Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Optima

8 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,906 Bekeken
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

Vandaag door een dierenzaak uitgebreid voorgelicht over Optima. Een Spaans merk die langzaam meer bekendheid krijgt en ik ben erg enthousiast geworden.

"Visán produceert al vanaf 1928 diervoeding. In haar zeer moderne fabriek in Arganda del Rey, bij Madrid in Spanje wordt de Optima honden- en kattenvoeding geproduceerd.
Visán Optima is een zeer hoogwaardige diervoeding waarbij gebruik wordt gemaakt van één eiwitbron per product. Dit betekent dat wanneer de verpakking aangeeft dat er in een variant bijvoorbeeld lam is verwerkt, er geen andere vleessoorten zijn toegevoegd. Dit houdt in dat Visán Optima uitermate geschikt is voor dieren met een intolerantie voor specifieke eiwitten of combinaties van eiwitten.

Aan de brokken van Visán Optima is slechts een klein percentage rijst en mais toegevoegd.
Tijdens het productie proces wordt er, naast gedroogd vlees, minimaal 20% vers vlees toegevoegd.
Hierdoor heeft de voeding niet alleen een zeer hoge smaakacceptatie, maar ook een zeer hoge voedingswaarde.
De eigen research afdeling van Visán heeft een optimale balans gevonden in de samenstelling van de voeding. De Optima voeding van Visán bevat alle mineralen en vitaminen die aan een premium voeding niet mogen ontbreken."

Voorbeeld van een adult versie:

Optima Adult Regular Chicken & Rice 15 kg.

Ruw Eiwit 26%, Ruw Vet 16%

Artikelcode: 4100013

Samenstelling: Vers kippenvlees> 20%, rijst, maïs, gedehydrateerd kippenvlees, kippenvet, gerst, gedehydrateerde kippenlever, bietenpulp, gist, vis, mineralen, witlof (bron van FOS), mannanooligosachariden (MOS), monocalciumfosfaat, natrium , cassave extract.

Analyse: Ruw eiwit 26%, ruw vet 16%, ruwe celstof 3%, ruwe as 9%, calcium 1,6%, fosfor 1,2%.

Toevoegingen: Vitamine A 16.000 IE / kg, vitamine D3 1800 IE / kg, vitamine E (alfa-tocoferol) 200 mg / kg, vitamine C 75 mg / kg, koper (kopersulfaat) 10 mg / kg, selenium (natrium seleniet) 0,4 mg / kg.

euro 47.95

Misschien hoort hij erbij op de lijst. Is nu in enkele dierenwinkels verkrijgbaar (Calimero Dordrecht) en via enkele webwinkels.

 
Geplaatst : 16/10/2012 12:42 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Optima ziet er uit als een prima brok

De brok die je hierboven beschrijft bestaat voor:

- ongeveer 40% graan (er zijn brokken met minder graan, maar dit is vergeleken met veel andere brokken netjes)

- ongeveer 45% vlees en dierlijk vet (ook een mooie hoeveelheid)

Het bevat geen tarwe, tarwe bevat gluten en die zijn niet gezond. Maar het bevat wel gerst, en gerst bevat ook gluten, maar minder dan tarwe.

De mineralen zijn zo te zien niet in optimale vorm toegevoegd: natrium seleniet (daar worden slechte dingen over geschreven) in plaats van selenietgist, kopersulfaat in plaats van koperchelaat en er staan een hoop niet bij die vast ook niet in optimale vorm zijn toegevoegd.

Het klopt trouwens niet dat in chicken & rice kip de enige eiwitbron is, want er zit ook vis in zo te zien. (daarnaast bevat graan ook eiwit, maar veel minder dan vlees, maar ook voor graan kunnen honden allergisch zijn)

Ik vind de brok nu niet zo enorm goed dat ik hem nu ga toevoegen aan de lijst met brokken, maar misschien in de toekomst.

 
Geplaatst : 16/10/2012 8:32 pm
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

Dank je! Toch weer wat extra info die de "gewone" mens er niet uithaalt. Toch niet zo optimaal als ze doen voorkomen, maar ook geen slechte brok.
Bedankt voor je verduidelijking, ben toch weer wat wijzer!

 
Geplaatst : 16/10/2012 8:53 pm
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

Hoi ik heb ook nog een toevoeging rijst is ook een graan ;) alleen er zijn granen waar je minder snel allergisch voor ben. Mijn hond is zelfs alergich voor aardappels (proline) maar moet eerlijk zeggen dat na 2 maanden optima het eindelijk goed gaat met mijn Tom. Zijn vacht ziet er mooi uit geen plekken meer! Gr. Sandra

 
Geplaatst : 29/04/2013 10:42 pm
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

Sorry typ fout profine heb ik geprobeerd maar hier op reageerde mijn hond ook heel slecht. Optima is voor mijn hond de redding! Want hij is ook alergich voor sommige soorten vlees

 
Geplaatst : 29/04/2013 10:47 pm
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

Hoi Meike,

Ik zie dat dit inmiddels 2 jaar geleden is gepost.
Omdat ik ook uitgebreid op zoek ben naar een goede brok voor mijn Frans bulletje Steve die bijna 9 is, heb ik het merk Optima gevonden.
Het volgende zit er in de senior variant:

Samenstelling:
verse kip (35%), kipmeel (25%), rijst (15%), kipolie, gehydroliseerde kippenlever (5%), rijsteiwit, gist, suikerbietpuree, lijnzaad, cellulose, visolie, natriumchloride, kaliumchloride, inuline (500 mg/kg- FOS), glucosamine (500 mg/kg), mannan-oligosaccharide (130 mg/kg), maniokextract, chondroïtine (100 mg/kg).

Additieven:
voedingsfysiologische additieven:
vitamine A 18.000 (Ul/kg), vitamine D (1.800 Ul/kg), vitamine E (600 mg/kg), vitamine C (200 mg/kg), biotine (3,4 mg/kg), ijzer [sulfaat-monohydraat] (68mg/kg), jodium [kaliumjodide] (3,2 mg/kg), koper [sulfaat-pentahydraat] (9 mg/kg), mangaan [mangaan–monohydraat] (6,8 mg/kg), zink [oxide] (135 mg/kg), selenium [natriumseleen] (0,1 mg/kg), L-carnitine (170 mg/kg), taurine (1.500 mg/kg).
Technologische additieven:
natuurlijke antioxidanten (tocoferolen).

Is dit wat?

Groetjes Angela

 
Geplaatst : 18/01/2015 2:36 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Hoi Angela, heb je ook een analyse van Optima Senior?

 
Geplaatst : 19/01/2015 11:05 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Optima Senior ziet er ook prima uit. De analyse vond ik door een tip op Zooplus. De brok heet nu Optima Nova Mature. Alhoewel de info op Zooplus niet altijd klopt, doen we het hier nu toch even mee, omdat de fabrikant de analyse niet online heeft.
ruw eiwit 25.0 %
ruw vet 15.0 %
ruwe vezel 4.0 %
ruwe as 7.0 %
calcium 1.1 %
fosfor 0.8 %

Zoals ik in het artikel Zelf een brok beoordelen in 6 stappen beschrijf, bevat deze brok een goede hoeveelheid eiwit. Vaak zit in seniorbrokken minder eiwit, maar een oudere hond schijnt over het algemeen juist baat te hebben bij een normale of hogere hoeveelheid eiwit.

Gehydroliseerde kippenlever kan bij sommige dieren problemen geven, zie het artikel MSG in brokken, maar de meeste honden lijken er niet slecht op te reageren. Ook gist zou problemen kunnen geven, maar meestal niet. Suikerbietenpuree is een hele vreemde toevoeging, en bevat veel suiker, maar ik vermoed dat dit een vertaalfout is en het suikerbietenpulp moet zijn. Dat is een goede vezelbron, en bevat veel minder suiker dan puree.

 
Geplaatst : 21/01/2015 12:55 pm
Deel: