Forum

Natriumseleniet
 
Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Natriumseleniet

8 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,946 Bekeken
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

Hallo.

Ik ben al een tijdje in discussie over natriumseleniet in dierenvoeding. Er wordt beweerd dat het niet gevaarlijk/giftig zou zijn maar van een ander hoor ik weer dat het wel gevaarlijk/giftig is. Ik geef mijn katten nu Orijen/Taste of the Wild/Porta21 Cats Heaven en in de laatste 2 zit dus natriumseleniet. Ook onze hond krijgt Orijen maar daar kan ik geen natriumseleniet vinden op de lijst maar wel selenium? Is dit hetzelfde als natriumseleniet of iets anders?

Ik hoor het graag want ik maak me nu wel zorgen of ik ze nog wel Porta21 en Taste of the Wild moet blijven geven.

Met vriendelijke groet,
Jolanda Mannessen

 
Geplaatst : 23/10/2012 3:52 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Ik lees ook slechte dingen over natriumseleniet, en moet nog uitzoeken hoe het precies zit, maar gezond zal het niet zijn.

 
Geplaatst : 25/10/2012 7:04 pm
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

Hallo Meike.

Dank je wel voor je reactie. Ik denk dat het dus maar verstandig is om ze alleen Orijen te laten eten.

 
Geplaatst : 26/10/2012 9:40 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Ja, lijkt me het veiligst. Je kunt afwisselen met Acana eventueel, ik moet nog uitzoeken welke merken nog meer vrij zijn van natriumseleniet. Lupo Natural gebruikt trouwens ook geen synthetische toevoegien, dus die is er ook vrij van, een geperste brok met wel wat minder vlees dan de merken die je noemt.

 
Geplaatst : 27/10/2012 10:59 am
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

Selenium is het element, natriumseleniet is een zoutverbinding waarin het element selenium voorkomt. Ook in supplementen voor mensen komt selenium vaak voor in de vorm van natriumseleniet. Puur en in grote hoeveelheden is het giftig. In kleine hoeveelheden via voeding of voedingssupplementen vervult het een behoefte.

 
Geplaatst : 29/10/2012 9:34 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Dat het in voedingssupplementen voor mensen voorkomt, zegt niet dat het geen schadelijke stof is. Ook vitamine K3 zal in voedingssupplementen voor mensen zitten en dat is ook schadelijk. Het zal in kleine hoeveelheden niet meteen giftig zijn, maar wat als je het twintig jaar lang elke dag aan je hond voert? Waarom zou je dan niet voor de veilige weg kiezen en een voer met selenium yeast kiezen?

 
Geplaatst : 30/10/2012 10:50 am
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

Dank je wel voor je reactie. Ik maak de Porta21 en Taste of the Wild op en dan blijven de heren lekker op alleen Orijen. Better safe than sorry denk ik dan maar.

 
Geplaatst : 31/10/2012 4:31 pm
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

Mijn eerste Google opdracht naar Selenium in Nederland en ik krijg meteen een supplement natriumseleniet ?!? Ik shop in Amerika voor supplementen en kom het daar vrijwel niet tegen. Selenium is vrij goedkoop dus snap niet dat een brokkenfabrikant uitgerekend natriumseleniet kiest. Waarom niet gewoon veilig en beter opneembaar zoals Selenium Yeast, L-selenomethionine, Selenium Glycinate, Methylselenocysteine enz.

 
Geplaatst : 21/03/2013 6:15 pm
Deel: