Reageer op: Voedingswaarden Smulti premium puppy – junior

Home Forums Brokken Vragen over brokkenmerk Voedingswaarden Smulti premium puppy – junior Reageer op: Voedingswaarden Smulti premium puppy – junior

Voerwijzer Meike
Bijdrager

Smulti Premium Puppy-Junior vind ik een vrij gemiddelde puppybrok, maar niet een hele slechte in die categorie. Er zit 29% eiwit in (23,5% dierlijk), wat ik een minimale hoeveelheid vind voor pups. Het eiwit is voornamelijk kip, en ook wat vis (prima), ei (prima) gehydroliseerd dierlijk eiwit (qua eiwit prima maar heeft nadelen) en zo’n 20% eiwit uit graan. Dat er vis inzit, en visolie, heeft als voordeel dat er waarschijnlijk genoeg omega 3 inzit, alhoewel we de kwaliteit van de visolie niet kennen. Het heedt als nadeel dat de brok minder lang goed blijft na openen van de zak, omdat de vetzuren snel oxideren. Bewaar de zak liever niet langer dan twee weken na openen. Er zit genoeg vet in, alhoewel het onduidelijk is van welk dier, en een mooie hoeveelheid calcium en fosfor. Positief is ook dat het geconserveerd is met tocopherolen en niet met bha of bht

De nadelen die ik zie

– Gehydroliseerde eiwitten zijn mogelijk schadelijk, zie https://www.voerwijzer.com/msg-in-brokken/

– tarwe bevat veel gluten en vaak ook gifstoffen uit schimmels (mycotoxins)

– plantaardige vezels zijn cellulose, dat waar wc-papier van gemaakt is. Het is een goedkope vezelbron en voegt weinig toe aan de gezondheid. Gelukkig zit er ook een beetje FOS in, dit is een prebiotica.

– lijnzaad oxideert snel en bevat veel fytonutrienten die de hormonen kunnen verstoren

– de mineralen zijn waarschijnlijk in goedkope vorm toegevoegd, wat niet zo goed opneembaar is