Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

welke brok voor mijn hond met Cushing?

5 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
2,853 Bekeken
 Lies
(@lies)
Berichten: 3
Lid
Topic starter
 

Er zijn zoveel brokken waar ik uit kan kiezen, ik ben op zoek naar de beste brok voor 9 jarige een hond (fox reu) met Cushing, hij at al een granenvrije brok (ProPlan senior sensitive), maar ik begreep dat er goede en slechte koolhydraten zijn. Ik zoek een brok die de cortisonen-aanmaak beperkt. (Iedere dierenwinkel heeft weer zijn eigen verhaal).  Hij is momenteel erg dik (18,5 kg).  De hoeveelheid voer is me ook niet helemaal duidelijk. Ik geef hem nu 's morgens 100 gram brokken en 's avonds ca. 125 gr vers. Graag advies. Bedankt vast!

 
Geplaatst : 28/10/2015 8:47 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Ik heb me niet verdiept in voeding bij cushings, maar op de website Dogaware vind ik dit:

"

Diets for dogs with Cushing’s disease should be high in protein, which can help to combat muscle wasting as well as being good for the skin and immune system. Fat should be moderately low, as Cushing’s predisposes dogs to hyperlipidemia (elevated cholesterol and triglycerides) and pancreatitis.

There is a lot of outdated information on the web about Cushing’s dogs needing a low-fiber, low-purine diet. It all appears to come from a single source, which references the third edition of Small Animal Clinical Nutrition (Lewis, et al, 1987). The newer fourth edition (Hand, et al, 2000), however, has no reference to purines, nor does it make any sense to restrict purines for dogs with Cushing’s."

Bron:  http://www.dogaware.com/articles/wdjcushings.html

Verder kan ik vinden dat omega 3 en haver cortisol verlagend zijn, net als olijfolie en knoflook. Hoe betrouwbaar die informatie is weet ik niet, daarvoor zou ik er echt tijd voor moeten nemen. 

Er is 1 brok die haver als koolhydraat bron heeft en dat is Acana Adult. Dit is een prima brok met een mooi eiwitgehalte, alleen het vetgehalte is niet extra laag. Het klopt een beetje dat er goede en slechte koolhydraten zijn. Tarwe en mais worden gezien als slechte koolhydraten, omdat die vaak aflatoxinen bevatten en tarwegluten schijnen relatief vaak problemen te geven.

Vers is helemaal goed natuurlijk. Daar zitten de juiste hoeveelheden eiwit, vet en koolhydraten in voor een carnivoor. Je kunt er op letten dat er niet meer dan bijvoorbeeld 14% vet inzit. Ik zou er zelf voor kiezen om helemaal over te gaan op vers. Je kunt dan na een paar weken kijken hoe het gaat, en dan beslissen of je op 100% vers wilt blijven.

Voor een goed advies zou je naar een dierenarts kunnen gaan die zich ook in voeding heeft verdiept, zoals Tannetje Koning.

Succes en ik ben erg benieuwd welke voeding je gaat kiezen en hoe dat gaat!

 

 
Geplaatst : 28/10/2015 3:25 pm
 Lies
(@lies)
Berichten: 3
Lid
Topic starter
 

Heel erg bedankt! Ik ga me er in verdiepen!

Ik heb ook net het boek Voer voor Carnivoren van Tannetje Koning uit de bibliotheek gehaald.

Ik laat de vorderingen weten!

 
Geplaatst : 28/10/2015 3:44 pm
 Lies
(@lies)
Berichten: 3
Lid
Topic starter
 

Ik zou nog laten weten hoe het nu gaat: ik geef mijn fox nu een tijdje Acana senior dog ('s morgens) en  vlees ('s avonds) -afwisselend smuldier, barf, rodi, soms hart. Ik vul het aan met Omega 3 en cushing complex. Als tussendoortje een pensstaafje of kipfilet-staafje. Zijn gewicht is ietsje minder, maar zijn Cushing-buik is nog steeds kaal en dik. Hij drinkt veel en is hongerig, plast ook veel.  Zijn gedrag is onveranderd en hij is nog steeds sterk in de poten. Hij heeft nu ruim een jaar (officieel) Cushing.  Ik ga binnenkort naar de dierenarts voor een algehele check. (hart, lever, nieren etc) Ik blijf zoeken naar een betere oplossing. bedankt nog voor de voedingstips!

 
Geplaatst : 18/12/2015 7:29 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Wat jammer dat er geen verbetering optreedt. Ik las nog even over Cushings en las dat bij 85% van de honden de oorzaak van Cushings een kleine tumor vanuit de hypofyse is. Ik denk dat je met voeding weinig aan de oorzaak kunt doen en ook weinig invloed hebt op de symptomen. De hypofyse geeft namelijk de verkeerde boodschap aan de bijnier, waardoor die teveel cortisol gaat aanmaken. Als de tumor niet operatief verwijderd wordt, wordt er meestal medicatie (Trilostane, ofwel Vetoryl) voorgeschreven. Daarmee wordt de activiteit van de bijnieren onderdrukt.

Hopelijk heb je wat meer succes na een dierenarts bezoek. Misschien kun je een holistische dierenarts vinden die ook op het gebied van voeding veel kennis heeft.

 
Geplaatst : 19/12/2015 10:45 am
Deel: