Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Advies brok voor hond met chronische maag en darmontstekingen

8 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
2,649 Bekeken
 Irma
(@irma)
Berichten: 4
Lid
Topic starter
 

Hallo Meike,

ik wil graag advies over een brok die heel goed opneembaar is voor hond met chronische maag en darmontstekingen. Sinds vorig jaar ook de intrinsic faktor niet meer aanmaakt waardoor hij nu voor de rest van zijn leven vit b12 met folium inj krijgt( anders neemt hij helemaal geen voeding meer op.) prednison nu lage dosis, stoppen lukt niet. Heeft ook nog huidproblemen, jeuk e.d. Maar staat ook in verbinding met de darmen. Hij heeft een soort ziekte van crohn, nu 3 jaar

Rauw vlees verdraagd hij niet meer, dit is nl wel hetgeen wat hij t beste opneemt en dan ook maar 2x p/d. goede ontlasting heeft. Helaas  lukt dit niet meer, soms misselijk en veel spuitpoep. Hij staat nu op Renske, hier kan ik meestal op terugvallen als iets niet meer gaat. Hij heeft hier veel ontlasting op en ik hoor zijn maag en darmen veel rommelen en hij moet er steeds meer van eten om op gewicht te blijven wat ook niet echt goed is. Ik hoop dat je me kan adviseren wat voor brok ik zou kunnen proberen. Ik heb gekeken naar orijen, acana en wolfsblut. Hij kan niet tegen rundvlees en persbrok is te zwaar op de maag. Op dit moment weet ik t gewoon even niet,

het gaat trouwens om Gangster, amerikaanse bulldog van 40 kg

alvast bedankt, Irma

 

 
Geplaatst : 11/10/2015 9:34 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Hoi Irma,

Ik denk ook als eerste aan natvoer. Ik zou eerst wat andere merken natvoer proberen om te kijken of daar de oplossing in te vinden is. Heb je al brokken geprobeerd? Ging dat wel goed?

Qua natvoer zou ik eens kijken naar bijvoorbeeld een merk zonder zetmeelbron (graan, aardappel, erwten), een merk zonder premix of een merk met een nieuw diersoort om te kijken of een van die factoren verbetering geeft. Ik denk dat Carnivoer2go wel een optie zou zijn en dan bijvoorbeeld de eendmix. Daar zit geen premix in, geen zetmeel en eend is geen standaard diersoort (ik weet niet wat je gevoerd hebt natuurlijk).

Qua brok zijn er ook zoveel factoren die problemen zouden kunnen geven en per hond verschillen. Als geperst niet goed gaat, kun je inderdaad geextrudeerd, geexpandeerd en semi-moist proberen. Je kunt kijken of veel/weinig eiwit verschil maakt of veel/weinig koolhydraten, of veel/weinig vet. En ook de zetmeelbron kan verschil uitmaken. Ik zou toch eerst inzitten op rijst of haver en niet op peulvruchten. Ik heb te weinig ervaringen gehoord over darmproblemen en brokken met peulvruchten om te kunnen zeggen dat dat een goede oplossing is. Dus bijvoorbeeld Acana Adult (als kip geen probleem is), Power of Nature - Country Chicken, of Renske Premium Eend en Kalkoen. Ik heb veel goede ervaringen gehoord met Orijen 6fish, maar dat was voor de veranderingen.

Je kunt bone broth maken en dagelijks bij de brokken geven, en probiotica (supplement of bijvoorbeeld melkkefir).

Heel veel succes en ik hoor graag hoe het straks gaat en wat wel en niet hielp.

 
Geplaatst : 12/10/2015 1:59 pm
 Irma
(@irma)
Berichten: 4
Lid
Topic starter
 

Hoi Meike,

bedankt voor je reactie, ik zal eens kijken naar ander natvoer want Gangster heeft op Renske nu erg wisselende ontlasting, soms redelijk dan weer afgewisseld met dun/breiig en harde keutels. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat dit puur door de ontstekingen komt.

Ben vandaag gestart met kokosolie toe te voegen bij de laatste maaltijd. Heb begrepen dat dit goed is voor de darmen e.d. Kijken of dit wat verbetering geeft. Probiotica heeft hij gehad maar reageerde daar heel heftig op met de darmen, dit was in overleg toen met een dieren diëtiste.

maar je tip om eens te kijken naar een natvoer zonder zetmeelbron is de volgende stap. Moet ik daar ook net zo als bij enkelvoudig kvv verschillende diersoorten van hebben? Dat was nl bij de kvv ook een probleem meer dan 2 lukte niet dan ging het weer mis.

groet Irma

 

 
Geplaatst : 13/10/2015 9:37 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Het is inderdaad beter om diersoorten af te wisselen, ook bij natvoer. Maar als dit problemen geeft, dan is het natuurlijk beter om dit niet te doen. Als er geen premix inzit, zou je zelf een goede multivitamine kunnen toevoegen.

Probiotica ging dus niet goed? Soms komt dat door de prebiotica die erin zit, omdat ook de "slechte" bacteriën zich daarmee kunnen voeden. Soms ligt het aan de bacterieculturen. Een probiotica gebaseerd op Soil Based Organisms kan een oplossing zijn, maar dit is wel wat duurder.

Bone broth is heel goed om de darmwand te helpen herstellen. Als dat teveel werk is, dan kun je eventueel ook gelatine geven. Dit bevat wel de aminozuren, maar heeft niet de rijkheid aan mineralen.

 
Geplaatst : 15/10/2015 11:41 am
 Irma
(@irma)
Berichten: 4
Lid
Topic starter
 

Hoi Meike,

ik ik had nog nooit van bonebroth gehoord dus heb t even opgezocht. Ik zie echter verschillende toevoegingen dus wil jij het recept voor mij noteren. Ik vind het zeker de moeite waard om uit te proberen. Ook omdat het op natuurlijke basis is. Vast bedankt.

Probiotica konden de darmen niet aan kreeg Gangster vreselijke spuitpoep op. Verschillende soorten op advies van dieren diëtiste gegeven maar helaas. Maar het merk wat jij neergezet hebt herken ik niet dus dat kan ik wel proberen. Het is en blijft toch tobben met Gangster maar ben al blij dat hij nu op lage dosis prednison zit en geen imuran meer. 

Ook het voer is lastig, elke keer als ik denk nu gaat het goed dan moet ik na een maand of 2 weer over op iets anders omdat hij het niet meer verdraagt of er toch weer een soort allergie voor opbouwt. 2 jaar redelijk op vers gedaan en daarna niet meer of elke keer een periode van 6 weken. Ik heb ook zelf gekookt toen hij niets meer kon verdragen en na 3 maanden heel langzaam opgebouwd met renske vlees  en later brok op basis van eend. Ik heb het idee dat een combinatie van nat met brok het beste gaat werken want elke keer als ik 1 soort geef dan gaat het mis.

ik heb ook gekeken naar de renske brok maar daar zit biergist in, ik heb gehoord dat dat niet goed is maar weet niet waarom, weet jij dit?

Groet Irma

 
Geplaatst : 15/10/2015 9:22 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Een recept voor bone broth... het belangrijkst is dat je botten in een pan koud water op het vuur zet en dat uren laat koken. De rest is bijzaak. Hoe meer botten hoe meer gezonde stoffen er in de bouillon komen. Je kunt er kruiden en groentes (geen ui of prei) in doen voor nog meer gezonde stoffen. En een klein beetje appelazijn erin schijnt te helpen om de mineralen uit de botten te trekken, maar ik heb gehoord dat het zonder ook prima gaat. Gezonde kruiden zijn bijvoorbeeld thijm, kurkuma, selderij, peterselie. Een beetje zeezout of himalayazout is ook prima.

Het merk probiotica met soil based organisms is Prescript Assist. Hier een interessant artikeltje erover:  http://drcarolyndean.com/2011/07/prescript-assist-for-dogs-cats-squirrels/

Is het een idee om 1 van de voedingen te veranderen na zes weken, om het risico te verkleinen dat er een allergische reactie ontstaat op die voeding? 

Biergist is naar mijn weten niet slecht. Het heeft een slechte naam, omdat het candida zou voeden. Ik heb er veel over gelezen, maar het is niet duidelijk of dit echt zo is. Veel experts zeggen ook dat candida zich alleen voedt met suiker en niet met dode gisten. Als je hond duidelijk last heeft van candida, zou je het voor de zekerheid kunnen vermijden. Je kunt het sowieso even in de gaten houden, of een brok met biergist problemen geeft. Maar mijn ervaring is dat dit meestal (of altijd) geen problemen geeft.

 
Geplaatst : 18/10/2015 1:39 pm
 Irma
(@irma)
Berichten: 4
Lid
Topic starter
 

Hoi Meike,

Bedankt voor het bone broth recept, ik ga het volgende week maken want dan ben ik wat meer thuis zodat het lang op t vuur kan staan.

ik heb de link van de probiotica gelezen en dat is wel interessant heb het merk even opgezocht en is ook gewoon in Nederland te bestellen dus dat wil ik ook gaan doen.

verder heb ik er ook al aan gedacht om af te wisselen met het voer, nu heeft Gangster alleen nog Renske vlees maar wil er een goede brok bij doen. Is het dan handiger om renske af te wisselen of een brok ( renske of ander soort natvoer) ik vind het ook echt moeilijk om een goede brok te zoeken voor m omdat er toch vaak weer iets verkeerds inzit zoals lijnzaad, canola olie, natriumseleniet. Dacht misschien een broksoort op basis van vis en dan bijv natvoer afwisselen. Aantal brokken bekeken maar daar zit dan weer hoog calcium in wat weer niet goed is voor vitamine opnames begreep ik. Ik weet niet of dat voor hond met crohn kwaad kan. Ik zou dan eigenlijk een brok willen die ook door mijn andere hond gegeten kan worden, dat is een amerikaanse staffordpup van 11 weken. Zij heeft nu brokken van de fokker die ik beslist niet wil blijven geven omdat er teveel chemisch inzit naar mijn mening. Gelukkig wel goed calcium/ fosfor verhouding dus vandaar dat ik het even zo gelaten heb.

weet jij een goede visbrok voor beide?

het is weer een heel verhaal geworden, alvast bedankt weer!

groet Irma

 

 
Geplaatst : 20/10/2015 10:22 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Hoi Irma,

Leuk dat je bone broth gaat maken. Eerst wat botten verzamelen he! Hier worden alle botten bewaard als er bijvoorbeeld kippenpoten gegeten worden. Na een tijdje heb ik een mooie verzameling in de vriezer en dan komt de pan tevoorschijn.

Ja Prescript Assist is in Nederland te bestellen, ik heb het zelf ook zonder problemen thuis bezorgd gekregen.

Het is inderdaad heel moeilijk een brok te vinden zonder rare toevoegingen. Alleen Orijen, Acana en Alpha Spirit gebruiken weinig toevoegingen, maar wel weer peulvruchten. Ik zou me nu eerst niet zoveel zorgen maken om bijvoorbeeld lijnzaad, canola-olie of natriumseleniet, omdat ik de kans klein acht dat dat grote problemen geeft. Het is natuurlijk super als je een geschikte brok kan vinden die dat allemaal niet bevat, maar het is wel erg lastig deze te vinden denk ik. Mede daarom vind ik zelf natvoer altijd fijner, met als groot voordeel extra dat het geen zetmeel hoeft te bevatten. Als de darmflora niet in orde is, kan zetmeel vervelende gevolgen hebben, omdat vervelende bacterien zich ook voeden met onverteerde stukjes zetmeel.

Ik zou zowel de brok als de natvoeding afwisselen. Het gaat erom dat het immuunsysteem niet meer dan 6 weken lang dezelfde eiwit tegenkomt en dan een allergie ertegen gaat opbouwen. 

Een goede visbrok, eens even kijken in het hondenbrokken-overzicht.

Orijen, Acana en Alpha Spirit hebben dus een 100% visbrok zonder rare toevoegingen, maar ik weet niet of peulvruchte wel goed zullen gaan.

Earthborn Holistic Coastal Catch zou geschikt kunnen zijn voor allebei. Een mooie hoeveelheid dierlijk eiwit, niet teveel calcium.

 

 
Geplaatst : 24/10/2015 12:44 pm
Deel: