botten

Home Forums Brokken Overige botten

Dit onderwerp bevat 11 reacties, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  arend 5 jaren, 5 maanden geleden.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur

arend
    Sleutelbeheerder

Hallo, Ik heb een vraag ik geef mijn hond Energique pup en mijn vraag is ik wil er
    eigenlijk een keer een bot bij geven van de slager, alleen nu is mijn vraag
    waar kan ik het beste om vragen bij de slager? leek mij tevens een goed idee voor de ontlasting
    ivm anaalklieren. Zijn ontlasting is heel goed met Energique hoor maar dacht met bot erbij misschien nog beter 1 keer in de wk of zo.
    Misschien dat iemand mij hier over kan informeren alvast bedankt.

Voerwijzer Meike
    Bijdrager

Het is heel gezond om er af en toe een vleesbot bij te voeren inderdaad. Als de ontlasting al hard genoeg is, voor de anaalklieren niet echt nodig, maar voor het gebit erg goed.

Ik heb een lijst gemaakt met vleesbotten in categorieen: http://www.voerwijzer.com/vleesbottenlijst

Categorie 1 voor de allerjongsten, maar als je pup al wat ouder is kun je ook categorie 1 proberen. Als je pup heel hard moet bijten om het bot te 'kraken', is het eigenlijk iets te hard. Let ook op de ontlasting, kijk of het bot goed verteerd is. Bij de slager kun je vaak kipproducten krijgen. Ander gevogelte en ook konijn is vaak bij poelier wel verkrijgbaar. Lees ook 

Je kunt ook best eens ongemalen vette vis voeren, erg gezond door de omega 3 vetzuren en ook goed voor het gebit. Bij de visboer verkrijgbaar.

De volgende artikelen zijn wellicht interessant voor je:

Kvv aanvullen met ongemalen vleesproducten

Het voeren van vleesbotten

arend
    Sleutelbeheerder

Super bedankt voor je antwoord, nog 1 vraag mijn hond is 10 mnd als ik kalfsribben ga geven dan word er toch bedoelt waar ook nog wat vlees aanzit toch? niet kaal geschraapte botten toch?

Voerwijzer Meike
    Bijdrager

Ja, kalfsribben zijn nooit zo goed bevleesd, maar het is wel de bedoeling dat er nog wat vlees omheen zit. Ik heb nog nooit kaalgeschraapte botten gezien, dus ik neem aan dat je die niet zult krijgen van de slager.

arend
    Sleutelbeheerder

oh ok hahaha nou ik ga dat is even proberen.

Voerwijzer Meike
    Bijdrager

Is geen beginnersbot hoor, beter eerst categorie 1 en 2 proberen

arend
    Sleutelbeheerder

waarom is dit geen beginnersbot? mijn hond is 10 mnd en een kruizing bernersennen x stabij van 25 kg.

arend
    Sleutelbeheerder

Hij krijgt nu vanuit de dierenspeciaalzaak gedroogde kippennekken. bullepeesjes, pensstaafjes en runderkophuid, en gedroogde kippenpoten.

Voerwijzer Meike
    Bijdrager

Omdat kalfsribben een stukje harder zijn dan de vleesbotten die ik in categorie 1 en 2 heb gezet. Qua eten is dit een grote stap, maar ook qua vertering van het bot. Het is moeilijker verteerbaar door de hardheid en bevat ook meer calcium waarschijnlijk. Het is wel afhankelijk van de leeftijd van het kalf, een pasgeboren kalfje heeft hele zachte ribben, maar is het kalf al ietsje ouder, dan is het vrij hard. Daarom kun je beter eerst een makkelijker vleesbot proberen en let dan goed op de ontlasting of het goed verteert. Gaat dat goed, dan kun je ribben gaan proberen. Je hebt natuurlijk ians dat kalfsribben prima gaan nu meteen, maar om risico's te vermijden raad ik het niet aan.

arend
    Sleutelbeheerder

Ok dankjewell voor je antwoord hier kan ik weer verder mee.

Voerwijzer Meike
    Bijdrager

Leuk zeg, om jouw voer-zoektocht te volgen :) Ik las net ook je reactie in een ander topic over een niet-etende hond. Leuk he, een hond die met plezier eet en lekker uitzoeken wat je nog meer kan voeren :D

arend
    Sleutelbeheerder

Ja ik vind het ontzettend leuk en heel intressant om alles uit te pluizen ook een volwassen mens kan nog elke dag leren. Mijn hond krijgt ook geen koekjes meer alleen nog maar dingen die echt met vlees te maken hebben zonder smaak rommel en suikers. Nu nog naar de slager om de eerste fase botjes te proberen hoe dat gaat en dan verder proberen echt leuk om te doen word er helemaal enthousiast van. En wat ik vooral leuk vind is is dat heel veel mensen zeggen neeeee je moet geen vlees geven is slecht ze moeten brok, en dan hoor ik mijzelf zeggen nee dat is niet natuurlijk brokjes groeien toch niet aan een boom in de natuur. nou dan moet je ze is dom zien kijken hahahah en ik heb dan lol.
    Maargoed voor dit was ik natuurlijk ook een brokjes mens totdat ik mij er is meer in ging verdiepen.
    En vooral ben ik blij met dit forum omdat je lekker je ervaringen kunt delen en deze site is ontzettend leerzaam.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.