Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Natural Health Basic 5 (Puppy) of Delcon?

7 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,593 Bekeken
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
Topic starter
 

Meike,

In jouw hondenbrokkenvergelijker zag ik alleen 'Natural Health Carnivore' voorkomen. Ben jij toevallig ook bekend met de 'Natural Health Basic 5 (Puppy)' lijn? Of ben je wellicht bekend met het Belgische merk 'Delcon Petfood'?

Op dit moment geef ik mijn hond (10 maanden) Royal Canin Maxi Junior, echter ben ik op zoek naar een beter, gezonder alternatief. Mijn hond heeft geen allergiëen, groeit prima en lijkt meerdere soorten brokken te lusten.

Ik zoek een brok waar het liefst zo veel mogelijk (vers of gedehydrateerd) vlees in zit, zo min mogelijk (zet)meel en granen, geen kleur-, geur- en smaakstoffen, geen menadion en een goed calcium gehalte. Liefst ook goede verhouding van zalmolie voor voldoende omega 3 en 6. Kortom: alle gezonde bouwstoffen die ze nodig heeft om goed te groeien zonder 'foute' toevoegingen. Ik ben nu al een zeer ruime tijd aan het zoeken naar de juiste brok (o.a. op jouw voerwijzer), maar vind door het bomen het bos niet meer! Mijn voorkeur gaat wel uit naar een 'gewone' brok en geen geperste (Healthy Dog), vanwege het - zo ik heb gelezen - hoge gehalte aan zetmeel en diermeel i.p.v. volledige vleesproducten (rund, kip, eend etc.).

 
Geplaatst : 15/03/2016 1:47 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
Topic starter
 

Natural Health Basic Puppy

 

Samenstelling Natural Health Dog Basic 5 Puppy:

Gedehydreerde kip 23%, Gerst, Bruine rijst, Gedehydreerde haring 13%, Kippenvet, Witte rijst, Gehydroliseerde kip, Gedehydreerd ei, Erwten, Lijnolie, Zalmolie, Gist, Wortel, Appel, Gedehydreerde melk, Glucosamine, Chondroitinesulfaat.

Analytische bestanddelen:

- Ruw eiwit 30,0 % 

- Ruwe celstof 2,5 %

- Ruw vet 18,0% 

- Ruw as 7,2 %

Toevoegingsmiddelen:

- IJzer II sulfaat monohydraat 280 mg

- Mangaan II oxide 64 mg

- Koper II sulfaat pentahydraat 12 mg

- Zinksulfaat monohydraat 223 mg

- Calciumjodaat, watervrij 1,2 mg

- Natriumseleniet 0,2 mg

- Taurine 1900 mg

- Vit A (E672): 20.000 IE

- Vit D3 (E671): 2000 IE

- Vit E: 250 mg

Beoordeling 

Ziet er op zich best goed uit, maar er zijn een paar dingen die ik liever niet in brokken zie:

  • Gedehydreerde melk - geeft groter risico op allergische reactie 
  • Goedkope mineralen, inclusief natriumseleniet

Verder prima. Er zit wel gehydroliseerd eiwit in wat mogelijk vrije glutamaat bevat, zie artikel MSG in brokken

 

 
Geplaatst : 15/03/2016 1:53 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
Topic starter
 

Delcon puppy

 

INGREDIËNTEN ::

Kip, lam, vis, rijst, maïs, dierlijke vetten, pulp, gehydrolyseerd kippeneiwit, maïsgluten, ei, gist, visolie, yucca extract, glucosamine, chondroitine, lecithine, FOS, vitamines, mineralen, in de EG toegestane anti-oxidanten.

Zonder kleur- en smaakstoffen.

:: ANALYSE ::

Eiwitten

Vetten

Ruwe as

Ruwe cel.

Calcium

Fosfor

Vocht

30,00 %

16,00 %

7,00 %

2,00 %

1,30 %

1,00 %

9,00 %

Beoordeling

Deze vind ik wat minder goed. Er zit bijvoorbeeld deels maisgluten in als eiwitbron. Dat maakt het 30% eiwit minder waardevol. Verder deels mais als koolhydraatbron, terwijl mycotoxines nu een groot probleem lijken te zijn in dierverzorger en die zitten vaak in mais. De antioxidanten zijn mogelijk bha en/of bht, en er is niet aangegeven in welke vorm de mineralen zijn toegevoegd.

 
Geplaatst : 15/03/2016 1:57 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
Topic starter
 

Andere suggesties:

Kijk eens bij de merken Orijen, Acana, Dog Lovers Gold en Carnilove. Deze merken maken goede brokken, ook voor pups.

Zo te zien heb je je al flink verdiept in hondenvoeding, dus zo kom je er vast uit. 

Succes! 

 
Geplaatst : 15/03/2016 1:59 pm
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
 

Hartelijk dank voor je reactie Meike!

Ik ben er inderdaad al een tijdje mee bezig; en ben er (helaas) nog niet over uit.

Ze had überhaupt geen problemen met de Royal Canin Maxi Junior brok, alleen ben ik zelf op zoek gegaan naar 'een beter alternatief' met zo min mogelijk 'troep'. Nu heb ik drie weken de Natural Health Basic 5 Puppy geprobeerd, die ze 'opeens' slecht(er) eet, ze verhaart plots veel (terwijl ze een maand geleden al een weekje in de rui was) en ze heeft opeens veel schilfers in haar ridge. Pluspunt is wel dat haar vacht veel meer glanst. Ander minpunt is dat de brok vrij duur is (€61,50 voor 12,5 kg) maar dat heb ik er zeker voor over.

Als je je eenmaal gaat verdiepen in de ingrediëntenlijsten zie je vaak door de bomen het bos niet meer. Het lijkt me ook geen succes om van alles maar te gaan proberen. Wellicht dat ik tóch terug ga naar de R.C. brok, omdat ze het daar simpelweg goed op deed.

Bedankt voor je hulp, het uitzoekwerk en het advies!

 

 
Geplaatst : 05/04/2016 12:25 pm
(@ilsekr)
Berichten: 1
Lid
 

@voerwijzer-meike Ik geef onze labrador vanaf het begin al Natural Health Basic 5(puppy). Ik dacht altijd dat dit een goed merk voer was, met weinig chemische ellende erin. Echter merken we de laatste weken dat hij (bijna 8 maanden) wel heel veel moet poepen, zo'n 5x op een dag, wel altijd goede poep. Hij lijkt ook veel 'roos' te ontwikkelen terwijl zijn vacht wel blinkt. Kan het zijn dat hij toch wat last krijgt van de dehydreerde melk die erin zit? Ik twijfel heel erg of ik over zou moeten stappen op een ander merk. Heb jij een advies voor ons?

 
Geplaatst : 13/02/2022 3:48 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
Topic starter
 

@ilsekr Het lijkt me inderdaad een goed idee om een andere brok te geven. Wat de oorzaak ook is, een andere voeding kan verbetering geven. Misschien dat dit artikel je kan helpen: jj https://www.voerwijzer.com/wat-zijn-de-beste-puppybrokken/

 
Geplaatst : 14/02/2022 12:59 pm
Deel: