Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Celtic Connection

29 Berichten
5 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
3,137 Bekeken
(@kell-snelders)
Berichten: 29
Lid
Topic starter
 

Beste,

graag had ik uw mening eens gehoord over de "nieuwe brok" Celtic Connection. Deze zou holistisch zijn waarvan ik de betekenis al niet weet. Ik had een zak besteld met de smaak zalm, forel omdat ik dacht dat het een koud geperste brok was. Bij openen van de zak zag ik dat dit niet het geval was. Nu is mijn vraag wat ik het beste voer: deze brok of Markus Mulhe en om welke reden? Na deze brokken zou ik terug naar Wolfsblut willen gaan en van smaken wisselen in het merk Wolfsblut. 3 van de 4 honden krijgen wolfsblut. 1 hond ben ik mee aan het "experimenteren" wegens spierklachten. Vandaar verandering van voer proberen, maar er bestaat zoveel dat men op de duur het bos door de bomen niet meer ziet :-) 

Groetjes Kell

 
Geplaatst : 15/07/2015 8:22 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Celtic Connection is zeker een interessante brok. Ik heb Celtic Connection Salmon with trout & sweet potato goed bekeken en dit ziet er prima uit.

Voor de andere varianten, zie
https://www.voerwijzer.com/hondenbrok/celtic-connection-chicken-turkey/
en
https://www.voerwijzer.com/hondenbrok/celtic-connection-lamb-with-goat-sweet-potato/

Goed vleesgehalte en goede eiwitbronnen
Namelijk verse en gedroogde vis en geen geïsoleerde plantaardige eiwitten.

Goed vetgehalte
Voornamelijk van vet uit vis. Hierdoor zit er veel omega 3 in en weinig omega 6, wat prima is.

Niet heel veel koolhydraten
De koolhydraten die er in zitten komen uit zoete aardappel en een klein beetje uit peulvruchten, wat prima is.

Toevoegingen
Er zitten extra mineralen voor de gewrichten in en natuurlijke antioxidanten, wat goed is. Er zit ook "broth" in, wat zeer waarschijnlijk vrije glutamaat bevat. Hier kan een hond mogelijk gevoelig voor zijn, zie voor meer info het artikel MSG in brokken

mineralen
Deze zijn toegevoegd in zowel optimale vorm (chelaten) als in goedkopere vorm (sulfaten). Bevat ook natriumseleniet, dat is jammer.

Markus Muhle bevat minder dierlijk eiwit, meer koolhydraten (uit graan), minder vet (jammer), geen vrije glutamaat, en mineralen zijn alleen in goedkope vorm toegevoegd.

Met Wolfsblut is het lastiger vergelijken, omdat ze zoveel varianten hebben. Wolfsblut gebruikt in alle varianten goedkope mineralen volgens mij, en ook natriumseleniet. Ze zeggen geen gehydrolyseerd eiwitten (vrije glutamaat) te bevatten.

 
Geplaatst : 16/07/2015 1:43 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Bij klachten aan spieren, zou je heel goed een orthomoleculaire nutritionist voor honden kunnen raadplegen. Het is bijvoorbed belangrijk dat de voeding genoeg eiwitten bevat, van goede kwaliteit. Genoeg van alle essentiële eiwitten is daarbij belangrijk, en dat is vooral bij spiervlees het geval. Je kunt ook overwegen om de brokken aan te vullen met rauwe vleesvoeding, bijvoorbeeld voor een maand, om te kijken of het verschil maakt.

Verder zou ik oppassen met hoge hoeveelheden calcium en eventueel magnesium supplementeren.

Een orthomoleculair nutritionist kan hier heel gericht advies over geven, als de klachten goed in kaart zijn gebracht.

 
Geplaatst : 16/07/2015 1:52 pm
(@kell-snelders)
Berichten: 29
Lid
Topic starter
 

Bedankt voor de reactie! Ja, celtic connection wil ik hier voeren aan de hond met spierpijn aangevuld met KVV. Dat is eigenlijk de bedoeling! Ze krijgt nu Markus Mulhe en KVV om de dag, maar ik ben nogal een freak op granen en dus geef ik niet met volle zin Markus Mulhe, dus zocht ik een andere brok en zo ben ik op deze gekomen. Zou ik beide smaken mogen afwisselen? Als de ene zak van bv kalkoen op is de andere smaak nemen?

Bedoel je dat ik haar geen magnesium mag geven? Want die krijgt ze nu wel en ook een voedingssuplement (lyproflextra). 

Wolfsblut krijgen de andere honden. Smaken: Blue Mountain, Black Bird, Green Valley, Grey Peak, Hunter Pride en Wild Pacific. Deze smaken wil ik afwisselen (ze kregen Blue Mountain en Dark Forest, maar laatste bleek niet goed te zijn, ik deed deze 2 samen). 2 smaken samen mag dat? Of best apart? Ik had gedacht om iedere keer zo te wisselen bv. Blua Mountain en Black Bird, Black Bird en Green Valley,... zodat ze minder moeten aanpassen. Of verkoop ik nu onzin? Mag de hond met spierpijn deze smaken ook hebben? Er zitten er toch bij met 30% eiwit als ik me niet vergis. 

Vroeger kregen ze hier een dag KVV en een dag Wolfsblut en had eigenlijk weinig problemen met de hond met spierpijn, dus KVV zal haar zeker helpen. We hebben wel 1 hond die op KVV een brom buik krijgt. Alle smaken en zelfs met dubbele portie, dus moest je daar raad voor hebben dan is dat welkom!

Dank je wel!!!

 
Geplaatst : 16/07/2015 2:42 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Vergeleken met Markus Muhle vind ik celtic connectiom zeker beter qua samenstelling, het is zeker het proberen waard. Ja je mag beide varianten afwisselen. Sommige honden zijn erg gevoelig voor afwisseling, die krijgen er echt last van, en dan zou ik niet te vaak afwisselen en heel voorzichtig. Maar als jouw hond geen last heeft van afwisseling, kun je dat gewoon doen. Het nadeel van twee zakken tegelijk open, is dat het twee keer zolang duurt voor de zak leeg is, en de vetten dus meer oxideren (wat niet gezond is). Ik raad dus aan om per zak af te wisselen, of kleine zakken te kopen, zodat een zak niet langer dan twee weken open hoeft te zijn. Als er meerdere honden dezelfde voeding eten, gaat het al sneller.

De varianten van Wolfsblut die je noemt bevatten allemaal erg veel calcium, en dit zou ik bij spierproblemen niet voeren. Ik heb Celtic Connections ook gevraagd naar het calciumgehalte, want dat kan ik nergens vinden. Ja magnesium supplementeren kan juist helpen bij spierklachten, dus zeker mee doorgaan.

 
Geplaatst : 17/07/2015 1:50 pm
(@kell-snelders)
Berichten: 29
Lid
Topic starter
 

Van Celtic Connection bestel ik een zak van 5,5kg voor mijn ene hond met spierpijn. Ik houd deze brok ook in de verpakking. Voor de zekerheid kan ik zakken van 2,5kg bestellen en dan zien of ze problemen heeft of niet met het afwisselen. Ik kan ook als de zalm bijna op is de kalkoen erbij doen voor de overgang? Is het goed dat ik een dag deze brok geef en dan een dag KVV? Heb dat in het verleden altijd zo gedaan en nooit problemen mee gehad... (met wolfsblut), maar iemand vertelde me dat ik beter met deze brok meer dagen brok kan geven en meer dagen KVV... 

Voor de andere 3 honden bestel ik zakken van 15kg Wolfsblut omdat het goedkoper uitkomt. Deze brok doe ik in een ton, is dit goed? (doe het eigenlijk al jaren) Is deze brok dan wel gezond voor een hond zonder problemen of kan ik best op zoek gaan naar een ander merk? Ik dacht dat dit wel één van de betere merken was? Ik doe met een zak ong. een maand, maar we hebben besloten om alle honden terug op KVV te zetten. (zoals vroeger) Dus zal ik langer doen met een zak. Wanneer een zak open gaat, hoelang kan je de brokken dan nog gebruiken ivm de vetten gezond te behouden? Is het mengen van 2 smaken goed? Of beter niet? De reden waarom ik smaken wissel/samen voeg is omdat ze dan zeker altijd alles binnen krijgen en geen tekorten krijgen van iets. Of is dat een gekke gedachte? Als 2 smaken samen niet goed is dan zou ik ook overgang doen wanneer de ene smaak bijna op is. Is er van Wolfsblut andere smaken die je me kan aanraden waar minder calcium in zit? Of bevatten ze allen veel calcium? (Ik wil geen rijst, granen of gluten)

Ik doe al jaren met deze brok en heb goede ontlasting bij de honden. Mooie harde drollen en meestal maar 2x per dag.

Puur omdat we nu sukkelen met onze ene cavalier met haar spieren wou ik iets ondernemen in voeding zodat we medicatie kunnen vermijden,maar alleen voor haar omdat het anders wat duur word... Leuk dat magnesium mag, want die krijgt ze dus. Ook lyproflex via de DA. 

We hebben 3 cavaliers en 1 chihuahua btw :-)

Dank u voor uw reactie en sorry voor de vele vragen alweer...

 
Geplaatst : 17/07/2015 7:15 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Ik kan ook als de zalm bijna op is de kalkoen erbij doen voor de overgang?
Ja dat is een goede manier van overschakelen.

Is het goed dat ik een dag deze brok geef en dan een dag KVV
Ja dat is prima. Dat je beter met deze brok meer dagen brok kan geven en meer dagen KVV, daar heb ik nog nooit van gehoord. Ik zou zo geen reden kunnen bedenken waarom dat met deze brok niet zou kunnen als dat met een andere geëxtrudeerde brok wel kan.

Deze brok doe ik in een ton, is dit goed?
Ja heel goed, zo bewaar je het zo zuurstofvrij mogelijk.

Is deze brok dan wel gezond voor een hond zonder problemen of kan ik best op zoek gaan naar een ander merk?
Ik weet niet meer uit mijn hoofd welke varianten, maar er zijn er een paar waarbij het calciumgehalte boven de aanbevolen maximum hoeveelheid zitten, dus ook afgeraden voor gezonde honden. De keutels zullen prima hard zijn, door het vele calcium, maar het gaat er vooral om dat calcium zicht bindt aan bepaalde mineralen en bijvoorbeeld de verhouding magnesium/calcium niet gebalanceerd meer is. Bij het voeren van 50% kvv verkleind je het risico op problemen wel enorm. Wat ik zelf zou doen is ervoor zorgen dat niet alle varianten die je voert zo'n hoog calciumgehalte hebben. Volgens mij zit er eentje bij die je voert met een normaal calciumgehalte. Volgens mij zitten er in de varianten met veel vlees, ook altijd veel calcium. Kennelijk gebruiken ze karkassen en vleesbotten, waardoor er naast veel vlees ook veel bot inzit. Je kunt in het brokken-overzicht ook de Wolfsblut-varianten vergelijken, let dan op het eiwitgehalte (meer eiwit is meer vlees, tenzij er geïsoleerd plantaardig eiwit inzit) en het calciumgehalte.

Wanneer een zak open gaat, hoelang kan je de brokken dan nog gebruiken ivm de vetten gezond te behouden?
Aangeraden wordt ongeveer 2 tot 3 weken. Vanaf het openen gaan de vette oxideren, maar door het in een luchtdichte ton te doen verlangzaam je dat proces. Toch gaat het langzaam door.

Is het mengen van 2 smaken goed?
Ja dat is prima, maar het na elkaar voeren heeft denk ik meer voordelen. Ook daarmee compenseer je onbalans als de ene iets wel ende ander iets niet bevat bijvoorbeeld. Het voordeel ervan is dat het lichaam bij constant hetzelfde krijgen, aan dingen schijnt te 'wennen', waardoor absorptie en gebruik van voedingsstoffen mogelijk niet optimaal is. Ik moet nog uitzoeken hoe dit precies zit. Daarnaast is de kans op het ontwikkelen van een allergie volgens mij kleiner bij afwisseling dan bij mengen, omdat dan de eiwitten niet constant gevoerd worden. Maar ook hierbij geldt dat het voeren van kvv voor de helft van de tijd, al een heleboel risico's verkleint. Kortom: Als je het makkelijk of fijn vindt, kun je gewoon gemengd blijven geven, er zitten geen grote risico's aan.

Wat leuk, vier kleintjes in huis, ze hebben het maar getroffen met zo'n Voerwijs-baasje ;)

 
Geplaatst : 18/07/2015 11:25 am
(@kell-snelders)
Berichten: 29
Lid
Topic starter
 

Wauw, weer een pak wijzer! Dank u wel!

Heb even gekeken naar mijn smaken die ik wil geven: Black bird en Hunter Pride staan geen calsium waarde bij, maar zijn brokken van 26% en 25% eiwit en dus ga ik ervan uit dat die waarde wel goed zit? Blue Mountain is 2,4%, Green Valley 2,51%, Grey Peak 2,17%. Wat is een gemiddelt goede calsiumgehalte? Ik zou dan een smaak met teveel calsium kunnen mengen met een smaak die minder calsium bevat. Of toch de smaken apart geven en dan iedere keer afwisselen met die calsium waarde. IK heb even gekeken naar de brokkenvergelijker en daar staat de White Cloud Active ook tussen waar ik ook over twjfelde om te geven, maar net omdat er active bij stond, wist ik niet goed of het dan wel mag? Wild pacific ook, maar daar wist ik geen smaak mee te mengen omdat deze 6 vissoorten bevat. Kan die dan bv. gemengd worden met de smaken die ik hierboven heb staan? Range Lamb en Alaska Salmon zitten de calcium 1,6% en 1,1% zie ik op je vergelijker. Die wou ik ook eerst voeren ipv de duurdere smaken, maar door de rijst erin ben ik erop afgehaakt. Zou het een ramp zijn die rijst? Ik ben daar nogal een freak in en heb liefst geen rijst in eten, maar waarom weet ik eigenlijk niet...

De 4 kleintjes hebben het ook getroffen dankzij jouw uitleg. Zo word ik wijzer en kan ik ze nog beter eten geven. Hoe komt het dat je er zoveel van kent? Ik vind het geweldig! Heb al veel van je geleerd. Dank u!

 
Geplaatst : 18/07/2015 8:07 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Wolfsblut Green Valley valt met het calciumgehalte echt over de aanbevolen maximum hoeveelheid. Je kunt dat ook lezen in mijn beoordeling van de brok, die ik ook op de pagina over de brok heb staan. Het maximum wordt aangegeven in hoeveelheid calcium per 1000 kcal, omdat het belangrijker is hoeveel calcium de hond binnenkrijgt, dan het percentage calcium van het geheel. Ik zou niet boven de 2,2% gaan, maar bij een gemiddelde hoeveelheid kcal is 2,3% ook nog binnen de aanbevolen maximumhoeveelheid voor volwassen honden. Een normaal calciumgehalte is ongeveer 1%-1,5% in brokken.

Jazeker mag je een active-variant geven. Het zijn maar termen voor de marketing meestal. Er zit wat meer energie in, dan in de niet-active variant, en dat is geen probleem. Het voordeel is dat er ook minder koolhydraten inzitten.

Je kunt gewoon alle smaken combineren die je wilt, en kijk naar de honden (ontlasting, vacht e.d.) of dit goed bevalt of niet.

Ik vermoed dat je afkeer van rijst ontstaan is doordat veel mensen zeggen dat graanvrije voeding beter is voor honden. Ik vind echter rijst een prima koolhydraatbron.

 
Geplaatst : 19/07/2015 9:50 am
(@kell-snelders)
Berichten: 29
Lid
Topic starter
 

Ik heb Green Valley van de lijst geschrapt :-) Blue Mountain behoud ik wel ondanks de 2,4% calcium omdat deze grote brokken zijn, maar moest ik die dan mengen dan neem ik een smaak met de helft minder calcium. Nu meen ik me te herinneren dat ik vroeger alle proefpakketen van 2kg heb besteld en ik had toen toch geen last met rare ontlastingen. Als je binnen hetzelfde merk blijft, zal dit dus wel meevallen denk ik? Ik denk nu 8 goede smaken te hebben rekeninghoudend met eiwit, koolh., vet en calcium % dankzij jouw uitleg. 

Ik ben er nog niet uit of ik 2 smaken zal samen voegen of elke keer een smaak apart. Daar ik zakken van 15kg bestel, is het beter 1 smaak te hebben zodat maar 1 zak open is. Maar ik ben bang dat de gewenning naar een andere smaak dan minder goed zal verlopen. Wanneer ik 2 smaken meng dan zal er altijd eenzelfde smaak in zitten. Bv. Blue Mountain met Black Bird, daarna Black Bird met Hunter Pride,... Of verkoop ik nu zever in pakjes? :-) Wat je al jaren doet, ben je gewoon en het is lastig om een gewoonte te doorbreken :-) Maar ik wil het beste voor mijn honden uiteraard! Ook rekening houdend met KVV, dus zakken langer open... 

Waarom ik problemen heb met rijst in een brok dat is me een raadsel. Kan je achterhalen of er veel rijst zit in Range Lamb en Alaska Salmon? Buiten rijst zit er niets graan in hé? Ik lees op je brokkenvergelijker dat het bruine rijst, rijstkiemen en volkoren rijst is. Ja, toch weer gewoonte hoor om dat niet te geven. Lastig! Overtuig me :-) 

Het is gemakkelijk om deze 2 smaken weg te laten. Dan blijven er nog 6 over natuurlijk. Ik ben echt heel blij met je uitleg. Ik vind nu wegwijs wat het voeren van mijn honden betreft. 

 

 
Geplaatst : 19/07/2015 6:21 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Of een hond last krijgt van een overgang van voeding, verschilt heel erg per hond. Als jouw hondjes er niet zoveel last van hebben is dat fijn, dan hoef je niet zo voorzichtig te zijn. Het ook voeren van kvv zorgt vaak ook voor minder klachten. Bij het mengen kun je inderdaad prima twee keer dezelfde smaak gebruiken, maar als je hondjes er geen last van hebben als je dit niet doet, hoeft het niet. Gewoon doen wat goed voelt en praktisch voor je is. Je kunt het dus gewoon blijven doen zoals je gewend vent als je dat fijn vindt.

Rijst hoef je niet te voeren als je daar onzeker over bent. Een hond heeft het niet nodig (net als aardappel of zoete aardappel), maar naar mijn mening is het geen slechte zetmeelbron. Je kunt aan het koolhydraatgehalte (zichtbaar in de brokkenvergelijker) zien hoeveel graan (of andere zetmeelbron) erin zit ongeveer.

 
Geplaatst : 21/07/2015 10:10 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

De gehaltes in Celtic Connection: Chicken with Turkey & Sweet Potato       Calcium                1%                 Phosphorus       1.63%                 Natrium               0.32 g/100g Salmon with Trout & Sweet Potato                 Calcium                1.3%                 Phosphorus       1.6%                 Natrium               0.35 g/100g

 
Geplaatst : 21/07/2015 10:18 am
(@kell-snelders)
Berichten: 29
Lid
Topic starter
 

Ik zal het allemaal eens een keertje uitproberen. Het is beter om maar 1 zak open te laten, dus zal eens proberen 1 smaak te voeren en dan de volgende. Gaat het goed? Dan doen we het zo. Gaat het niet goed? Dan doen we het terug als voorheen. Als je het niet probeert dan kan je het niet weten hé :-) Ik zal de brok met rijst ook eens voeren, is zoals je zegt dat ze aardappel ook niet nodig hebben hé! Rijst is toch een graan hé? En geen gluten? Voor moesten we Alice terug op deze brok zetten, zij kan niet tegen gluten. Dank je voor de uitleg! 

 
Geplaatst : 21/07/2015 10:30 am
(@kell-snelders)
Berichten: 29
Lid
Topic starter
 

Goede gehaltes?

 
Geplaatst : 21/07/2015 10:31 am
(@kell-snelders)
Berichten: 29
Lid
Topic starter
 

De koolhydraten van de rijst varianten zijn bijna dezelfde als die met aardappel, de Alaska Salmon heeft zelfs minder koolhydraten, dan zal er niet zoveel inzitten zeker?

 
Geplaatst : 21/07/2015 10:33 am
Pagina 1 / 2
Deel: