Forum

Voedsel Overgevoeli...
 
Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Voedsel Overgevoeligheids Analyse (VOA)

15 Berichten
4 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
904 Bekeken
(@marco)
Berichten: 10
Lid
Topic starter
 

Heeft iemand hier ervaring mee? 

Ik heb het laatst geprobeerd en bleek dat mijn hond toch wat gevoeliger is dan gedacht. En vroeg me af hoe andere mensen daar mee omgegaan zijn, met honden die erg gevoelig zijn. 

Groet, 

Marco 

 
Geplaatst : 08/11/2015 7:46 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar op Hondenpage.com is er ook een topic over.

Je zou de diersoorten die volgens de VOA belastend voor je hond zijn kunnen vermijden. Als het dan beter gaat, weet je dat het effect hiervan goed is. Eventueel kun je dan voorzichtig weer een van de voedingsstoffen toevoegen om te kijken hoe dat gaat.

Succes en ik hoor graag jouw ervaring straks!

 
Geplaatst : 10/11/2015 10:56 am
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
 

Beste Marco,

bij mij kwam uit de test dat mijn hond overgevoelig is voor kip.

Ik voer kvv en vermijd kip (lastig, want in heel veel mixen zit kip).

Wat betreft beloningsbrokjes / snacks: ook hier vermijd ik dingen waar kip of  'dierlijke bijproducten' inzitten, dat is niet altijd kip, maar als ik niet weet wat het is geef ik het niet!

Groet,

Marjon

 
Geplaatst : 11/11/2015 10:00 am
(@marco)
Berichten: 10
Lid
Topic starter
 

Mijn hond zou overgevoelig zijn voor kip, eend, fazant, rund, hert, haas en schol. Ook voor glutenhoudende granen,  mais en voor conserveringsmiddelen en de typische E nummers. 

Dat maakt het al wat ingewikkelder, maar mijn hond schijnt niet alleen last te kunnen krijgen van het immuunsysteem maar ook van het stofwisselingssysteem. 

Ik heb daar toen een mail over gestuurd en kreeg een heel vriendelijk en uitgebreid antwoord terug van Hélène. 

MMomenteel krijgt hij acana singles lamb, wat ik als uitsluitings probeersel had genomen. Maar volgens de mail kan hij ook een reactie krijgen op vettige diersoorten als lam, eend of kalkoen. 

Dus ik vraag me dan af of er wel een brok geschikt kan zijn. 

Misschien overdenk ik het een beetje, echt slecht reageert hij er niet op, alleen hij is soms  wat dufjes en de ontlasting is eigenlijk gewoon te zacht. Ben al 1x voor een anaalklierontsteking naar de dierenarts gegaan. 

 
Geplaatst : 11/11/2015 7:39 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Dat is met brokken vaak wel lastig, er zitten zoveel componenten in waar een hond laat van kan hebben of krijgen. Alleen de ervaring zal uitwijzen of deze brok geschikt is in dit geval, Acana Lamb & Apple is wel een van de brokken waar de kans op problemen erg klein is gemaakt. Een visbrok is soms ook een oplossing, maar zou zalm dan volgens Helene ook vallen onder de vettige diersoorten die niet goed zullen gaan?

Is het een optie voor je om rauwe vleesvoeding te proberen? Dat is zoveel makkelijker, omdat je dan een voeding geen kan kiezen met alleen 1 diersoort en geen enkele toevoeging. Daarnaast helpt het dat het niet verhit is geweest, en in dit geval ook dat je een voeding kunt kiezen waarbij de anaalklieren beter worden uitgedrukt.

 
Geplaatst : 12/11/2015 9:50 am
(@marco)
Berichten: 10
Lid
Topic starter
 

Ja, ik zag je review van 1 van de acana singles, dus ik probeerde het maar. Ik neem aan dat de andere singles hetzelfde zijn als deze?

Rauw is altijd het proberen waard. Alleen moet ik dan wel even weer je site door gaan spitten. Ben net bij met het brokvoer ;) 

Voor de vettige diersoorten noemde ze alleen die 3 op, maar dat zou dan incidenteel een reactie kunnen geven. 

Belangrijkste is dat hij iig geen reacties meer krijgt.

Bedankt voor je advies iig, en de complimenten voor de zeer handige site!

 
Geplaatst : 14/11/2015 6:41 pm
(@marco)
Berichten: 10
Lid
Topic starter
 

Ik heb nu de acana lam en appel gevoerd, waar geen toevoegingen bij zouden zitten volgens de VOA. 

Ontlasting stuk beter, zonder dat ik luposan veenliquid hoef te geven. Alleen merk ik wel dat ik met het vorige voer, wolfsblut wide plain, een hond heb die veel actiever is dan op de acana. Helaas is zijn ontlasting dan weer slecht en borrelt zijn maag/ darmen als een gek. 

Vers voer is momenteel helaas nog geen optie, dus ben toch genoodzaakt om voor nu brok te blijven voeren. 

Volgende stap acana Pacific en acana singles varken. 

Vreemd dat een brok met zogenaamd meer vlees aandeel de hond suffer maakt. 

Kan een slechte brok ook vieze traan ogen veroorzaken? 

 
Geplaatst : 30/11/2015 6:27 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Ja voeding kan effect hebben op traan- of prut-oogjes.

Opmerkelijk inderdaad, dat je hond minder actief is op Acana. Het is niet zo dat je hond een soort hyper was, wat er nu uit is? Dat heb ik wel meegemaakt bij honden die van een minder goede voeding op betere voeding geen werden gezet. Die waren nog wel actief, maar minder dus hyper (snel nerveus, blafferig, springerig).

Naast brok en rauwe voeding, is er ook nog natvoer. Misschien dat dat nog een optie voor je is. Wel een stuk duurder, maar meestal gezonder en er is meer keus als je bepaalde voedingsmiddelen en diersoorten wilt vermijden.

 
Geplaatst : 01/12/2015 12:07 pm
(@marco)
Berichten: 10
Lid
Topic starter
 

Nee, hij is gewoon suf. Merk het regelmatig als ik met hem ga fietsen, dan loopt hij 8 meter achterop te sjokken maar met wolfsblut paard loopt hij netjes naast, af en toe een sprintje. Ook met lopen is hij veel energieker. 

Ik had ook naar het voer gekeken wat jij aan je hond voerde, maar het nadeel IS, mijn lab is een bonk spier van 48kg dus dan zou ik met dat voer van 130 euro per 5kg,net 15 dagen kunnen doen. Dan wordt het toch een hele dure aangelegenheid. Dat is dan weer het nadeel van een grote hond te hebben :) 

Vers voer zou kunnen maar dan zal eerst wat vriezer ruimte moeten hebben. 

Zal eerst die andere acana singles proberen,ik zag dat je die niet getest Had, maar neem aan dat hij ook 5 sterren krijgt zoals de voorganger van lam. 

Wel ben ik nog op zoek naar kauw lekkernijen. Hij kreeg eerst altijd buffel oren, maar volgens mij valt dat onder rund, dus zou hij ook overgevoelig voor zijn. Heb gezien dat hertengewei nieuw is, maar daar heb ik nog wat vraagtekens bij. 

 
Geplaatst : 03/12/2015 6:09 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Acana Singles Pork & Butternut Squash ziet er ook prima uit.

Nee dat klinkt niet echt goed inderdaad. Is het jouw ervaring dat dit gebeurt bij een hoger eiwitgehalte? In Acana Singles zit met 27% niet echt veel eiwit. Er zitten wel peulvruchten in, en ik heb nog weinig ervaringen gehoord hiermee. Het zou wel kunnen dat wild zwijn onder de "vettige diersoorten" valt.

Als je een verkooppunt van kvv in de buurt hebt, kun je eens wat proberen. Je hebt dan niet veel vriesruimte nodig, omdat je regelmatig wat kunt halen. Sommige verkooppunten hebben zich ook wat meer verdiept en kunnen je goed advies geven. Zie hier voor een overzicht: http://www.voerwijzer.com/verkooppunten-kvv

Ik zou het een maand proberen, na een hele rustige opbouw. Als het dan niet bevalt kun je terug, maar misschien bevalt het supergoed en wil je niet anders meer. In die maand heb je ook de tijd om je te verdiepen in compleet voeren. Binnen een maand bouw je geen tekorten op. Belangrijk voor je hond is om een mix te kiezen die 1 diersoort bevat en geen andere toevoegingen.

 
Geplaatst : 04/12/2015 11:34 am
(@marco)
Berichten: 10
Lid
Topic starter
 

Zoals ik al verwachtte zit hier niets in de buurt. Komt voor de volgende stap wel eens, mocht dit niet lukken. 

Heb net bij zooplus, via je link, wat natvoer besteld van Granatapet, lullukus, Rocco en wolf of wilderness dus ben benieuwd. 

Zowieso smaken besteld zonder aardappel, want aangezien hij met wolfsblut wide plain ook niet goed reageert denk ik dat aardappel ook niet goed bevalt. 

Ben benieuwd hoe dat gaat bevallen, Rocco is opzich ook niet duur. Nu alleen nog kauwbotten zien te vinden waar hij niet op reageert. 

 
Geplaatst : 06/12/2015 3:33 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Oh wat goed, ik hoop dat het een goede oplossing is! Laat je het nog even weten? Bij zooplus kun je ook kauw-artikelen kopen, maar ook bij winkels zoals www.via-natura.nl en www.oervoer.com (eigenlijk alle webshops die adverteren op mijn website) verkopen gezonde kauwsnacks, ook van "ongewone" diersoorten. Ze hebben allen ook kennis van voeding, dus ze kunnen je eventueel ook helpen bij het kiezen van de juiste producten.

 
Geplaatst : 07/12/2015 11:24 am
(@marco)
Berichten: 10
Lid
Topic starter
 

Nou!

Na vele en vele voeren ben ik er beetje klaar mee, begin goede drol, maar dan gelijk gevolgd door dun. Zit toch niets niet lekker, dus ik ga de Natuur en Dier KVV proberen. Aangezien hij nogal veel eet heb ik de IronDog lijn maar geprobeerd, wat minder keus maargoed, moet toch eerst even proberen of hij het allemaal wel lust (hij eet alles) en goed op de maag ligt.

Heb van elk soort 1x 9 worsten besteld.

kip-rund-lammix

eend-zalm-lammix

kalkoen-runderpens

kalkoen-parelhoen -paard

gemalen runderpens

Dus even kijken waar hij wel goed op reageert en welke niet, dan hoef ik dat voor de volgende keer niet te nemen. Is pens altijd van rund eigenlijk? Wat als je hond daar een allergie voor heeft, is daar vervanging voor?

 
Geplaatst : 15/03/2016 5:22 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Spannend! Ik zou alle rollen van 1 smaak achterelkaar voeren om goed te kunnen merken of er een reactie op komt, en dat je dan zeker weet van welke smaak de reactie kwam. 

Er is ook lamspens, dat kun je dus ook proberen als runderpens niet goed gaat. Het komt ook voor dat alleen pens van biologisch gehouden dieren goed verdragen wordt. 

 
Geplaatst : 15/03/2016 7:06 pm
 anja
(@anja)
Berichten: 1
Lid
 

Ik dacht dat de dames van Oervoer (dierenarts en therapeute) er onder andere in zaten voor hun liefde voor het dier maar als geld begint te lonken wordt dat toch anders.

Ik wilde een VOA (Voer Overgevoeligheids Analyse) bestellen voor een hond om niet zo langdurig te hoeven elimineren. Ik heb dat nog nooit laten doen maar wilde eens zien wat daar uit komt en of je daar echt iets mee kunt. Maar wij zijn als ondernemer niet btw plichtig in Nederland en dat is bij de dierenartsen waar we zaken mee doen, hoe klein ook, en alle leveranciers die we hebben nooit een probleem. Voor deze Oervoer dames wel, ze vinden het "te duur" om voor 1 test een factuur zonder BTW te maken en die te mailen. In mijn beleving is het gewoon de btw op o zetten wat ze ook doen als ze grotere leveringen doen naar België want als het grotere leveringen zijn hebben ze er geen probleem mee. Dat is de eerste keer dat ik meemaak dat een leverancier/dierenarts niet bereid is de btw op nul te zetten omdat ie die handeling "te duur" vindt en wij maar gewoon btw moeten betalen. Het is notabene door de overheden onderling zo geregeld omdat btw terugvragen in andere landen door de accountant gedaan moet worden en dus heel tijdrovend en wel bijzonder duur is want een accountant is een kostbare man. Het is de eerste keer sinds ik begon in 1995 dat ik een dierenarts of een leverancier niet bereid vindt een factuur zonder btw op te maken omdat die dat "te duur" vind. Tjongejonge zeg, wel sprekend weer voor de mentaliteit hoor. Geldwolven.

 
Geplaatst : 27/09/2016 11:31 am
Deel: