Het forum is gesloten.
Om Nutra Gold te beoordelen pak ik er één variant uit. Het lijkt erop dat de verschillende varianten vooral variëren in diersoorten, dus de beoordeling is ook relevant voor de andere soorten.
Eend en Zoete aardappel
Eend (15%), eendenmeel, zoete aardappel (15%), erwten, kikkererwten, aardappel, kippenvet, vismeel, tomatenpulp, gehydrolyseerde kip, lijnzaad, zie, chicorei (0.05%), tomaten, bosbessen, frambozen, dried Enterococcus faecium fermentation product, dried Lactobacillus acidophilus fermentation product, dried Lactobacillus casei fermentation product, dried Lactobacillus plantarum fermentation product, dried Trichoderma longibrachiatum fermentation extract
Analyse
24% eiwit
14% vet
7% ruwe as
5% vezel
40% koolhydraten ongeveer
1,3% calcium
2,4% Omega 6
0,3% Omega 3
Beoordeling
Een prima brok, maar geen topper. Geen verstopte plantaardige eiwitten, voornamelijk eiwitten uit eendenvlees. Er zit niet zo heel veel vlees in, wat je aan het eiwitgehalte kan zien, maar voor veel honden zal het genoeg zijn. Ik vind dat er best veel koolhydraten inzitten (40%) en het is opvallend hoeveel koolhydraatbronnen erin zitten. Geen probleem, maar bij honden met mogelijke allergie is het wel lastig.
Te weinig Omega 3
Er zit brok veel Omega 6 in, en weinig omega3 dat ook nog deels afkomstig is uit lijnzaad. Honden kunnen die Omega 3 niet efficiënt omzetten naar bruikbare Omega 3. Dus deze brok kun je het best aanvullen met vette vis of visolie, of afwisselen met een vis-brok. Niet de vis-brok van Nutra Gold zelf, want daarin zit witvis en dezelfde verhouding Omega 3/6.
Deels goede mineralen
Ze gebruiken deels mineralen in goed opneembare vorm en deels goedkope mineralen.
Dus al met al best een prima brok, maar niet eentje uit de hoogste categorie. Ik zou deze brok niet aanbevelen aan pups en seniorhonden, ondanks dat ze zeggen dat het voor alle leeftijden geschikt zou zijn.
Meer info over de samenstelling:
http://www.nutragold.com.au/duck-sweet-potato-grain-free/