Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Gelert holistic

6 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
715 Bekeken
(@renate)
Berichten: 3
Lid
Topic starter
 

Beste,

In de voerwijzer vind ik niets over Gelert Holistic. Kent u dit merk?

Vriendelijke groeten

 
Geplaatst : 14/10/2015 10:42 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Gelert Holistic kende ik inderdaad nog niet. Ik ben er niet heel enthousiast over, dit voer bevat heel erg weinig eiwit.

Adult Chicken & Brown Rice Formula

COMPOSITION:
Brown Rice (min. 64%), Chicken Meat Meal (min. 16%), Whole Oats, Chicken Oil, Yeasts, Whole Peas, Digest,
Sunflower Oil, Seaweed Meal, Minerals

Crude Protein 18.5%
Oils & Fats 9.0%
Crude Fibre 3.5%
Crude Ash 6.5%

Zoals je ziet zit er vooral heel veel rijst in en erg weinig vlees. Hierdoor zitten er te weinig eiwitten in, zeker als je bedenkt dat zo'n 10 a 15% van de eiwitten uit het graan komt. Verder zit er zonnebloemolie in, waardoor et waarschijnlijk teveel omega 6-vetzuren in de brok zitten. Wat wel positief is, is dat ze goede mineraalsupplementen en antioxidanten toevoegen.

 
Geplaatst : 15/10/2015 11:55 am
(@renate)
Berichten: 3
Lid
Topic starter
 

Bedankt voor je reactie!

Mijn vijf honden krijgen KVV, maar soms ben ik een beetje ongerust dat ze een tekort zouden hebben. Ik wissel wel verschillende merken (Haaksbarf, Carnibest en Dinapet) en diersoorten af. Toch zijn er met oorproblemen, slechte adem, last van anaalklieren, jeuk...En ééntje vindt het nodig om de drolletjes van de anderen op te eten. Ben ik dan wel goed bezig? Of toch een brok bijgeven?

Groetjes,

Renate

 
Geplaatst : 18/10/2015 11:05 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Hoi Renate,

Dat klinkt inderdaad niet goed! Allevijf de honden zijn niet helemaal optimaal op de combi van deze drie merken? Er zijn verschillende dingen die je kunt proberen. Bijvoorbeeld zelf toevoegen van groentes, de makkelijkste manier is om wat extra groentes te koken bij het avond eten en deze de volgende dag (of dezelfde avond) bij het voer te geven. Voordat je overgaat op brokken, kun je ook kijken of het helpt als je bijvoorbeeld 5% gekookte rijst of haver door de kvv mengt. En je kunt kijken of het helpt als je een goede multivitamine voert. Je kunt ook kijken of het beter gaat als je (ongeveer) 10% pens erbij voert, en/of boekmaag. En je kunt ook al deze dingen tegelijk proberen natuurlijk. Je kunt ook eens Carnibest weglaten, om te kijken of het ligt aan een premix of kopvlees, die kunnen ook verstoringen geven.

De merken zijn in principe prima, maar dus kennelijk geen ideale voeding voor jouw honden. Is de ontlasting wel hard genoeg? Anders kan het voor de anaalklieren helpen om een kvv te voeren waar meer calcium inzit, of zelf wat vleesbot toevoegen voor de honden met de anaalklierproblemen.

Verder kun je eens een ongiftingskuur doen en/of gezonde kruiden toevoegen. Voer je ook vette vis? Omega 3 is belangrijk in een menu. Maar kweekvis kan ook weer problemen opleveren door de chemicalien. Het kan helpen om gezuiverde visolie te geven in plaats van vis, maar ik denk dat dit niet de oplossing is in jouw geval.

Tenslotte kun je natuurlijk proberen of je honden gezonder zijn als je er brokken bijgeeft, maar ik ben ervan overtuigd dat wat een brokkenfabrikant in zijn brokken kan stoppen, je zelf ook aan een menu kunt toevoegen.

 
Geplaatst : 18/10/2015 1:51 pm
(@renate)
Berichten: 3
Lid
Topic starter
 

Bedankt voor de tips! Ik geef in de wintermaanden (nu dus) Asco Pet, dat is zeewierpoeder. Dat schijnt wel te helpen tegen het opeten van kakjes :).

Dat is natuurlijk het moeilijke met vijf honden, de ene doet het goed op een bepaald merk, de andere minder. Zo kan ik ook geen Degomeat geven omdat ééntje daarvan gaat braken. Ook Carnivoer is hier geen succes, net als Tinlo. Haaksbarf en Alaska vind ik nog altijd de beste merken, helaas ook de duurste...Daarom zoek ik altijd naar een goedkoper merk om eens af te wisselen. Dinapet is ok. De Carnibest geef ik omdat daar meer bot in zit (dacht ik toch) en owv de rijst.

De ontlasting op de drie merken is zeker niet te plat. Vette (rauwe) vis geef ik niet omdat ik zelf niet tegen de geur kan (ik verdraag elke diersoort, behalve vis) en owv de graten. Om dat op te vangen, geef ik gestoomde vis van Gelert, dat is het zelfde principe als Renske. Bij de Gelert zalm zit ook bruine rijst.

Al bij al ben ik nog altijd overtuigd dat kvv beter is dan brokken, dus ik wil liever niet terug naar brok gaan. Mijn jongste cocker kreeg bij de fokker al versvlees, die heeft zelfs nooit brok gekend. Eén hond is een herplaatser die van de vorige eigenaars een zak Happy Dog meekreeg. Toen die cocker het versvlees van de andere rook, heeft die haar brok niet meer aangeraakt :). Dus ik ben echt wel overtuigd van kvv, maar soms twijfel ik omdat bepaalde kwaaltjes niet verbeteren (maar ook niet verergeren). Met mijn vorige cocker heb ik jaren gesukkeld, op zoek naar de juiste brok (wist toen nog niets van kvv) en pas toen ik over rauw voeren las, heb ik hem overgezet. Er was toen ook nog niet zoveel keus als nu, hij kreeg Duck. Maar de problemen zijn toen wel hard geminderd (jeuk, huiduitslag).

Voorlopig hou ik het dus maar op HB en Dinapet, de CB ga ik dan nog minderen (ze krijgen daar enkel lam en kip van omdat ik die bij HB niet zo goed vind). Nog bedankt voor het meedenken! Het is wel heel interessante materie, ik kijk dan ook regelmatig op voerwijzer maar de meeste merken zijn in België nog niet te verkrijgen. Mijn winkelier overweegt nu Bandit, maar dat is ook behoorlijk duur. Al blijf ik wel bij mijn motto, liever iets duurder eten en zelden of nooit naar de DA!

Groetjes,

Renate

 

 
Geplaatst : 25/10/2015 11:11 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Hoi Renate,

Ja dat lijkt me ook erg lastig, honden met verschillende voedingsbehoeftes. Heel goed dat je het eerst zonder brok wilt proberen. Carnibest bevat niet zoveel bot, en de rijst kun je ook zelf toevoegen, dus wat dat betreft is Carnibest geen must.

Ik zie veel nieuwe verkooppunten in België verschijnen in het verkooppunten-overzicht, ik heb het idee dat het nu echt 'gevonden' is :) Herby is een merk waarvan ik de prijs/kwaliteit goed vind, zeker niet duur, maar ik weet niet of zij ook naar België verzenden.

Gestoomde zalm is zeker een goed alternatief voor rauwe vis, je kunt eventueel ook zelf wat MSC zalm kopen en dat stomen, dan heb je de beste kwaliteit. Maar dat zal wel duurder zijn.

Zeewier tegen ontlasting eten, die kende ik nog niet. Ga ik onthouden, jij hebt dus echt het idee dat het helpt?

 
Geplaatst : 27/10/2015 10:37 am
Deel: