Forum

Snack - op zoek naa...
 
Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Snack - op zoek naar gezonde snacks voor de hond

3 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,939 Bekeken
 Leon
(@leon)
Berichten: 7
Lid
Topic starter
 

Al een tijdje ben ik op zoek naar gezonde snacks voor onze Border Collie pup. Inmiddels heb ik er al een paar gevonden: Hij lust appel en peer en ook komkommer vindt hij heerlijk als tussendoortje, verder krijgt hij ook nog gedroogd konijnen vlees die we als trainers gebruiken. Maar voor afwisseling blijf ik op zoek. 

Nu heb ik onderstaand product aangeschaft omdat ik denk dat het een gezonde snack is:

Lakse Kronch – The Original meer info op deze pagina https://www.kronch.nl/lakse-kronch-original-100-zalm   (hier staat ook een video op van de bereidingswijze).

De samenstelling is als volgt:

Analytical constituents per 100 g

Energy 570 kcal
Crude protein 39,8 g

Crude fat 44,9 g
of which polyunsaturated fatty acids 12600 mg
of which EPA 1340 mg
DHA 2090 mg

Crude ash 10,3 g
Water 7,0 g

(als ik alles optel kom ik op 102 g uit, maar goed dat terzijde 😉

Over de bereidingswijze wordt het volgende gezegd: 

100% zalm

De brosse hondenkoekjes zijn gemaakt van alleen zalm en niets anders. De zalm wordt heerlijk krokant gebakken en bevat een gezonde dosis Omega-3 & Omega-6 vetzuren. Er zijn geen geur- kleur- en smaakstoffen toegevoegd. De hondenkoekjes bevatten bovendien geen granen of gluten, alleen maar zalm.

Mijn vragen:

  • Bij de bereiding wordt de zalm gebakken en dus verhit. Is dit niet schadelijk voor de voedingsstoffen? 
  • En geldt in het algemeen als voeding\snacks verhit worden dit de voedingsstoffen niet ten goede komt?

 

Dit onderwerp werd gewijzigd 4 jaar geleden door Leon
 
Geplaatst : 02/09/2020 1:45 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Goede vraag! Ik had me hier nog niet in verdiept, maar ben nu de onderzoeken ingedoken. Ik kon niks vinden over het effect op de omega vetzuren van het bewaren van gedroogde vis. Wel vond ik veel onderzoeken naar het effect van verschillende verhittingsmethodes. Het bakken van vis heeft vrij weinig effect op de omega 3-vetzuren. Tijdens het invriezen lijken de omega 3-vetzuren in vis meer te beschadigen dan tijdens het bakken. Ik heb het hier over bakken in de oven, want bakken in vet heeft wel negatieve gevolgen. Maar ik ga er van uit dat het drogen van de vissnacks dichterbij ovengebakken vis komt dan bij bakken in vet.

Bij het verhitten van vlees of vis gaan er inderdaad voedingsstoffen verloren. Het verschilt echter per voedingsstof en per verhittingsmethode of en hoeveel het verloren gaat. Dit lijkt zo'n beetje de volgorde van minder naar meer verlies: frituren, koken, stomen of bakken (in de oven). Op deze website kan je voedingsmiddelen opzoeken en kijken hoeveel er van elke essentiële voedingsstof in zit: https://nutritiondata.self.com/. Soms zie je dat de hoeveelheid van een mineraal of vitamine hoger is in de gebakken versie dan in de rauwe versie, maar dat komt doordat er vocht verloren is gegaan in de gebakken versie. Een rauwe filet van 100 gram is bijvoorbeeld na het bakken nog maar 90 gram, waardoor er per 100 gram meer in zit.

Een interessant stukje uit een publicatie over een onderzoek waarbij ze een karpersoort op verschillende manieren verhitten (koken, in de magnetron, frituren en ovenbakken): "all of the cooking methods reduced vitamin B1, A and D contents. Boiling significantly decreased mineral contents including Na, K, P and Zn." Dus alle verhittingsmethodes zorgden voor vermindering van vitamine B1, vitamine A, vitamine D en koken zorgde voor een significante vermindering van onder andere natrium, kalium, fosfor en zink . (Voor honden die voeding zonder premix krijgen, is vooral het gehalte aan vitamine D en zink van belang.)

Dus: het bakken lijkt geen probleem voor de omega 3-vetzuren, maar hoeveel er verloren gaat tijdens het bewaren na openen van het zakje (dan komt er zuurstof bij) weet ik niet.

 
Geplaatst : 03/09/2020 3:04 pm
 Leon
(@leon)
Berichten: 7
Lid
Topic starter
 

Bedankt voor de heldere uitleg. Goed dat bakken geen negatief effect blijkt te hebben, Charlie is namelijk helemaal gek op deze zalm snacks 😍 

 
Geplaatst : 03/09/2020 9:02 pm
Deel: