Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Welke brok??

6 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
726 Bekeken
(@noortje)
Berichten: 3
Lid
Topic starter
 

Hallo, ik ben hier nieuw en mijn Sphynx kater heeft jeuk en uitslag...

In eerste instantie gaf ik carocroc lam/rijst en rauwvlees carnibest Lamsvlees en kip(moest wel natvoer bijmengen anders at hij het niet)

Nu heeft mijn kater uitslag op zijn hoofd en nek!

Ik ben toen eerst overgestapt op sanabelle sensible brokken met lam. En daarna op Taste of the Wild brokken rocky mountain feline... Echter zonder gewenst resultaat. Ondertussen ben ik al meerdere keren bij de DA geweest en die heeft hem al een injectie gegeven tegen de jeuk en nu inmiddels een zalfje en ik ben nu een week bezig met wederom nieuw voer sanimed atopy sensitive. Dit laatste voer is door de dierenarts voorgeschreven. 

Ik zie totaal geen verbetering de huid blijft geïrriteerd en rood. Alleen rauwvlees geven is geen optie aangezien hij dit zeer moeilijk tot nauwelijks eet! 

Hoop dat jullie wellicht goed advies hebben want ik vind het ontzettend zielig..

 
Geplaatst : 21/10/2015 10:20 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

He wat vervelend, dat niets lijkt te helpen. Door Sanimed Atopy Sensitive te voeren heb je eigenlijk uitgesloten dat het om een allergie gaat voor een diersoort. Toch lijken de klachten wel erg op een allergische reactie. Die kan ook ontstaan door plantaardig eiwit, of door een synthetische toevoeging. Wat alle voeding die je noemt gemeen heeft, is de synthetische toevoeging. Helaas bevatten bijna alle brokken die. Daarnaast zou je ook kunnen uitsluiten of het door het hoge gehalte koolhydraten komt. Tenslotte zijn er nog omgevings-allergieen mogelijk. Bijvoorbeeld voor een wasmiddel, schoonmaakmiddel, of het kussentje waar hij vaak op ligt (zitten vaak chemicalien in).

Wat ik zou doen is voedings-factoren uitsluiten. Dit kan het beste door middel rauwe vleesvoeding, maar ook natvoer is goed geschikt. Als je een natvoer kunt vinden zonder premix (toegevoegde vitaminen en mineralen), zonder granen/aardappel/bataat/yam en met 1 diersoort die hij nog niet gegeten heeft. Je kunt bijvoorbeeld eens kijken naar Terra Faelis of Herrmanns. Zij hebben goed blikvoeren volgens mij ook zonder premix. Eventueel kun je probiotica en/of visolie toevoegen. Na een maand op dit voer zou er verbetering moeten optreden als het om een voedingsfactor gaat. Als dat zo is, kunnen we verder kijken naar goedkopere blikvoeding of misschien wel brokken die mogelijk geschikt zijn. Als de klachten blijven, dan weet je dat je het zeer waarschijnlijk buiten de voeding moet zoeken. Of misschien krijgt hij lekkers van buurtgenoten waar je geen zicht op hebt? Dat is vaak wel lastig met een kat die buiten komt.

 

 
Geplaatst : 24/10/2015 12:07 pm
(@noortje)
Berichten: 3
Lid
Topic starter
 

Ze doet het nu eigenlijk heel goed oo de sanimed brokken en zelfs een van mijn andere katten die altijd wat dunnere ontlasting heeft die heeft nu goede poepjes! Ik wil hier nu toch mee verder gaan want haar huiduitslag is drastisch afgenomen! Haar huid voelt als ik met mijn hand erover heen ga ook rustig aan! En zie ook dat ze meer speelt. Kortom ze zit beter in haar velletje letterlijk en figuurlijk! 

Moet ik nu wel nog iets suppleren of is deze voeding zo voldoende?

 
Geplaatst : 28/10/2015 11:34 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Oh wat fijn dat het goed gaat! Dat wijst dan toch op een allergische reactie voor een dierlijk eiwit. Het zal waarschijnlijk ook goed gaan als je een voeding geeft met een diersoort die hij nog nooit gehad heeft. Daar kan namelijk nog geen allergie voor opgebouwd zijn.

Bij brokken is het altijd goed om ook natvoer te geven. In dit geval dus ook eentje met gehydroliseerde eiwitten of met alleen een diersoort die hij nog nooit gehad heeft.

Bij voedingsallergie is de kans groot dat de darmen niet optimaal in orde zijn. Niet volledig verteerde eiwitten kunnen door de darmwand heen, waardoor er een immuunreactie optreed en bij herhaaldelijke blootstelling ontstaat er een soort herinnering en is de allergie ontstaan. Je kunt de heling van de darmwand verbeteren door bone broth door de brokken te doen. Liever natuurlijk geen brokken maar rauwe vleesvoeding of zetmeelvrij natvoer, maar dat is dus geen optie begrijp ik. Verder is een probiotica goed om te supplementeren, zeker als je alleen brokken voert. Probiotica helpt de darmflora te optimaliseren, wat ook effect heeft op het afweersysteem.

 
Geplaatst : 28/10/2015 2:56 pm
(@noortje)
Berichten: 3
Lid
Topic starter
 

Heb je nog een bepaalde voorkeur wat betreft de probiotica?

Ik denk dat ik nog een weekje of 2 wacht en dan wil ik van Hermanns het natvoer proberen. De variant met paardenvlees. Ik geloof niet dat dat in het voer heeft gezeten wat we tot nu toe geprobeerd hebben. 

Dan zijn we ruim een maand bezig met het hypoallergene voer. Zoals gezegd is haar huid gekalmeerd en haar ontlasting is perfect. 

Dan kan ik ook goed zien wat het effect is van het natvoer.

 
Geplaatst : 29/10/2015 12:36 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Nee ik heb me nog niet zo verdiept in wat er qua probiotica voor honden verkrijgbaar is. Ik weet dat met Prescript Assist wel goede resultaten behaalt worden bij erg gevoelige mensen/dieren. Daar zit geen prebiotica in bijvoorbeeld, wat soms ook problemen geeft. Maar dat is een duur merk. Meestal is een gewone probiotica ook prima, als er maar genoeg bacteriën inzitten.

Laat je straks weten hoe het gaat?

 
Geplaatst : 29/10/2015 2:47 pm
Deel: