Allergie of verzwakte darmen/ maag?

Home Forums Rauwe vleesvoeding (kvv) Kvv voor de hond Allergie of verzwakte darmen/ maag?

Dit onderwerp bevat 2 reacties, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Sebastiaan 2 dagen, 1 uur geleden.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur

Sebastiaan
    Bijdrager

Ik weet niet meer wat ik moet doen voor mijn lieve 9 maanden grote Labradoodle(27kg). Van begin af ben ik al bezorgd om zijn voeding en gezondheid.

Hij had aan het begin oormijt (andere puppy’s uit het nest niet). Ondanks zijn behandeling bleef zijn rechteroor snel vies worden (veel troeb, bruine slijm, rode oren) en recentelijk was het voor een maandje goed en is nu weer terug gekeerd.
    Ook heeft hij aardig veel jeuk en haarverlies.

In de eerste 5 maanden van zijn leven kreeg hij royal canin gepaard met verschillende trainingsvoer waaronder runderlong. Met dit voer moest hij in diarree vorm veel poepen waar hij op het einde zelfs piepte.

Op 5 maanden leeftijd is hij overgegaan naar kvv Smuldier pens en rund compleet, Dit ging veel beter met zijn poep en gezondheid.
    Hij had geen buikpijn meer en geen pus penis (wel roodstipje op het uiteinde). Andere symptomen bleven wel maar minder sterk aanwezig.

In maand 7 ging ik over naar gedroogde kip als training voertjes en dit ging finaal mis. Zijn poep werd steeds slechter en werd weer diarree. Nu weet ik alleen niet of dit door allergie is of doordat het een stevig voermiddel is, het viel mij namelijk op dat met schapenhoef, runderlong zijn poep ook diarree achtig werd. Ook met runderkophuid lijkt het laatste poepje wat slijmerig te zijn. Tevens zit er ontzettend veel haar in zijn poep.

Hier is een lijst van mijn ervaring tot nu toe:
    – Royal Canin Medium puppy: veel diarree, piepen, buik borrelt
    – Runderlong (2 momenten): diarree
    – Smuldier pens compleet: stevig tot keiharde poep(te hard), hoeveelheid weinig
    – Smuldier rund compleet: semi-zachte poep, lijkt soms samengehouden door haar. Hoeveelheid weinig
    – Runderkop huid: lijkt redelijk, maar voelt alsof het laatste poepje slijmerig is. (weet het niet zeker)
    – Gedroogde kip: Diarree, piepen. Hele stukjes komen uit de poep
    – Jumbo Kip / Rund: lijkt redelijk, maar voelt alsof het laatste poepje slijmerig is. (weet het niet zeker)
    – Jumbo Lam/rijst: Goed, bij veel training wordt zijn drol groter maar blijft stevig.

Op basis van deze ervaring vermoed ik een kip met mogelijk een rund allergie of iets van verzwakte maag/darm waardoor hij harde dingen niet goed kan verteren. Ik neig naar allergie.

Als laatste notitie raadde de fokker aan om Royal Canin DermaComfort aan, een reden hiervoor had te maken met mogelijk haar verlies. Ik weet niet of dit specifiek tegen allergie is gezien Royal canin meerdere soorten voor heeft.
    Wel moet ik zeggen dat de 2 teefjes F1 (1 de moeder) van de fokker beiden haar loslieten.

Op dit moment geef ik hem de 2 smuldier varianten en de Jumbo lam/rijst worst met af en toe iets te kauwen.
    Ik weet niet meer wat ik als vervolg stap moet doen. Ik ben ook niet te vaak geswitched van hoofdvoeding omdat volgens de Da het niet gezond is te vaak te wisselen van voer tijdens de puppy fase.

– Wat is de beste vervolg stap?
    1. Eliminatie Dieet?
    Hoe zit dat met puppy, de enige premix kvv geschikt voor eliminatie lijkt Buddy te zijn? En omdat het mogelijk toch maag of darm kan zijn, wordt het moeilijk om dan trainingsvoertjes te gebruiken van dat dier gezien die vaak hardt zijn. Of eerst een duurder kvv proberen?

2. Royal Canin Dermacomfort?
    Royal Canin is niet de beste (alhoewel redelijk voor een reclame merk). Zijn er ook alternatieven. Wat ik zo zie, zit je toch vast aan Royal Canin, Hillz of Specific voor een echt allergievrije brok.

3. Geperste Brok van konijn / eend
    Dit met als reden dat geperste beter verteerd.

4. Gewone brok van hoge kwaliteit met konijn / eend?

– Tevens vroeg ik mij af wat goede probiotica is. Er zijn verschillende middelen en er staat hierover niet veel info op voerwijzer. In smuldier zit sowieso al veel pens en schapenvet.

Ik hoop dat je mij hierin verder kan helpen.

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 week geleden door  Sebastiaan.
    • Dit onderwerp is gewijzigd 1 week geleden door  Sebastiaan.

Voerwijzer Meike
    Bijdrager

Begrijp ik het goed dat het wel goed gaat als je alleen Smuldier geeft en geen gedroogde vleesproducten? Het kan zijn dat je pup niet goed tegen verhitte eiwitten kan. Sommige honden schijnen niet goed te reageren op het verhitte eiwit van een diersoort, terwijl het rauwe eiwit van datzelfde diersoort geen problemen geeft.

Misschien kun je eens kijken of een stukje groente (zoals binnenkant van broccolistronk, wortel, komkommer) of fruit (appel, peer) ook lekker genoeg is als trainingssnoepje, en of dat beter gaat.

Je kunt gewoon Smuldier blijven geven als dat goed bevalt. Als je toch over wilt naar voeding van betere kwaliteit, kun je inderdaad Buddy’s proberen of Carnibest Kalkoen bijvoorbeeld. Tenzij je weet dat rijst ook problemen geeft.

Ik zou nog niet overstappen naar brokken. Wat je wel kunt doen is supplementen toevoegen aan het menu, afgestemd op de voeding en de gezondheidsklachten. Als je hond vachtproblemen heeft op Smuldier, denk ik bijvoorbeeld als eerste aan omega 3-vetzuren. Je zou bijvoorbeeld een goede visolie of krillolie kunnen geven.

Kijk voor probiotica eens hier: https://watisdebesteprobiotica.nl/probiotica-voor-honden-vergelijken/. Je zou ook heel goed zelfgemaakte melkkefir kunnen proberen.

Succes!

Sebastiaan
    Bijdrager

Begrijp ik het goed dat het wel goed gaat als je alleen Smuldier geeft en geen gedroogde vleesproducten?

Het gaat NU goed met Smuldier pens en rund compleet gecombineerd met Jumbo worst Lam / Rijst als beloning (vergelijkbaar met de rodi worst lam/rijst). Ik geef hem dan geen andere dingen (kauw producten zoals huiden). Ik vermoed dat de Jumbo worst Lam / Rijst verhitte eiwitten heeft?

Interessant genoeg, toen ik begon met Smuldier, (4-7 maanden leeftijd) zorgde rund compleet voor erg zachte poep en pens stevige poep. Nu geeft de rund variant mooie poep en de pens keiharde poep. Hierdoor gaf ik eerst veel pens maar nu juist het omgekeerde. Wellicht waren zijn darmen toen verzwakt of het licht aan zijn botgroei?.

Maanden geleden had ik ook een paar dagen smuldier rund enkel gegeven en dat ging mis. Moeilijk te zeggen waarom, de smuldier compleet versies beschikken over veel pens en schapenvet waardoor de lage kwaliteit van het rundvlees minder merkbaar is.

Als je toch over wilt naar voeding van betere kwaliteit, kun je inderdaad Buddy’s proberen of Carnibest Kalkoen bijvoorbeeld.

Ik wil best meer geld uitgeven, maar met Carnibest kan je niet goed experimenteren waardoor je moeilijk wijzer wordt en daarvoor dan te duur is voor een hond die 700gram per dag eet.
    Ik zit erg veel naar Barfmenu te kijken, vanwege de kwaliteit en bulk korting (20kg konijn bv),alhoewel de kip in vele mixen een risico is. Mijn hond is nu 10 maanden (eigenlijk 11 met groei), zou in dit stadium de verhoogde calcium nog een groot risico vormen?

denk ik bijvoorbeeld als eerste aan omega 3-vetzuren. Je zou bijvoorbeeld een goede visolie of krillolie kunnen geven.Kijk voor probiotica eens hier: https://watisdebesteprobiotica.nl/probiotica-voor-honden-vergelijken/.

Geweldig, deze info misde ik in jouw artikelen. Ik zal krillolie proberen en dan ‘Phytonics Probiotics’ of Healthy Origins Probiotica proberen.
    Zelfs na een hele tube Danish Chef Cheese Spread veranderd zijn ontlasting niet. Dus ik vermoed dat melkzuurproducerende bacterien geen probleem zullen vormen.

• Deze reactie is gewijzigd 2 dagen, 1 uur geleden door  Sebastiaan.
    • Deze reactie is gewijzigd 2 dagen, 1 uur geleden door  Sebastiaan.
    • Deze reactie is gewijzigd 2 dagen, 1 uur geleden door  Sebastiaan. Reden: opmaak
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.