Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

nutrivet

12 Berichten
4 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,856 Bekeken
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

zou dit merk brokken (80% vlees, 0% granen, 20% groenten en fruit) vergelijkbaar zijn met orijen?
Slechter of beter???

http://www.zooplus.fr/shop/chiens/croquettes_chien/nutrivet

 
Geplaatst : 08/04/2012 10:34 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Ik zal even de vertaalmachine erbij halen en het goed bekijken, ziet er interessant uit!

 
Geplaatst : 09/04/2012 5:43 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Zo, ik heb het even goed bekeken. Ben slecht in Frans, maar met de vertaalmachine kom ik wel ver, alhoewel er nog wel wat vraagtekens zijn.

Samenstelling

Kip (minimaal 30%), olie en vet (100% kip), aardappelen, lamsvlees (minimaal 10%), eiwitten van spelt gedroogd, gedehydreerd gevogelte-eiwit, zalm (minimum 5%), gedroogde plasma-eiwitten (minimaal 4%), bietenpulp, gist, gedroogde hele eieren, erwten, bonen, visolie, linzen, tomaten, zalmolie, gehydrolyseerde kippenlever, alfalfa, zoete aardappelen, cichorei wortel, rozemarijn extracten blad venkel, kaliumchloride, calciumcarbonaat, vitaminen en mineralen, fructo-oligosachariden (FOS), Manno-oligosachariden (MOS), extracten van Fucus vesiculosus, Ascophyllum nodosum extracten, Yucca extract shidigera, chondroïtinesulfaat, sulfaat van N-acetyl-glucosamine, L-carnitine tartraat. 

Analyse

Eiwit 42%

As (mineralen) 7,5%

Vet 16%

Linolzuur 6,5%

Ruwe vezel 2%

Vocht 10%

Koolhydraten 22,5%

Beoordeling

Toen ik de tekst las werd ik wel enthousiast: geen granen, weinig koolhydraten, geen genetisch gemodificeerde ingredienten, vooral vers vlees zonder bot en geen plantaardige olie. Een beetje apart is deze info: 80% vlees en 25% fruit, groente en planten. Dus de brok bestaat uit 105%, dat klopt natuurlijk niet. Belangrijker is hoe de verhoudingen liggen in de werkelijke brok, dus na bereiding. 

Als je naar de ingredienten en het eiwitpercentage kijkt zie je dat er aardig wat vlees inzit. Dat is zeker een pluspunt. Erg jammer vind ik dat er dan ook nog spelt-eiwit in moet zitten. Dit zijn gluten! Is een ingredient wat vaak problemen geeft en zeker niet nodig is in een brok. Andere eiwitbronnen zijn ei en bloedplasma, dit is prima. Maar ook linzen en bonen, dit is weer helemaal niet nodig, weer plantaardig eiwit. Goede ingredienten zijn verder de zalmolie en de carnitine.

De analyse ziet er prima uit. Veel eiwit (alhoewel van mij de plantaardige eiwitten er niet in hoeven en dan liever wat minder eiwit), genoeg vet en weinig koolhydraten. Ik snap niet zo goed waarom het linolzuurpercentage staat aangegeven, want hier kan ik niet veel over zeggen zonder te weten hoeveel omega 3 erin zit, aangezien de verhouding juist belangrijk is.

Nu de prijs. Deze vind ik vrij hoog. Ik heb berekend dat een volwassen hond van 10 kg (die volgens de tabel 180 gram per dag nodig heeft) voor 84 cent per dag eet. Orijen is lager, met 61 cent per dag (volgens mij heb ik de prijs van www.food4pets.be genomen)

Al met al vind ik het een redelijke brok, maar niet beter dan Orijen.

 
Geplaatst : 09/04/2012 6:33 pm
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

dankjewel!
Dan gaan we toch door met Orijen.

De prijs maakt mij niks uit, maar qua kwaliteit wil ik er niet op achteruit gaan.

Ps. ik zie wel gewoon 80% vlees en 20% groenten/fruit staan en geen 25% groenten/fruit....

 
Geplaatst : 09/04/2012 9:13 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Ik heb de bovenste variant van Nutrivet gekozen, dat is deze. Ik zie dat de percentages bij die daaronder wel kloppen. De ingredienten zijn volgens mij ongeveer dezelfden, het zullen de hoeveelheden zijn die verschillen.

Waardoor ik ook extra vertrouwen heb in Orijen: ze gebruiken vlees van dieren die diervriendelijk en 'schoon' gehouden zijn en geen van de ingredienten worden geconserveerd met chemische antioxidanten. Bij andere fabrikanten is dat amper te achterhalen helaas. 

 
Geplaatst : 10/04/2012 1:20 pm
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

Hoe is het berekend van 10 kilo wanik zie wel 6 en 12 kilo staan maar geen 10 kilo.
dank u.

 
Geplaatst : 09/07/2012 8:43 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Een goede vraag. Ik zit er naar te kijken (deze pagina), maar snap nu ook niet zoveel meer van de tabel. De getallen bovenaan zullen het gewicht aanduiden, maar wat de getallen links aanduiden... geen idee! Het aantal maanden misschien? Het lijkt erop alsof ik 10 kg heb genomen en dan de eerste J (junior). 

 
Geplaatst : 10/07/2012 10:08 am
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

http://www.fda.gov/Safety/Recalls/ucm340468.htm

Voor de snacks van Nutrivet is een waarschuwing afgegeven i.v.m. Salmonella

 
Geplaatst : 15/07/2013 9:26 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

ik denk dat dit niet in Europa is terechtgekomen, er staat dit: "The recalled Chicken Jerky Treats were distributed nationwide through online sales and in retail stores from April 2012 through February 2013 with Best By Dates ranging from April 20, 2014, through October 3, 2014."

Voor de zekerheid stuur ik even een mailtje naar Nutrivet om het te kunnen bevestigen.

 
Geplaatst : 16/07/2013 11:46 am
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

Wat ik me in mijn zoektocht heb laten uitleggen is dat het onmogelijk is 80% vlees in een brok te hebben omdat de brok dan uit elkaar zou vallen. 80% vleesmeel zou wel kunnen 

 
Geplaatst : 07/05/2014 6:14 pm
(@willempjesikkema)
Berichten: 1
Lid
 

Wordt Nutrivet Inne inmiddels niet meer aanbevolen? Heb net nieuwe aanbevelingen binnengekregen via de mail

 
Geplaatst : 27/01/2020 2:51 pm
(@hilde-van-der-zwan)
Berichten: 1
Lid
 

Hi ik heb ook een vraag over dit merk. Vond hem er super uitzien en een vriendin van me gebruikte hem jaren voor haar hond. Mijn puppy (1 december 7 maanden) vond het in het begin lekker maar kreeg continu diarree dus wij twijfelden of het aan het voer lag of aan Giardia (hij komt uit Portugal). Bleek uiteindelijk Giardia te zijn, dus laten helpen met ontworming en op speciaal dierenarts voer. Toen ging het een tijd goed en toen ben ik weer langzaam overgegaan op Nutrivet door middel van mengen met dierenarts voer. Maar nu ik weer volledig over ben is hij weer constant aan de diarree, het is echt zielig. Ik denk niet dat hij weer Giardia heeft dus ik denk dat het door het voer komt. Ik las op de site van zooplus (waar ik het gekocht heb) dat er meer waren die dit probleem hebben. Komt het door het te hoge eiwitgehalte? Het heeft me best wat tijd gekost om hierop te komen dus ik weet niet zo goed wat nu handig is.

 
Geplaatst : 17/11/2021 9:12 am
Deel: