg 

Nathalie

 
Geplaatst : 18/03/2015 1:20 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Struviet kan ontstaan als de urine niet zuur genoeg is. Wat je kunt doen is de urine zuurder maken. Waarschijnlijk zit er in de speciale dieetvoeding die je geeft ook een aanpassing in mineralen om de urine zuurder te maken. Maar helaas zitten in een brok veel granen, die de urine juist minder zuur maken. Wat vaak helpt is overgaan naar rauwe vleesvoeding. De urine wordt daar al zuurder van. Als dat nog niet genoeg helpt, kun je cranberry toevoegen.

Je kunt ph-meet-stripjes kopen, ik denk bij de drogist of dierenwinkel wel (wordt ook gebruikt om ph-waarde van aquariumwater te meten). De normale zuurgraad (pH) is 6 - 6,5. Een te hoge zuurgraad wijst meestal op ontstekingen en betekent een grotere kans op blaasgruisvorming. Meet eens de urine op deze voeding en probeer dan eens een paar weken rauwe vleesvoeding zonder graan (of maximaal 2%). Je kunt af en toe de ph van de urine meten, om het in de gaten te houden.

Heb je hier wat aan? Laat je even weten wat je gaat doen? Ik vind het ook leuk on te horen wat het resultaat straks is.

 
Geplaatst : 19/03/2015 10:35 am
(@nathalie)
Berichten: 3
Lid
Topic starter
 

Beste Meike,

alvast bedankt voor je raad ; 0)

Heb me ondertss al wat meer geïnformeerd 

Ik weet niet of dit er nog toe doet :

De blaassteen v Lowietje bestond uit 100% cystine,waarom ik dan brok anti -struviet kreeg???

In mijn buurt kan ik DEGOMEAT- HUNTERS HOME - BARK DOGFOOD-

ROPADOG- NATUUR EN DIER- NATURIS- KIEZENBRINK- FARM FOOD FRESH

      verkrijgen , heb jij een voorkeur tss deze?

Lowie weegt 24 kg , is 750 gr dan voldoende?

Kan ik ( ik weet het , tegen mijn wil maar beetje voor budgetaire reden :0( )

 de zak hills combineren met kvv tot het op is? 

Vg

Nathalie

 

 
Geplaatst : 19/03/2015 12:22 pm
(@nathalie)
Berichten: 3
Lid
Topic starter
 

Ook nog tammenga gevonden 

 
Geplaatst : 19/03/2015 3:27 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
 

Hallo, ik zou je hond nog niet opgeven he!! Inderdaad op vers voer (Hunters Home?) eens zetten en zeker maar zeker supplementeren met silicium!! Zeker doen, is het proberen waard!! Veel succes en niet opgeven. Grts John

 
Geplaatst : 08/04/2015 8:00 am
 Ans
(@ans)
Berichten: 1
Lid
 

Mijn hondje heeft / had blaasgruis ( strufiet )

Ik gebruik sinds 3 maanden Hill’s c/d Urinary Care Hond en geef haar sinds 3 maanden 2 capsules Cranberry puur.
Vanmorgen de urine na laten kijken en er zijn geen tekenen meer van strufiet.
Ik geef haar ter preventie levenslang twee capsulescranberry puur.
Cranberry maakt de urine zuur en da is de bedoeling.

 
Geplaatst : 13/06/2019 5:35 pm
(@maaike-jikke-kester)
Berichten: 2
Lid
 

Beste Meike,

Bij mijn labrador-pup (17 weken) ging de zindelijkheidstraining (plassen) achteruit in plaats van vooruit. Hij liep de afgelopen week al plassend door het huis. Soms wel drie keer per uur. Ik heb zijn urine dus maar laten testen bij de da. Hij blijkt veel struvieten in de urine te hebben. Niet dat hij een laaiende bacteriële blaasontsteking had, dat viel wel mee, maar wel veel witte en rode bloedcellen en dus veel struvieten in de urine.

Vanuit de fokker krijgt hij Biofood geperste puppybrok en Source KVV puppy-voeding. De dierenarts wilde in eerste instantie hem over laten zetten op een andere brok, die struvietvorming voorkomt en oplost, maar ze kon geen enkele geschikte brok vinden, die ook geschikt is voor puppy’s van een groot ras. Ze raadde dus aan dan maar helemaal op KVV over te gaan, maar een andere dan Source. Ze kon me alleen niets aanraden. 

Nu hebben wij in Meppel een prima dierenwinkel (Alpha Natura) met een groot assortiment KVV, maar de verkoper wist ook niet helemaal wat wijsheid was. behalve het jou te vragen....

Want bijvoorbeeld Buddy’s Nier KVV heeft een niet al te best fosfor-percentage. Maar wat dan wel?. Zou jij mij een puppy KVV aanraden? Of toch liever een volwassen variant? Of een medische? Bijvoorbeeld Medipetfood Voor blaas-nierproblemen? 

Ik zie tussen de bomen het bos niet en ik wil graag rekening houden met zijn leeftijd en groei, en voorkomen dat hij weer struvieten gaat vormen.

Wel heb ik alvast Puur Cranberry gehaald en Puur Probiotic (om te antibiotica te ondervangen). Graag jouw advies m.b.t. KVV. Alvast bedankt.

Groet, Maaike

p.s. Mijn oudere labrador eet afwisselend Darf Natuur, Kivo, Energique, Prins Freshcare

 
Geplaatst : 28/11/2020 4:26 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Sorry ik zie je bericht nu pas. Als de infectie weg is en je alleen rauw voert, is het risico op struviet een heel stuk kleiner. Waarschijnlijk blijft het dan weg. Je kunt voor de zekerheid de pH van de urine meten. Hoe gaat het nu?

 
Geplaatst : 27/02/2021 2:22 pm
(@maaike-jikke-kester)
Berichten: 2
Lid
 

@voerwijzer-meike, ja sinds we volledig over zijn op KVV (wisselende soorten en merken) is het probleem van lieverlee verdwenen. Wel heb ik hem tijdelijk ondersteunt met puur cranberry en Blaas/nier compositum van de Groene Os. Ik heb inderdaad aquarium-stripjes gekocht voor het incidenteel meten van de pH-waarde van de urine. 

 
Geplaatst : 15/03/2021 10:33 am
Deel: