Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Real Nature Wilderness

27 Berichten
6 Gebruikers
1 Vind-ik-leuks
17.2 K Bekeken
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
Topic starter
 

Hoi Meike,

Kun je me iets vertellen over de samenstelling van deze brok?

Real Nature Wilderness Adult Kip met Vis

Samenstelling
Hühnerfleischmehl (23%), frisches Hühnerfleisch (16%), Kartoffelmehl (11%), Kartoffeln (getrocknet, 10%), Lachsmehl (8%), Hühnerfett (7%), frischer Lachs(6%), Hering (getrocknet, 5%), Hühnereiweiß (hydrolysiert, 4%), Lachsöl (3%), frische Hühnerleber (3%), Äpfel (getrocknet, 3%), Spinat (getrocknet, 0,5%), Mannan-Oligosaccharide (0,012%), schwarze Johannisbeeren (getrocknet, 0,01%), Blaubeeren (getrocknet, 0,01%), Fructo-Oligosaccharide (0,008%), Yucca schidigera (getrocknet, 0,00592%), Cranberries (getrocknet, 0,005%), Rosmarin (getrocknet, 0,0034%), Katzenminze (getrocknet, 0,00204%), Petersilie (getrocknet, 0,00136%), Flohsamen (getrocknet, 0,00102%), Brennnessel (getrocknet, 0,00085%), Kamille (getrocknet, 0,00085%), Algen (Ascophyllum nodosum, getrocknet, 0,00051%).

Analyse
Protein 39%, Fettgehalt 19%, Rohasche 8%, Rohfaser 2,6%, Calcium 0,9%, Phosphor 0,72%.

Toevoegingen per kg
itamin A 22000 IE, Vitamin D3 3900 IE, DL-Methionin 13mg, L-Lysin 9mg, Taurin 2200mg, Kupfer (Kupferchelat und Aminosäurenchelat n-Hydrate + Kupfer-(II)-sulfat, Pentahydrat) 12mg, Eisen (Eisen-(II)-sulfat, Monohydrat) 48mg, Jod (Kaliumjodid) 3,6mg, Mangan (Mangan-(II)-oxid) 56mg, Selen (organisches Selen, aus Saccharomyces cerevisiae CNCM I-3060, inaktivierte Selenhefe) 0,24mg, Zink (Zinkchelat und Aminosäurenchelat n-Hydrate) 140mg.

 
Geplaatst : 10/09/2015 10:49 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
Topic starter
 

Prima brokken, mooi hoog gehalte vlees en vet, niet teveel koolhydraten en goede mineraalverbindingen. Er zit ook geen natriumseleniet in, wat in bijna alle brokken als seleniumsupplement zit.

 
Geplaatst : 10/09/2015 10:51 am
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
 

Beste, waar kan ik koudgeperste brokken van real nature bestellen? Ik kan het maar niet vinden. Alvast bedankt voor uw antwoord. 

Gr. Marie-Jeanne

 
Geplaatst : 17/09/2015 1:54 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
Topic starter
 

Volgens mij is dit nog niet in Nederland te bestellen, alleen in Duitsland verkrijgbaar.

 
Geplaatst : 18/09/2015 6:52 pm
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
 

Het is ook in België verkrijgbaar bij Maxi Zoo

 
Geplaatst : 26/09/2015 9:54 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
Topic starter
 

Ik heb ook de andere varianten even goed bekeken. Ziet er allemaal prima uit, veel vlees, geen natriumseleniet en deels gecheleerde mineralen. 

Pure Country bevat het meeste vers toegevoegde vlees en vind ik een hele goede keuze. Aan het eiwitgehalte kun je ook zien dat er veel vlees inzit, er zitten geen andere eiwitbronnen in dan vlees.

Wild Valley bevat wat minder vers toegevoegd vlees (10%), maar bevat veel vleesmeel. Vleesmeel vind ik zelf een betere eiwitbron dan diermeel (zoals rundermeel, in plaats van rundvleesmeel). Het eiwitgehalte is iets lager (31%) en daarmee geschikt voor honden die een erg hoog eiwitgehalte niet goed verdragen. Deze brok bevat geen kip, wat fijn is voor honden die hier allergisch voor zijn.

Black Earth bevat voornamelijk diermeel, dat vind ik jammer. Dit is wel de enige brok die geen aardappel bevat, maar erwten en bataat. Dit geeft een minder sterke suikerspiegelschommeling. Ook hier zit 31% eiwit in. Het bevat wel kip, dus niet geschikt voor honden die hier allergisch voor zijn.

Wide Savannah bevat 10% vers toegevoegd vlees en de rest is diermeel. Het heeft een hoog eiwitgehalte (38%) en bevat veel vlees. 

Fresh water is een vis-brok met 20% verse toegevoegde vis, dat is een prima hoeveelheid. Daarnaast ook gedroogde vismeel, wat bijelkaar voor een mooi en niet te hoog eiwitgehalte zorgt (31%).

Pure Country Junior is een prima brok voor pups. Het bevat veel vers toegevoegd vlees en daarnaast vleesmeel (geen diermeel). Het calciumgehalte lijkt wat hoog met 1,6%, maar is niet te hoog doordat het een calorierijke brok is en je hier niet veel van hoeft te geven. 

 

 
Geplaatst : 24/09/2016 11:30 am
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
 

Ooooh wist niet dat real nature zo goed beschreven stond, kan ik hier in België in zomart verkrijgen zou je deze ook zeker aanraden aan mijn roedel van 7 ? Prijs/kwaliteit mss beter voor onze portemonnee ;-) 

wat is verschil met Acana ? 

Ooooh Meike, sorry zoveel vragen dat ik heb maar ja wil alleen beste voor men beestjes 

 
Geplaatst : 20/11/2016 11:35 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
Topic starter
 

Real Nature en Acana verschillen op de volgende punten:

  • De voedingsstoffen in Acana zijn bijna allemaal uit de ingrediënten, er hoeven bijna geen supplementen aan toegevoegd te worden.  In Real Nature Wilderness zitten ook sulfaten en oxides toegevoegd.
  • In Acana zit meer vers toegevoegd vlees
  • Acana bevat in totaal iets minder vlees, Real Nature Wilderness is qua vleesgehalte op hetzelfde niveau als Orijen (alleen in Orijen weer veel meer vers toegevoegd vlees)
  • Acana bevat alleen vlees van dieren die buiten konden komen. Real Nature Wilderness bevat volgens mij "gewoon vlees", dus uit de bio-industrie.
  • In Real Nature Wilderness zit mogelijk vrije glutamaat als smaakstof (gehydrolyseerde kip), maar dat zou ik moeten navragen.

Is ook deze brok geschikt voor jouw roedel van zeven? Ja! Zeker het proberen waard. Ze hebben meerdere varianten waar je uit kunt kiezen. Ook voor pups.

 
Geplaatst : 20/11/2016 1:08 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
Topic starter
 

Misschien kun je dit artikel eens goed doorlezen:  http://www.voerwijzer.com/zelf-een-brok-beoordelen-6-stappen. Dat maakt het misschien iets makkelijker voor je om een brok te beoordelen :)

 
Geplaatst : 20/11/2016 1:44 pm
(@sophiedv)
Berichten: 1
Lid
 

@voerwijzer-meike Beste Meike, ik zie op de site voor puppybrokken de optie pure country niet meer tussenstaan. Wel de opties Alpine, true country, wild valley en pure duck. Welke zou jij hiervan aanraden? Ik zie namelijk wel dat de alpine een stuk lager eiwit percentage heeft bijv. Hieronder de linkjes;

 

https://www.maxizoo.be/nl/p/real-nature-country-selection-junior-alpine-kalkoen-en-alpenrund-4-kg-1237415002/

https://www.maxizoo.be/nl/p/real-nature-wilderness-true-country-kip-met-vis-4-kg-1083997001/

https://www.maxizoo.be/nl/p/real-nature-wilderness-junior-wild-valley-paard-en-rund-4-kg-1083997012/

https://www.maxizoo.be/nl/p/real-nature-wilderness-maxi-junior-pure-duck-4-kg-1297082/

 
Geplaatst : 10/05/2022 6:45 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
Topic starter
 

@sophiedv 

Real Nature Wilderness True Country komt er in mijn analyse wel ok uit. Niet elke pup kan het hoge eiwitgehalte goed verteren, dat is een kwestie van uitproberen. Door het hogere calciumgehalte en de lichte onbalans tussen calcium en fosfor, raad ik het niet aan voor pups van grote rassen.

Voor Real Nature Wilderness Wild Valley Paard en Rund geldt hetzelfde, alleen bevat deze ook weinig omega 3. (Dit kun je zelf aanvullen).

Real Nature Wilderness Pure Duck is wat gebalanceerder. Deze bevat alleen geen goede omega 3-bron (dus sowieso zelf aanvullen) en weinig prebiotoca (zelf groentes erbij geven compenseert dit deels).

De brok met kalkoen staat niet in mijn database. Misschien wil je die zelf analyseren?

https://www.voerwijzer.com/zo-kies-je-goede-puppybrokken/

Als je er niet uitkomt, plaats hier dan even de samenstelling en analyse en geef ik mijn mening erover.

 
Geplaatst : 12/05/2022 11:29 am
(@aeolus51kpnmail-nl)
Berichten: 2
Lid
 

@Meike
in 1000 kcal brok zit volgens mijn berekening 3,19 gram calcium
NRC geeft aan dat het voor een volwassen hond minimaal 0,5 gram calcium is en 1,0 gram calcium aanbevolen is.

Brok heeft 3760 kcal/kg
calcium = 1,2%
1000 gram brok = 12 gram calcium = 3760 kcal
266 gram brok = 3,19 gram calcium = 1000 kcal

Vergis ik me nu met berekenen of zit er echt veel te hoog calcium in?

 

 
Geplaatst : 06/01/2023 10:17 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
Topic starter
 

@aeolus51kpnmail-nl Ik denk dat die cijfers van de NRC niet gebaseerd zijn op 1000 kcal, want ze zijn erg laag. Voor volwassen honden mag er volgens de Fediaf maximaal 6.25 gram calcium in zitten per 1000 kcal. En minimaal 1.25.

 
Geplaatst : 12/01/2023 12:48 pm
(@aeolus51kpnmail-nl)
Berichten: 2
Lid
 

@voerwijzer-meike ik heb je een mail gestuurd met een afbeelding van de tabel van NRC voor volwassen honden. 
Als ik het goed lees is het minimum calcium per 1000 kcal 0,5 gram en aanbevolen 1 gram/1000 kcal.

Ik heb geen idee hoe ik die afbeelding hier in het forum bij de melding kan plaatsen 🙂

 

 
Geplaatst : 12/01/2023 5:30 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
Topic starter
 

Ik heb de afbeelding uit de email bekeken, en inderdaad, zo te zien heeft de NRC een heel andere visie op de aanbevolen hoeveelheid calcium voor honden. 

De Fediaf maakt gebruikt van de NRC aanbevelingen (in 2006 is de laatste versie geschreven begreep ik) plus de wetenschappelijke onderzoeken die daarna gepubliceerd zijn. Waar de NRC volgens mij vooral gericht is op het zelf koken voor de hond, richt de Fediaf zich op brokken en blikvoer. In brokken kunnen bijvoorbeeld meer antinutrienten zitten en mogelijk is de calciumbron in brokken (meestal verhit/bewerkt bot) minder goed opneembaar dan de calciumsupplementen waar de NRC van uit gaat. 

Een verschil tussen de NRC en de Fediaf is ook dat de NRC onafhankelijk is en de Fediaf de gezelschapsdiervoeding-industrie representeert, maar ik zie geen "financiële" reden waarom ze een hoger minimumgehalte zouden aanbevelen. Een hoger toegestaan maximumgehalte zou wel financieel te verklaren zijn: vlees met bot (en dus meer calcium) is goedkoper dan vlees zonder bot. Maar dat is niet relevant nu, want zo te zien heeft de NRC geen maximum aanbevolen hoeveelheid.

Het zal ook heel lastig zijn om een brok te vinden die 1 gram calcium per 1000 kcal bevat, dat komt neer op zo'n 0,25% calcium. volgens mij zijn er geen brokken met zo'n laag gehalte, want dat valt weer onder het de minimum toegestane hoeveelheid voor compleet hondenvoer in Europa.

Kortom: als je je prettiger voelt bij de NRC aanbevelingen zul je zelf moeten gaan samenstellen (gekookt of rauw), en als je voor brokken kiest zou ik naar de Fediaf-richtlijnen kijken en eventueel een lagere maximumhoeveelheid aanhouden dan de Fediaf adviseert.

 
Geplaatst : 15/01/2023 1:10 pm
Pagina 1 / 2
Deel: