Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Geloofwaardigheid

6 Berichten
4 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
5,763 Bekeken
 Tom
(@tom)
Berichten: 2
Lid
Topic starter
 

Een paar weken terug gingen we naar de dierenarts voor een routine controle en de jaarlijkse inentingen etc. Wat nu blijkt is dat onze hond geruis aan het hart heeft. We zijn dan naar de cardioloog geweest en dat werd idd duidelijk vastgesteld. Maar wat de cardioloog nu aanraadt stel ik dus in twijfel ivm  de voeding. Ze vroeg welke voeding we geven ,Wolfsblut, dit was voor hen onbekend. Het voeder moet volgens hen Taurine en Caritine bevatten. Wat ik terug vind bij het voeder is dat er wel degelijk Taurine inzit, Caritine vind ik nergens terug. Na veel mail verkeer stuur ik haar de analyses door van het huidige voeder. Nadat ze ineens voorstelt om naar een commercieele voeder over te schakelen!!Ik vroeg dan letterlijk om dit te weerleggen,  kreeg ik daar eigenlijk geen antwoord op. Het antwoord was geef uw hond maar het voedingssupplement caritine.Voor ons allemaal geen probleem, alleen het beste voor onze Lewis. Maar ik heb al veel opgezocht over voeding en je maakt me nu toch niet wijs dat Royal Canin of dergelijke beter zouden zijn dan Wolfsblut, Acana …………Bij Royal Canin zie ik in de ingrediënten zelfs niet eens taurine, caritine staan.
Het geruis op het hart gaat toch niet minder worden door meer aminozuren toe te voegen?!
Ik heb onder andere al eens een mening van een andere dierenarts gevraagd, zeg die nu eigenlijk net hetzelfde zeker, overschakelen naar een commercieele voeder.
Oké, ik ben geen dierenarts, ik zou denken dat zij het aan het rechte eind hebben maar ik stel me vragen bij de geloofwaardigheid van al deze zaken, over de voeding dan toch!

Ik wil het beste voor onze Lewis!!
Wat is jullie mening over m’n verhaal?! En al deze zaken?!

 
Geplaatst : 12/10/2014 2:57 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Wat goed dat je kritisch bent op de adviezen en zelf bent gaan uitzoeken wat dan het verschil is tussen de merken qua carnitine en taurine. Ik begrijp dat je wel hebt kunnen achterhalen hoeveel taurine er in je huidige voer zit, maar niet hoeveel carnitine? Royal Canin zal vast een speciaal voer hebben voor honden met hartproblemen, en daar zal dan ongetwijfeld gelet zijn op het carnitine- en taurinegehalte. Waarom dierenartsen het aanraden, is omdat ze geleerd hebben dat dat merk sowieso goed is. Het is dus de veiligste optie om dat aan te raden, dan weet je zeker dat het goed zit. Er wordt ook gezegd dat dierenartsen het aanraden omdat ze er zelf veel op verdienen, maar ik geloof dat de meeste dierenartsen oprecht geloven dat dat het beste voer is.

Taurine en Carnitine zijn belangrijke voedingsstoffen voor het hart en het schijnt dat ook al is er geen tekort, de hartfunctie toch kan verbeteren.

Heb je ook een aanbeveling gekregen voor de hoeveelheid van supplementatie? Op het internet is er wel wat over te vinden, maar dat is ook maar 'het internet'. Zie deze site: http://dogaware.com/health/heart.html. Voor carnitine lees ik 1 tot 2 mg carnitine tweemaal daags en 500-750 mg taurine tweemaal daags. Afhankelijk van de hoeveelheid in de voeding kun je supplementeren, dat kan in pillen (L-Carnitine plus taurine, zitten soms in 1 pil) of in voeding.

In documenten over de samenstelling van rood vlees em over taurine staan deze hoeveelheden:
Schapenvlees: 209 mg carnitine per 100 gram
Rundvlees: 60 mg carnitine en 43 mg taurine per 100 gram.
In runderhart, lever en long zit nog meer carnitine: 65 tot 95g per 100 gram.

Ik kan je ook aanraden de volgende keer een dierenarts te raadplegen die verstand heeft van voeding, zoals Tannetje Koning (Otterlo), Helene Versteegh (Montfoort) en Karin de Haas (Beek).

 
Geplaatst : 14/10/2014 3:17 pm
(@leonneke)
Berichten: 8
Lid
 

Hoi. Ik zit dit onderwerp met veel belangstelling te lezen. Met name het onderdeel hoe artsen, in dit geval dierenartsen, omgaan met voeding en merken. Op het gebied van hondenvoeding moet ik zelf nog heel veel leren. Op het gebied van 'humane' voeding ben ik inmiddels zeer goed geschoold. Ik kan me zeer goed vinden in de uitleg van Meike. Het is vooral wat de dierenarts in kwestie geleerd heeft en nog veel belangrijker, niet geleerd heeft. Het advies van de dierenarts sluit direct aan bij de kennis die hij of zij voorhanden heeft.

Het 'probleem' zit hem nu juist in de denkfouten die WIJ maken. Wij gaan ervan uit dat de dierenarts er verstand van heeft. Tot op zekere hoogte is dat waar, maar een dierenarts is niet direct geschoold in voeding.

Vergelijk het met huisartsen. Wij denken vaak dat een huisarts verstand van voeding heeft, maar dat onderdeel beslaat ongeveer 1 of 2 dagen van het totale studietraject van de huisarts. Een dietist is in dat geval vele malen beter geschoold. Vraag deze dietist echt niet al te veel over sportvoeding-  en supplementen, want daar is deze weer niet in geschoold. De adviezen zullen dan ook niet mooi aansluiten bij je vragen.

Graag wil ik je nog een dierenarts aanbieden die goed geschoold is op het gebied van voeding en aanverwanten. Dat is Anneke Schellingerhout. Zij zit meer in de holistische hoek. En het mooiste van alles ............ Anneke heeft me verwezen naar DEZE SITE omdat hier erg veel kennis te vinden is op het gebied van voeding voor honden. Een dierenarts heeft een bepaalde basiskennis welke in de studie aan bod komt. Deze basiskennis mag je absoluut niet verwarren met 'verstand van voeding'. Dat is een vak apart. 

Terug naar de huisarts. De gemiddelde huisarts zal bevestigen dat 200 gram verse groenten per dag gezond zijn en deel uit zouden moeten maken van je totale voeding. Vraag een huisarts echter niet welke vitaminen- en mineralen in die groenten zitten en wat de werking is van al die vitaminen in ons lichaam. En een huisarts kan al zeker niet beoordelen of de blikgroenten van HAK beter zijn dan die van de Lidl. Hoop dat je zo een beetje kunt inschatten waar wij als mensen vaak denkfouten maken. ( doe ik zelf ook nog elke dag, wees gerust ). 

Taurine kun je trouwens ook vinden in Red Bull, maar dit geheel terzijde. Greetz Leonneke

 
Geplaatst : 14/10/2014 10:48 pm
 Tom
(@tom)
Berichten: 2
Lid
Topic starter
 

Hey allen,

Bedankt voor de degelijke comments! ik zal contact opnemen met de dergelijke mensen die jullie opgeven voor een goed voedings advies. Ik geef m'n hond nu wel het voedingssupplement carnitine 500mg per dag.

Maar kan er hier iemand zeggen in welke voeding dat er voldoende taurine, carnitine zit?Wij geven hem nu Wolfsblut.Dan is het misschien in de toekomst overbodig om dit als supplement te geven.

Groeten Tom

 
Geplaatst : 18/10/2014 4:45 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Je zou Wolfsblut kunnen vragen naar de waardes van de voeding die je voert, en welke van hun varianten de hoogste waardes hebben. Ze voorheen namelijk wel taurine toe volgens mij. Je kunt ook de brokken van Orijen en Acana eens bekijken, die geven in de analyse volgens mij wel aan hoeveel taurine er in zit. Je kunt ze ook altijd vragen, als je via de website van de fabrikant zelf (ChampionPetfoods.com) een vraag stelt krijg je goed antwoord.

 
Geplaatst : 19/10/2014 11:08 am
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
 

Ik kan alleen maar beamen wat Leonneke zegt. Dierenartsen krijgen in hun gehele 6-7 jarige opleiding , 10  hele uren voedingsleer en tot voor een paar jaar ook nog van de directeur van een brokjes fabriek.!?!  Studenten zijn zelf gaan eisen dat er meer aandacht aan voeding besteed zo gaan worden en met name ook over rauwvoer. Er is dus hoop voor de toekomst als er voer advies gegeven gaat worden.

Maar tot nu toe strekt de kennis van de gemiddelde dierenarts over voer niet verder dan wat de vertegenwoordiger van een merk de dierenarts verteld ( wijsmaakt zijn mijn woorden).

En de inkoop  - en dus ook het advies aan de client- hangt vaak weer af van de bonus die gegeven wordt !! Royal Canin ( dieetvoer) kan een hele praktijk van instrumentarium , kleding enz. voorzien en zal dus vaak ook als eerste aanbevolen worden.

Er is geen betere voorlichting te verkrijgen voor de beste voeding voor hond en kat als deze voedingswijzer en een groot aantal andere websites die al jaren lang voorlichting geven over goede voeding en die nu gelukkig door een aantal dierenartsen die het belang van goede voeding beginnen te erkennen , langzaam aan serieus genomen gaan worden.

Diervoeding is een miljoenen industrie en de pioniers die de fabrikanten begonnen aan te klagen over alle rotzooi die er in de honden en kattenvoer zat , zijn kapot geprocedeerd.

Toch is er door hun acties en het opkomend besef van eigenaren dat er beter voer moest komen veel veranderd door het opkomen van vers/rauw voer en brokken zonder granen. Helaas zit er in het gangbare fabrieksvoer nog heel veel wat niet in honden en kattenvoer thuishoort. Maar ook bij het blikvoer zijn steeds meer goede merken te vinden.

Helaas koopt het gros van de mensen nog steeds het ogenschijnlijk goedkope supermarktvoer wat voornamelijk alleen bestaat uit vis/slacht afval en granen, en suiker , bergen suiker !!

 
Geplaatst : 19/11/2014 11:56 pm
Deel: