Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

mechelse herderpup (teef) volwassen gewicht ca 25 kg, large breed of small breed

6 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,958 Bekeken
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

Hoi, allereerst complimenten voor de eerste enige site met goede informatie.

Wij hebben een puppie van 12 weken oud, die nu nog op kvv staat. Ik wil graag over op brokken, maar vind het lastig om een keuze te maken. De kwaliteit van de merken op je site is mij inmiddels duidelijk. Maar mijn hondje is qua grootte inbetween large- en normal breed.

Ook qua calciumgehalte weet ik niet precies wat ik nu moet doen. Heb jij advies ?

Met vriendelijke groet,

Menno

 
Geplaatst : 27/08/2012 8:55 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Ik zou kiezen voor large breed puppybrokken, want een mechelse herder heeft volgens mij wel aanleg voor problemen met het skelet, zoals groeipijnen en hd. Dat betekent ook dat je wél moet letten op het calciumgehalte. In dit topic heb ik de large breed puppybrokken van de betere merken op een rijtje gezet www.voerwijzer.com/forum/welke-brok-voor-pup-8-9-weken

 
Geplaatst : 28/08/2012 9:48 am
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

Hoi Maaike.

dankjewel voor je informatie. Dat verduidelijkt !!!
In je bijgevoegde link staan:

Acana Puppy Large breed
32% eiwit
1.6% calcium
1.1% fosfor
ca/fo-verhouding 1.4:1
3496 kcal/kg
Calcium tegen bovengrens aan, maar valt dus binnen de 'veilige' zone volgens fediaf. Bevat wel haver.

Acana Chicken&Burbank Potato
28% Eiwit
1.3% calcium
1.1% fosfor
ca/fo-verhouding 1.2:1
3600 kcal/kg
Veel kcal voor een pup van groot ras, dus niet teveel voeren. Bevat ook haver

Applaws Giant pup
38% eiwit
1.34% calcium
1.31% fosfor
Ca/fo-verh. 1.02/1

Mogelijk mag ik nog even gebruik maken van je kennis en inzicht ?

Welke afweging weegt het zwaarst: Calcium of kcal ?
Applaws zou het meest passend zijn, maar is lastig verkrijgbaar.
Welke Acana doe ik dan goed aan ? Of is er een alternatief ?

Alvast bedankt !
groeten Menno

 
Geplaatst : 28/08/2012 6:49 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Het alternatief, of eigenlijk de beste keuze is om kvv te blijven geven (of om zelf een menu samen te stellen). Groeipijnen worden hiermee het sterkst gereduceerd of voorkomen en andere problemen kunnen ook worden voorkomen hiermee (slechte darmflora, ophoping van afvalstoffen waardoor ontstekingen ontstaan, volle anaalklieren en dergelijke).

Van het lijstje dat ik heb uitgezocht zou Acana Puppy Large breed de beste keuze zijn, beter dan Acana Puppy & Junior. Calcium zou ik zwaarder laten wegen, maar ik heb hier nog geen specifieke kennis over opgedaan.

 
Geplaatst : 29/08/2012 7:42 pm
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

Hallo,

Ik geef mijn pup van 11 weken (verwachting 30 kilo) momenteel applaws puppy large breed. Hiervoor was het uit noodzaak eukanuba puppy large breed.

Op de eukanuba deed hij het goed en had een goede ontlasting. Nu ben ik sinds 6 dagen overgestapt op applaws en heeft hij last van slappe ontlasting (geen diarree). Bij de dierenarts vertelde men dat 1 van zijn nekklieren wat verdikt is. Tevens adviseerde de dierenarts mij om Royal canine te kopen (verkoopt hij zelf niet) omdat applaws geen premium dood zou zijn.

Momenteel zie ik door de bomen het bos niet meer en zou ik graag willen weten wat jullie idee is. Is er mogelijk een oorzaak voor de diarree en de dikke klier? (Teveel eiwit in applaws of dergelijke).

Ik hoop dat iemand mij tips kan geven en een goede brok aan kan raden.

 
Geplaatst : 23/04/2013 10:53 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Bij het overstappen naar een nieuwe brok, komt het vaak voor dat het lichaam moet wennen aan deze nieuwe voeding, zeker bij pups. Slappe ontlasting is het meest voorkomende probleem bij het overstappen, en dit duidt niet op slechte voeding. Na een paar weken, meestal eerder, zou het weer normaal moeten zijn. Ik heb nog niet gehoord van de relatie tussen opgezette nekklieren en factoren zoals eiwit. Opgezette nekklieren duiden op lymfeklieren die extra hard aan het werk is om pathogenen uit te schakelen. Op internet kun je hier veel over lezen, zoals hier:  http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/81825-opgezette-lymfeklieren-meestal-een-onschuldig-verschijnsel.html . Dit gaat over mensen, maar de lymfeklieren van de hond werken op dezelfde manier.

Ik zou Applaws nog even aanhouden en je geen zorgen maken zolang slappe ontlasting het enige of ergste probleem is. 

 
Geplaatst : 24/04/2013 12:27 pm
Deel: