Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Groeipijn bij de hond

18 Berichten
5 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
4,306 Bekeken
(@ladyofthecave)
Berichten: 5
Lid
Topic starter
 

Een hele goede morgen.

Mijn hond heeft vanaf klein pupje al regelmatig dat ze zich verstapt. Een paar maanden geleden vermoedde de dierenarts dat het ED was. Bij het maken van foto's bleek het echter om groeipijn te gaan (ze was 270 gram bij de geboorte en is uitgegroeid tot een vrij grote teef voor haar ras). Mijn hond heeft altijd vleesvoer gehad, naturis en smuldier compleet kvv en daarnaast worst voor de hond van het slachthuis, runderbotten, kipkarkassen, runderstrotten, vuile pens, lamshart, runderhart e.d. Maar toch is ze op dit voer te snel gegroeid.

De dierenarts dat ze absoluut geen verse botten (volgens hem zat er teveel calcium in deze botten) meer mocht hebben en geen enkelvoudig vlees naast compleet voer, maar alleen nog maar compleet kvv in de verhouding calcium/fosfor 1:1 (onder de 1%) en het eiwitpercentage mocht niet meer zijn dan 23%. Nu geef ik haar al een tijdje kvv daily meat, die aan deze verhouding voldeed (kipmix, eendmix en kalkoenmix), maar ik vind haar niet fit, ook vind ik dat haar gebit achteruit gaat, ze had prachtige witte tanden toen ze nog gewoon botten at, maar ze worden nu gelig. Ze krijgt wel huidbotten, maar ze krijgt daar haar tanden niet meer schoon. Ook vind ik dat ze niet beter is gaan lopen op dit voer. Ze heeft laatst per ongeluk een babykonijn te pakken gekregen en opgegeten, daarna was ze zo super krachtig en fit voor 2 dagen. Dus ze moet iets in de kvv te kort komen wat wel in een compleet konijn zit. Heeft u misschien een idee wat ze bij de daily meat te kort komt, en wat het beste voedingsadvies voor haar is met haar groeipijn (ze is nu bij 16 maanden)?

 
Geplaatst : 03/08/2015 9:22 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Het is een heel verhaal geworden hieronder, voor de duidelijkheid hier als eerste de samenvatting:

  • Vleesbotten voeren kan prima en zou ik blijven doen. Zorg ervoor dat je ongeveer 20% vleesbot voert en 80% orgaan/spiervlees.
  • Je kunt ook hele prooidieren voeren, eventueel aangevuld met spiervlees
  • Kies een kvv met maximaal 0,6% calcium, maximaal 16% vet en zonder eiwit-maximum.
  • Voer wat minder of vul de maaltijden aan met laagcalorische ingrediënten zoals vuile pens, groenten, melkkefir

Vleesbotten voeren
Een overschot aan calcium kan bij nog groeiende honden inderdaad zorgen voor groeipijn. Teveel bot kan dus wel problemen opleveren. Je kan best vleesbotten voeren, als de hoeveelheid in relatie tot spiervlees en orgaan maar goed is.

Vleesbotten van konijn en gevogelte bevatten het minst calcium, biologisch iets meer, en wild en grotere dieren nog meer. Hoe harder het bot, hoe meer calcium.

Ik zou nu eerst maximaal 10% bot voeren. Dus als je kipkarkas geeft, dat voor ongeveer de helft uit vlees bestaat, dan zou je per 100 gram vleesbot ook 400 gram organen of spiervlees moeten voeren. Dat hoeft niet per maaltijd, maar binnen een dag is ook goed.

Hele prooidieren
Je kunt ook goed hele prooidieren voeren, kennelijk beviel dat wel he? Daar is alleen geen calciumpercentage van bekend. Volgens mij zou een klein prooidier ongeveer 10% bot bevatten.

Welke kvv
Maximaal 1% calcium vind ik erg veel bij groeipijn. Ik zou een kvv kiezen met maximaal 0,6% calcium. Het verbaast me dan ook niet dat je geen verbetering merkt op Daily Meat, dit bevat meer calcium dan Smuldier.

Omdat de hoeveelheid calorieën ook een grote invloed hebben op groeipijn, zou ik kiezen voor maximaal 16% vet, dus niet een heel erg vette kvv kiezen. Het lastige met kvv is dat de analyse nooit precies kan kloppen. De analyse is ooit eens gemaakt van een lading, maar een andere lading kan iets anders van samenstelling zijn, en vleesbotten bevatten altijd verschillende hoeveelheden calcium. Alleen de merken die een supplement als calciumbron gebruiken, zullen een afgemeten hoeveelheid calcium gebruiken.

Eiwit blijkt er geen invloed op te hebben. Heb je het artikel <a href="
http://www.voerwijzer.com/calcium-puppybrokken-voor-grote-en-middelgrote-rasse n"> calcium in puppybrokken voor grote rassen gelezen? Onderaan dat artikel staan ook bronnen maar interessante artikelen, in het artikel van Dr Becker wordt meer over eiwit uitgelegd. Vroeger dacht men dat meer eiwit zorgde voor een snellere groei, maar dit blijkt niet zo te zijn. Eiwit is juist erg belangrijk voor een gezonde opbouw Je hoeft je dus niet te houden aan een maximale hoeveelheid eiwit.

Zelf samenstellen
Als je zelf samenstelt zie je beter wat je voert, hoeveel bot je voert en hoeveel vet er op de producten zit. Je zou dan deze percentages kunnen aanhouden:
20% bevleesde botten (gemiddeld bestaande uit 50% vlees en 50% bot)
50% spiervlees
30% orgaan, waarvan ongeveer 10% hart, lever, nier en evt meer en 20% pens

Aangevuld met eieren en groenten

Als het een tijdje goed gaat zou je voorzichtig kijken of het goed gaat als je richting de 'normale' verhoudingen gaat.

Calorieën - aanvullen van het menu
De hoeveelheid calorieën zijn dus ook van invloed op de groei van je hond. Teveel calorieën zorgen voor een te snelle groei en overgewicht heeft natuurlijk sowieso een slecht effect op de botten en gewrichten. Maar je hond hoeft geen overgewicht te hebben om last te krijgen van een te snelle groei door teveel calorieën. Je hond zou beter 'schraal' kunnen zijn dan een beetje mollig. Je zou dus iets minder calorieën per maaltijd kunnen geven, door te kiezen voor voeding waar niet veel vet in- of aanzit en door wat minder vlees te geven en dit aan te vullen met gekookte of gepureerde rauwe groenten. Een kvv kun je eventueel aanvullen met pens, dit bevat ook minder calorieën.

Kan je hier wat mee? Ik ben heel benieuwd of het zo gaat lukken en of je verbetering merkt.

 
Geplaatst : 03/08/2015 11:10 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Hoeveelheid calcium in prooidieren

Ik heb even het document 'Nutrient composition of whole vertebrate prey (excluding fish) feed in zoos' erbij gepakt en de calciumpercentages van prooidieren berekend:

Hamster: 0,75%
Cavia: 0,9%
Muis (3-9 gram): 0,27%
Muis (vanaf 20 gram): 1%
Konijn (gefokt): 1,55%
Rat (vanaf 50 gram): 0,9%
Kip: 0,4%
Eend: 0,7%
Kwartel: 1,2%

Bij de eend en konijn waren de kop, klauwen en huid verwijderd.

Dit zijn gemiddelden van een hoop dieren die ze geanalyseerd hebben. Het zal per individu verschillen. Opvallend dat er toch vrij veel calcium in de meeste prooidieren zit.

 
Geplaatst : 04/08/2015 11:00 am
(@ladyofthecave)
Berichten: 5
Lid
Topic starter
 

Hoi hoi, super bedankt voor alle info

Wat apart dat een konijn nog zoveel calcium bevat, is het dan toch geen goed idee om de hond hele konijnen te geven? Het konijn dat ze te pakken had gekregen en waar ze 2 dagen heel energiek door was, was een wild konijn, kan het calciumgehalte van een wild konijn lager zijn dan een gefokt konijn?

Ik had de calcium en fosforgehaltes van daily meat en smuldier vergeleken. En smuldier kwam stukken hoger uit dan daily meat. Ik zal vandaag even een pakje smuldier kopen om het te vergelijken.

Mijn hond was gek op runderstrotten, mag dit wel als er genoeg vlees en orgaanvlees bij wordt gegeven?

Runderbotten zijn helemaal niet handig door de hoeveelheid calcium? Wat mijn hond mist is het knagen op grote botten, waardoor haar gebit ook mooi blijft, is hier eventueel een alternatief voor?

Heel veel groetjes en super bedankt voor alle info :)

 

 
Geplaatst : 08/08/2015 7:27 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Nee een (volwassen) wild konijn zal meer calcium bevatten dan een tam konijn, omdat tamme konijnen op jonge leeftijd geslacht worden. Maar de calciumgehaltes verschillen sowieso. Ik ben benieuwd waar de 'energie' dan van kwam. Er zijn natuurlijk wel grote verschillen tussen kvv en een wild konijn, onder andere de orgaansamenstelling, vezels (vacht) en bloed.

Smuldier bevat 0,5% calcium en bij Daily Meat zie ik hogere gehaltes staan. Het lastige is nog wel dat de calciumopname bij bot onbekend is, dus sowieso lastig te vergelijken met calcium uit supplement.

Ook de mixen die uit hele prooidieren bestaan bevatten minimaal 0,85% calcium, kijk maar eens naar de kvv van Kiezebrink.

Een runderstrot bevat ongeveer 1,6% calcium, volgens de analyse van Darf. Dit is dus vrij veel. Je zou het inderdaad kunnen compenseren met orgaan en/of spiervlees.

Runderbotten zijn niet handig, als ze ook bot erafschraapt. Misschien kun je gedroogde stukken vlees geven om op te kauwen. Dat is lekker knaagwerk en bevat bijna geen calcium.

 
Geplaatst : 09/08/2015 6:57 pm
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
 

Het konijn dat ze te pakken had gekregen was een jong konijn (ongeveer 1/3 van de grootte van een normaal konijn), dus dan zal daar waarschijnlijk minder calcium in hebben gezeten. Misschien is het verschil dat kvv over het algemeen geen vacht, poten, ogen e.d. bevat, zou dit zijn wat het gezond maakt? Ik heb geen idee..

Wat een goed idee, van dat gedroogde vlees, kan ik dat gewoon bij iedere dierenzaak kopen?

Zouden complete muis-karkassen een idee zijn als snackje tussendoor?

 
Geplaatst : 10/08/2015 10:14 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Ja dat het een jong konijn was kan veel verschil maken in calciumgehalte inderdaad. De prooidier onderdelen die meestal niet in kvv zitten zouden inderdaad verschil kunnen uitmaken. In hersenen en ogen zitten volgens mij weer specifieke voedingsstoffen en vacht kan een positief effect op de darmwerking hebben.

Gedroogde vlees producten kun je in bijna alle dierenspeciaalzaken wel vinden denk ik, zelfs in de supermarkt. Sommige veel kvv-verkooppunten verkopen het ook, sommigen drogen het zelf. Het voordeel van zelf gedroogde producten is dat je weet dat er geen chemische middelen zijn gebruikt en het niet bestraald is. Ook de merken Bandit en Darf verkopen biologische producten die onbehandeld zijn. Bij bijvoorbeeld Versvoer.nl (en alle winkels die een advertentie op Voerwijzer hebben) kun je ook online verantwoorde vleessnacks bestellen. Daar kun je ook eendagskuikens bestellen, die bevatten ongeveer 0,4% calcium of hele haring. Dit wordt dan met vriespost thuisbezorgd. Een jong muisje is natuurlijk prima, maar die zijn wel erg klein, misschien dat je pup daar niet eens op kauwt.

 
Geplaatst : 12/08/2015 7:44 pm
(@ladyofthecave)
Berichten: 5
Lid
Topic starter
 

Hoi Meike,

Ik heb een vraagje. Ik heb voor een maand verschillende mixen van honden eten gezond ingekocht.

Laat ik als voorbeeld Kip/rund/zalm nemen. Deze mix bestaat uit: 40% spiervlees, 20% bot en 10% orgaan.

Als ik haar daar smorgens 500 gram van geef, en smiddags bijvoorbeeld of vuile pens of hart. Ben ik dan ivm haar groeipijn goed bezig of juist helemaal niet?

Kan ik haar daarnaast bijvoorbeeld 1 muiskarkas per dag geven?

mvg,

Sabine

 

 
Geplaatst : 12/08/2015 7:44 pm
(@ladyofthecave)
Berichten: 5
Lid
Topic starter
 

Hoi Meike,

Allereerst wou ik je even zeggen dat ik super blij ben met de adviezen. Ik heb nog even een allerlaatste vraagje. Ik ben van plan om weer terug te gaan naar daily meat. En dan alleen de smaken :

kalkoen:

Productanalyse: Calcium 0,52%, fosfor 0,43%, ruw as 1,1%, ruw vet 18,2%, ruw celstof 2,1%, ruw eiwit 17,3%, vocht 59,46%

kip:

Productanalyse: Calcium 0,51%, fosfor 0,43%, ruw as 3,0%, ruw vet 17,4%, ruw celstof 1,43%, ruw eiwit 17,1%, vocht 60,87%

en zalmmix

Productanalyse: Calcium 0,57%, fosfor 0,4%, ruw as 1,7%, ruw vet 20,3%, ruw celstof 2,08%, ruw eiwit 16,5%, vocht 64,4%

Deze waarden komen denk ik aardig overeen met de advieswaarden.

Als ik haar iedere dag (teefje rond de 1.70/38 kg, 16mnd):

smorgens 500 gram van een van de drie complete mixen geef (en ik doe daar wat groente/fruit doorheen)

smiddags 500 gram vuile pens (dit heeft een prachtige calcium/fosfor verhouding en heeft een laag calciumgehalte en zorgt er ook voor dat haar tanden schoon blijven)

af een toe een complete muis

Ben ik dan op de juiste weg?

Groetjes,

Sabine

 

 
Geplaatst : 16/08/2015 10:16 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Ik zou iets minder voeren dan 1 kg per dag, tenzij je pup vrij mager is. Zeker ook omdat de mixen die je hebt uitgekozen wel vrij veel vet bevatten. Afgaande op het gewicht van je hond, zou je 400 gram Daily Meat en 400 gram pens kunnen voeren. Maar het verschilt natuurlijk per hond hoeveel er werkelijk nodig is, en dit zul je zelf het beste kunnen uitproberen. 

Pens is inderdaad laag in calcium en als je de stukken vet eraf snijdt (die er soms aanzitten), is het ook niet vet. Het nadeel is alleen dat de aminozurensamenstelling minder optimaal is dan die van spiervlees. Ik weet niet bij hoe weinig spiervlees er problemen ontstaan, ik denk dat de meeste honden hier wel flexibel in zijn. Als je 50% pens geeft, let dan ook goed op de vacht en dergelijke, om eventuele tekorten in eiwit op tijd te kunnen zien. 

 
Geplaatst : 16/08/2015 11:11 am
(@ladyofthecave)
Berichten: 5
Lid
Topic starter
 

Hallo Meike,

Is het dan misschien beter om de ene dag 400 gram daily meat te geven met 400 gram lamshart (ik kan nergens de voedingswaarde vinden van lamshart) en de andere dag 400 gram daily meat met 400 gram vuile pens?

Groetjes,

 

 
Geplaatst : 16/08/2015 12:01 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Nee ik zou wel voor de vuile penslap gaan, omdat lamshart weer veel fosfor bevat. Je zou wel 1x in de week 400 gram lamshart kunnen geven eventueel. 

 
Geplaatst : 16/08/2015 1:35 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Hoe ik dit berekend heb?

In het document staat hoeveel DM het dier bevat, en hoeveel calcium het dier bevat op de DM. DM staat voor droge massa, het gedeelte wat geen vocht is maar eiwitten, mineralen, vitamines, koolhydraten, en vet.

In de meting bevatten de gebruikte hamsters (Guinea pig) gemiddeld 30,3% droge massa. Deze droge massa bevat 2,51% calcium. We moeten dus berekenen hoeveel procent calcium erin zit inclusief het vocht. Dat doe ik zo:

/100 ☓ %DM.

Bij de hamster gaat het dus zo:

2,51% calcium op 100% droge massa

?% calcium op 30,3% droge massa

2,51% /100 ☓ 30,3 = 0,76%

 
Geplaatst : 10/03/2016 12:58 pm
(@patricia-du-pon)
Berichten: 1
Lid
 

Mijn boxerpup Brains van 4 maanden ( 16.5 kg) heeft nu 2 x een aanval van extreme groeipijnen gehad. Zaak is om hem nu voeding te geven met minder calcium maar voor de spieropbouw heeft hij wel iets extra's nodig. Toen hij zo'n pijn had, heeft hij amper gegeten en is nu een echte magere lange slungel met weing spier. Ik heb al e.e.a. zitten lezen en begrijp dat Tammenga en Bandit minder calcium bevatten. Maar zit hier dan voor de rest wél voldoende voedingswaarden in voor een pup van 4 mnd? Wat kunnen jullie me adviseren? Alvast bedankt!

 
Geplaatst : 01/11/2017 5:14 pm
(@lucia)
Berichten: 2
Lid
 

Ik haal even een oud bericht omhoog ipv zelf een nieuwe te maken.

Onze border collie van 6 mnd heeft last vam groeipijn.
Ik heb nog gekeken naar kvv met goede calcium fosfor verhoudingen en dacht goed te zitten.
Hij heeft tot nu voornamelijk energique puppy gehad en af en toe wat carnibest.
Brokken ging hij 6 tot 8x per dag van poepen.

Advies van dierenarts was overstappen naar brok: virbac hpm junior dog special large.
Geprobeerd over te stappen maar bij de helft van de hoeveelheid poept hij weer 6x of vaker en snachts in huis.
Kvv heeft mijn voorkeur, maar niet die van de dierenarts.

Waar doe ik goed aan, heb je advies qua merken?
Bandit groeipijn besteld, maar daar kan ik calcium fosfor niet van vinden.
Nog energique puur eend liggen en iets carninest natuur.

Ik wil het goed doen, maar weet niet meer wat oke is.

 
Geplaatst : 19/12/2019 9:10 pm
Pagina 1 / 2
Deel: