Reageer op: Kattenbrokken Natuur en Dier

Home Forums Brokken Vragen over brokkenmerk Kattenbrokken Natuur en Dier Reageer op: Kattenbrokken Natuur en Dier

Voerwijzer Meike
Bijdrager

Hoi Maud, wat leuk om eens direct contact met je te hebben!

Eens even kijken naar de samenstellingen

Natuur en Dier Excellent Kat Zalm 100% Graanvrij
Kip, Rijst, Mais, Vis, Gerst, Eipoeder, gevogeltevet, Glucose en gist, Lecithine, Inuline, Taurine, Chicoreivezels, Lijnzaad, Yucca, FOS (fructo-oligo-sacchariden), Omega 3 en 6 vetzuren, Vitaminen, Mineralen en spoorelementen

Ruw eiwit 32.0%
Ruw vet 16.0%
Ruwe Celstof 3.0%
Ruwe As 7.5%
Calcium 1.5%
Fosfor 1.0%
Vocht 9.0%

Natuur en Dier Excellent Kat 100% Graanvrij
Kip, Rijst, Mais, Vis, Gerst, Eipoeder, gevogeltevet, Glucose en gist, Lecithine, Inuline, Taurine, Chicoreivezels, Lijnzaad
Yucca, FOS (fructo-oligo-sacchariden), Omega 3 en 6 vetzuren, Vitaminen, Mineralen en spoorelementen

Ruw eiwit 32.0%
Ruw vet 16.0%
Ruwe Celstof 3.0%
Ruwe As 7.5%
Calcium 1.5%
Fosfor 1.0%
Vocht 9.0%

Toegevoegd:

Vitamine A 25000 IE, Vitamine D3 1800 IE, Vitamine E (alfa-tocopherol acetaat) 500.0 IE, E1 (IJzersulfaat monohydraat) 75.0 mg, E2 (Calciumjodaat) 1.5 mg, E4 (Koper) 3.5 mg, E5 (Mangaan) 32.0 mg, E6 (Zinksulfaatmonohydraat) 22.0 mg.

Wat vind ik er van?

Ik vind het geen goede samenstelling. Niet enorm slecht, maar het haalt het lang niet bij Acana. Ik vraag me trouwens af of het wel klopt, want ze heten graanvrij, maar vervolgens zit er heel veel graan in. Wat ik er dus niet zo goed aan vind is dat de brok erg veel koolhydraten bevat. Ook als het geen graan zou zijn maar zoete aardappel, vind ik dat nog steeds niet gezond voor katten. Katten hebben veel meer baat bij eiwitten en vet. Verder vind ik dat glucose niet thuishoort in kattenvoeding. De mineralen zijn in goedkope vorm toegevoegd, deze zijn minder bruikbaar voor het lichaam. Dit is een groot verschil met Acana: daarin zitten alle voedingsstoffen al in voldoende mate in de ingrediënten en hoeven er maar drie voedingsstoffen aan toegevoegd te worden (zink, choline en koper) en waarschijnlijk hebben ze dat in optimale vorm gedaan. Verder bevat Acana geen vlees uit de bio-industrie, geen chemische bewaarmiddelen in de grondstoffen en zijn de brokken op relatief lage temperatuur gemaakt.

Maar! Als je wilt gaan fokken met je katten, kunnen de fyto-oestrogenen in de peulvruchten die in Acana zitten wel zorgen voor een minder goede vruchtbaarheid. Dus wat dat betreft is het goed om af te wisselen met voeding zonder peulvruchten. Je kunt in dit overzicht kijken voor een goed alternatief: https://www.voerwijzer.com/kattenbrokken-vergelijken/. Aardappel en zoete aardappel zou beter geschikt zijn.