Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

DL-methionine

5 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
2,139 Bekeken
 jess
(@jess)
Berichten: 1
Lid
Topic starter
 

Dag Meike,

Eerder ergens op je forum las ik iets over DL-methionine. Dat toegevoegde DL-methionine niet goed is.
Op google kwam ik via een andere site dit ook tegen (o.a. http://www.purrfectcat.nl/dl-methionine/). Echter als ik kijk in jouw vergelijkingstabel voor droogvoer voor katten en de duurdere merken bekijk is ook hierbij dikwijls DL-methionine toegevoegd.
Is dit echt zo slecht voor katten?
Ik kan mij helaas geen brok veroorloven van bv 10 euro/kg. Ik zat aan Porta 21 Feline Finest Sensible te denken en dit icm diepvries vlees. Echter zit in Porta 21 ook DL methionine toegevoegd. Verder heeft het een relatief hoge ruwe aspercentage, is dat erg? Nu wilde ik graanvrij voedsel geven(kregen ze tot nu toe meestal). Er zit wel gedroogde aardappel, gedr. biergist, suikerbietendroogsnijdsel(ontsuikerd) in, hoe slecht is dat?
Ze zijn nu ongeveer 8 maanden en ongeveer anderhalf maand geleden gecastreerd.
Ken jij anders een kwalitatief goed alternatief voor zo'n 4 euro/kg (geeft dit als dit enkel voor een voordeelverpakking geldt)? Ik wil ze wel graag goed voedsel geven.

BVD.

H.G,

Jess

 
Geplaatst : 12/12/2018 4:05 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

DL-methionine is voor zover ik weet niet per definitie slecht voor katten, in lage hoeveelheden, maar het heeft zeker nadelen.

Het wordt toegevoegd om de urine zuurder te maken. Dit is nodig als er veel koolhydraten in de brokken zitten. De koolhydraatbronnen zorgen er namelijk voor dat de urine niet zuur genoeg is. Met als gevolg een vergroot risico op struvietkristallen in de blaas (blaasgruis). Voor katten is de hoeveelheid koolhydraten al gauw hoog, omdat ze van nature geen/amper koolhydraten eten en het lichaam dus niet goed aangepast is op het eten van koolhydraten. Eigenlijk moet DL-methionine dus toegevoegd worden omdat de voeding niet passend is voor katten.

Het lastige is dat de urine ook te zuur kam worden. En dat geeft weer een vergroot risico op calciumoxalaat-kristallen, een ander soort blaasgruis. Dus er moet een juiste hoeveelheid DL-methionine inzitten in verhouding met hoe alkaliserend de voeding is en ik vermoed dat dit niet getest wordt.

Als je brokken wilt voeren ontkom je er dus bijna niet aan. Niet aan het vergrote risico op blaasgruis en niet aan DL-methionine. Twee merken die DL-methionine niet noemen in de samenstelling of toevoegingen zijn Natural Cat en Celtic Connection. Zijn gebruiken het vermoedelijk dus niet.

 
Geplaatst : 20/12/2018 12:43 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Dit schreef ik over toegevoegde Methionine in kattenbrokken als antwoord op een vraag onder dit artikel: https://www.voerwijzer.com/kattenbrokken-met-veel-vlees/

Het lijkt me geen gezonde toevoeging, het wordt met een chemisch proces verkregen en er zijn onderzoeken waaruit vervelende bijwerkingen blijken, alhoewel dan wel wat hogere hoeveelheden worden gebruikt. Maar brok verhoogt (=minder zuur) makkelijk de zuurgraad in de blaas, waardoor blaasproblemen sneller ontstaan. DL-methionine verlaagt de zuurgraad. Het is dus een kunstmatige ingreep om het kunstmatig voer iets minder snel blaasproblemen te laten veroorzaken. In een brok met genoeg vlees zou ook genoeg methionine moeten zitten, en hoe meer vlees (en minder plantaardige ingrediënten), hoe beter de zuurgraad in de blaas.

 
Geplaatst : 13/10/2019 12:20 pm
(@jolandita)
Berichten: 5
Lid
 

Orijen cat en kitten is toch ook vrij van methionine?
Dankjewel

 
Geplaatst : 30/10/2019 3:03 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Ja dat klopt. Andere merken die het niet toevoegen zijn Celtic Connection, Acana en Crave, en Carnilove zit maar een heel klein beetje.

 
Geplaatst : 15/01/2020 1:32 pm
Deel: