Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Welke brok voor Ridgeback pup?

7 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
3,039 Bekeken
(@esterh)
Berichten: 3
Lid
Topic starter
 

Hallo,

Wij hebben een Rhodesian Ridgeback pup van 16 weken en we zouden graag advies willen over welk voer we hem het beste kunnen geven.

Bij de fokker kreeg hij de Barca puppy brok ( http://www.barcapremium.nl/index.php/nl/premium-puppy-2 ) en wij voeren dit nog steeds. Alleen hij heeft steeds vaker dunne ontlasting en hij laat erg veel scheten die enorm stinken. (Meerdere keren per dag, met name na het eten.)

Over de samenstelling van het voer kan ik niet heel duidelijk vinden wat er nou in zit, het blijft vaag (granen (ontsloten en zonder tarwe), plantaardige, bijproducten, vlees en dierlijke bijproducten, oliën en vetten, suiker en mineralen.) Maar het lijkt me een gewoon/gemiddelde brok die niet specifiek heel goed is.

Onze dierenarts raadt steeds de Specific brokken voor pups van grote rassen aan. Maar ook daar lees ik niet altijd positieve verhalen over. Ik vermoed dat de dierenarts dit vooral adviseert vanuit commerciele overwegingen.

Wat zouden jullie voor voer adviseren? We zitten niet perse vast aan persbrok, maar ongeveer dezelfde prijsklase zou fijn zijn. We denken aan een prijsklasse rond de 3 euro p/kg. Een combinatie van kvv/vers en brok is natuurlijk ook een optie, maar ik weet niet zo goed in hoeverre dit geschikt is voor een pup die enkel persbrok gewend is.

En hoe zouden jullie de overgang op nieuw voer doen. In 1x overstappen of geleidelijk? Dit zal ook afhankelijk zijn van of we persbrok blijven voeren, wat te mengen is met de huidige persbrok of dat we wat anders gaan voeren.

Alvast bedankt!

 

 
Geplaatst : 12/10/2016 2:38 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Voor een puppybrok in die prijsklasse, kom je al gauw bij geperste brokken terecht. De brokken die ik het meest geschikt vindt, zijn de Junior-brokken van Lukullus en de Junior-brokken van Markus Muhle Black Angus. Je kunt ze vinden in het overzicht van geperste brokken.

Je kunt er heel goed kvv bij geven. Introduceer het voorzichtig, zodat het maagdarmkanaal eraan kan wennen. Je kunt een klein beetje tussen de maaltijden door geven, of een beetje door de brokken mengen. Smuldier is bijvoorbeeld een goedkoop merk, dat ook goed verkrijgbaar is (veel supermarkten).

Barca spreekt mij ook niet zo aan, het is in ieder geval niet de beste kwaliteit. Je kunt overstappen door steeds iets meer nieuwe brokken en steeds iets minder oude brokken te geven. Bijvoorbeeld in 5 tot 7 dagen.

 
Geplaatst : 13/10/2016 3:23 pm
(@esterh)
Berichten: 3
Lid
Topic starter
 

Hoi,

Bedankt voor je snelle antwoord en tips! Daar hebben we wat aan!

Ik ga eens kijken naar de brokken die je noemt.

Ik heb zelf ook wat verder gekeken en tot de conclusie gekomen dat de kwaliteit die ik zoek, niet goed te vinden is in deze prijsklasse. En ik vind een goede brok toch wel erg belangrijk. Als je niet naar de prijs kijkt, wat zou dan de beste brok zijn, denk je?

Ik zat nu zelf te kijken naar de brok van Orijen Puppy Large of Dog Lovers Gold Original. Zit ik dan op een beter spoor?

 
Geplaatst : 13/10/2016 3:37 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Ja Orijen Puppy Large vind ik zelf één van de beste puppybrokken. Het eiwitgehalte is voor sommige honden wel te hoog, dat ga je merken aan de ontlasting. Acana Puppy Large is dan een hele goede keuze, dezelfde kwaliteit, maar minder hoog eiwitgehalte.

Dog Lovers Gold Original is ook prima, en de High Protein nog iets geschikter voor pups. 

Ja ik vind deze brokken, vooral Acana en Orijen, zeker beter van kwaliteit dan de goedkopere geperste brokken. 

 
Geplaatst : 15/10/2016 11:44 am
(@esterh)
Berichten: 3
Lid
Topic starter
 

Top, dankjewel.

Dan heb ik nog 1 vraagje, die ikniet duidelijk kan terugvinden op internet.

Hoe kan je het beste overstappen van een geperste brok naar een geëxtrudeerde brok?

Mengen kan natuurlijk niet, maar wat is dan wel de beste manier voor een pup?

 
Geplaatst : 17/10/2016 12:16 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Bij overstappen van geperste brok naar geëxtrudeerde, of andersom, wordt door fabrikanten aangeraden om dit in één keer te doen. Als het verteringsstelsel niet heel gevoelig is voor verandering, kan dat prima. 

 

 
Geplaatst : 17/10/2016 1:33 pm
(@jasper-gunsing)
Berichten: 1
Lid
 

Ik kwam per toeval deze vraag tegen en wilde toch even mijn reactie geven.
Zelf heb ik twee Rhodesian Ridgebacks en beheer ook de website https://rhodesianridgeback.nl/ .

Ik geef mijn Ridgebacks Carnis te eten. Dit zijn biologische geperste brokken zonder gekke toevoegingen erin. Ze doen het er goed op in ieder geval.
Wel wil ik als tip nog meegeven dat je altijd, met welk merk je ook geeft moet afwisselen in smaakjes. Jij eet immers ook niet graag elke dag hetzelfde ;).

De Carnis Zalm valt bij die van ons erg in de smaak. Oh en naast dat ze de geperste brokken krijgen verwennen we ze ook nog af en toe met rauw vlees.

Succes en hopelijk voegt mijn reactie toe aan deze vraag!

 
Geplaatst : 09/07/2019 3:11 pm
Deel: