Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

goede brok voor een te dikke hond

2 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
2,147 Bekeken
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

Hallo Allemaal en natuurlijk Meike

Een kennis van ons heeft een te dikke labrador en voert op advies van de dierenarts Techni-Cal solution Weight-controle. Een dure brok voor 63 euro. De samenstelling is 3 x niks...mais rijst pulp, kippenmeel en vet. Omdat ik haar verteld had dat er veel goede maar nog veel met slechte brokken te koop zijn, wilde ze dan wel eens weten of er een betere brok voor te dikke honden bestaat. Ik weet zeker dat er brokken zijn die op zijn minst beginnen met vlees, maar voor te dikke honden weet ik zo 1,2,3 niets... Wie helpt ??
gr Hans

 
Geplaatst : 05/09/2012 4:43 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Willen ze perse brok blijven voeren? Rauw zou natuurlijk het beste zijn, maar ik neem aan dat je het daar al over hebt gehad. Naast rauw is er ook gesterilliseerde vleesvoeding, waar ook weinig koolhydraten inzitten. Meestal is dit in de vorm van vleesworsten, die dus ongekoeld bewaard kunnen worden zolang ze ongeopend zijn. Ik ben bezig met een overzicht van de verschillende merken hiervan. Zou dit een optie zijn?

Een grote invloed op overgewicht hebben koolhydraten en het aantal kcal. Worden er meer calorieën verbrand dan er in gaan, dan valt de hond af. Logisch natuurlijk, maar het lijkt wel alsof dit vaak vergeten wordt. Koolhydraten worden omgezet tot 'reserve', vet dus, wanneer er meer calorieën binnenkomen dan verbrand wordt. Een goede voeding, ook bij overgewicht, moet dus niet teveel koolhydraten bevatten en er moet niet teveel van gevoerd worden. Eiwitten bevatten ook calorieën, maar eiwit wordt uitgeplast als er meer binnenkomt dan verbruikt wordt. Beter is natuurlijk om gewoon niet teveel te geven, maar een overschot aan calorieën in eiwitten dragen dus niet bij aan overgewicht. Vet wel, en vet bevat ook veel calorieën, maar is wel een belangrijk inderdeel van de voeding en zorgt bovendien voor een verzadigd gevoel. Ook dehoeveelheid vezels heeft invloed op het gevoel van verzadiging. Meer vezels verzadigd, zonder dat dit bijdraagt aan het gewicht, omdat vezels niet verteerd worden. Soms worden er ook toevoegingen bijgedaan zoals l-carnitine. Dit is een aminozuur, die in vlees zit, en die belangrijk is voor de vetstofwisseling. Ik weet niet hoe groot de invloed is, maar dit kan natuurlijk ook buiten de brok gesupplementeerd worden.

Conclusie: beter voer je geen brok aan honden met overgewicht, maar als je dat wel doet, voer dan een brok met weinig koolhydraten en voer niet teveel. 

 
Geplaatst : 08/09/2012 11:23 am
Deel: