Bozita Robur Breeder & Puppy XL

Home Forums Brokken Vragen over brokkenmerk Bozita Robur Breeder & Puppy XL

Dit onderwerp bevat 8 reacties, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Voerwijzer Meike 4 jaren, 11 maanden geleden.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur

arend
    Sleutelbeheerder

Hallo,
    Wie heeft er ervaring met dit merk hondenvoer?
    Ik wil het mijn Deense Dog pup van 11 weken oud gaan voeren.
    Al ruim een week ben ik op het internet aan het zoeken naar en vergelijken van merken hondenvoer en zie door de bomen het bos niet meer…..
    Ben er al achter dat vlees op de 1e plaats moet staan bij de ingredienten en het liefst zo min mogelijk tarwe produkten.
    Ik wil niet over op volledig BARF maar af en toe vers vlees geven, vind ik geen probleem.

Dit is wat ik bij Zooplus gevonden heb over de samenstelling van Bozita voor puppys van grote rassen:

Bozita hondenvoer – een stukje Zweden:

Uitsluitend grondstoffen van de hoogste kwaliteit
    Geproduceerd van als levensmiddel gecontroleerde slachtdieren
    Het gebruik van vers vlees bij de productie verhoogt niet alleen de verteerbaarheid, maar zorgt ook voor een hoge smaakacceptatie
    Alle grondstoffen zijn vrij van groeibevorderende hormonen (Policy Lantmännen Doggy AB)
    Geen kunstmatige smaakversterkers en kleurstoffen
    Geen toevoeging van kunstmatige conserveermiddelen
    Gebruik van kadarvermeel in voer en voerproductie is sinds 1985 verboden
    Vanzelfsprekend worden er geen dierproeven uitgevoerd

Samenstelling:
    Kip (gedehydrateerde kip 21%, verse Zweedse kip 15%), maismeel, rijst, speciaal behandelde haver (SPC), maiskiemen, dierlijk vet, kippenbouillon, gedehydrateerde IJszee-vis, eipoeder, hemoglobine, aardappelproteine, bietenvezels, lijnzaad, zout, kaliumchloride, hydrolysaat van groenlipmosselen(bevat glucosamine 0,05%), hydrolysaat van haaienkraaakbeen (bevat chrondroitine 0,004%) melassengist, gist.

Toevoegingen:
    Voedingsfysiologische toevoegingen
    Vitamine A (11.100 IE/kg), vitamine D3 (1.170 IE/kg), vitamine E (300 mg/kg), vitamine C (405 mg/kg), koper 5,9 mg [koper(II)sulfaat-pentahydraat], mangaan 5,8 mg (mangaan -II&-III oxide), zink 36 mg (zinksulfaat, monohydraat), jodide 1,8 mg (calciumjodide, monohydraat), selenium [seleengist] (0,1 mg/kg), melkzuur (0,3%). Alle toegevoegde stoffen zijn EU-goedgekeurd. Dit voer bevat de vitaminen en mineralen die uw hond dagelijks nodig heeft.

Analytische bestanddelen:
    ruw eiwit 30.0 %
    vocht 10.0 %
    fosfor 0.9 %
    ruwe vezel 2.0 %
    ruwe as 6.5 %
    calcium 1.1 %
    ruw vet 14.0 %

Zou dit een goede keuze kunnen zijn, of toch liever iets anders?
    Graag reactie!
    Groetjes Layla

Voerwijzer Meike
    Bijdrager

Bozita Robur Breeder Puppy XL

Eerst de punten die genoemd worden:

Uitsluitend grondstoffen van de hoogste kwaliteit – dat zegt mij niet zoveel, wat betekent dit concreet?

Geproduceerd van als levensmiddel gecontroleerde slachtdieren – dit is verplicht voor alle brokken

Het gebruik van vers vlees bij de productie verhoogt niet alleen de verteerbaarheid, maar zorgt ook voor een hoge smaakacceptatie – klopt

Alle grondstoffen zijn vrij van groeibevorderende hormonen (Policy Lantmännen Doggy AB) – volgens mij mogen er in Europa geen groeihormonen gebruikt meer worden, kan ik mis hebben

Geen kunstmatige smaakversterkers en kleurstoffen – pluspunt!

Geen toevoeging van kunstmatige conserveermiddelen – pluspunt!

Gebruik van kadarvermeel in voer en voerproductie is sinds 1985 verboden – er is dus geen merk die dit wel gebruikt

Beoordeling van de samenstelling:

Kip (gedehydrateerde kip 21%, verse Zweedse kip 15%), maismeel, rijst, speciaal behandelde haver (SPC), maiskiemen, dierlijk vet, kippenbouillon, gedehydrateerde IJszee-vis, eipoeder, hemoglobine, aardappelproteine, bietenvezels, lijnzaad, zout, kaliumchloride, hydrolysaat van groenlipmosselen(bevat glucosamine 0,05%), hydrolysaat van haaienkraaakbeen (bevat chrondroitine 0,004%) melassengist, gist.

ruw eiwit 30.0 % vocht 10.0 % fosfor 0.9 % ruwe vezel 2.0 % ruwe as 6.5 % calcium 1.1 % ruw vet 14.0 %

Een goede combi van gedroogde en verse kip, gedroogde vis, ei en hemoglobine als eiwitbron Helaas ook aardappelproteine. Drie soorten graan, die allemaal glutenvrij zijn. Dierlijk vet is beter dan plantaardig, maar er zit nogal verschil in de kwaliteit dus lastig te beoordelen. Als ze "uitsluitend grondstoffen van de beste kwalieit" gebruiken zal het met het vet vast wel goed zitten. Kippen bouillon, de vertaling van chicken digest, is een wat meer controversiele toevoeging. Dit zijn gehydroliseerde kippeneiwitten die gebruikt worden voor de smaak, helaas is de kans groot dat hier msg ontstaat. "Hydrolyzed proteins, used by the food industry to enhance flavor, are simply proteins that have been chemically broken apart into amino acids. The chemical breakdown of proteins may result in the formation of free glutamate that joins with free sodium to form MSG." MSG heeft veel bijwerkingen, google maar eens op: msg gezondheid. Gist is ook een controversieel ingredient. Fabrikanten zeggen het te gebruiken voor de b-vitamines, maar er wordt ook vaak gezegd dat gist niet gezond is.

Om het te vergelijken met andere brokken in de brokkenvergelijker

Ik schat dat er 24% dierlijk eiwit inzit

Er zit 37.5% koolhydraat in

MSG is iets wat ik altijd zou vermijden, maar verder ziet de brok best goed uit, al ben ik wel voorstander van iets meer vlees. Aanvullen met rauwe vleesvoeding is een goed idee, voor grote rassen heel belangrijk om groeipijnen zoveel mogelijk te voorkomen. Kies dan dus een merk met bot als calciumbron.

arend
    Sleutelbeheerder

Hallo Meike,
    bedankt voor je reactie!
    Ik ben ondertussen ook verdergegaan met mijn speurwerk en kwam op de Nederlandse site van Bozita het volgende bij de omschrijving van de brokken tegen: Grondstoffen met een hoge energieconcentratie worden beschermd door antioxidanten die door de EU goeggekeurd zijn, BHA, BHT en propylgallaat.
    Allemaal ook erg schadelijk voor de hond!
    Ik kan niet kiezen tussen alle merken hondenvoer omdat er naar mijn mening geen één echt goede tussenzit! het calcium/fosfor gehalte is ook erg van belang bij grote honden heb ik ook de site van Barf-natuurlijk gelezen en dat is bij veel merken ook niet optimaal voor een Duitse Dog pup.
    Daarbij kosten die brokken zoveel geld, dat ik met vers vlees volgens mij goedkoper en ook nog beter/gezonder voor mijn puppy uit ben, dat ik toch besloten heb om mij daar op te gaan richten.
    Nu heb ik op de site van Barf-natuurlijk gelezen dat een goede voeding voor een pup bestaat uit:
    50-60% rauwe vleesbotten
    20-30% fijngemalen rauwe groenten/fruit
    10% orgaanvlees
    Zonder kalksupplementen
    Maar met kelp, lijnzaadolie, levertraan en yoghurt.
    Hoeveel heeft mijn pup van 12 weken met een gewicht van ong. 12 kilo nodig per dag?
    Waar kan ik daar informatie over vinden en is het het beste dat je dit elke dag zelf samenstelt of is dit ook compleet samengesteld te koop?
    Waar zou ik eventueel kelp en levertraan kunnen kopen?
    Veel vragen maar ik hoop dat je me op weg kunt helpen!

Groetjes Layla

arend
    Sleutelbeheerder

Hoi Meike,
    Ik zat nog even verder op jouw site te kijken en zag dat je ook al veel informatie over kvv en barf op jouw site hebt staan! Heb even snel gekeken en zag al snel dat ik voor mijn pup van bijna 3 maanden oud 50gr per kilo lichaamsgewicht moet geven (600gr dus). Ik neem aan dat dit voor de hele dag is, en dan verspreid over 3-4 maaltijden? Of lees ik het verkeerd en moet ik 3-4 keer per dag 600gr geven (totaal 1800 tot 2400 gr vlees)? Dit laatste lijkt me een beetje veel……
    Zit er in het samengestelde kvv ook levertraan, kelp, lijnzaadolie en yoghurt? Of moet ik dit nog toevoegen?
    Ik vind het erg interessant en heb er een heel goed gevoel bij om mijn hond zo te gaan voeren, maar wil het wel volgens de juiste richtlijnen doen, want als er toch ergens een tekort van is, ontwikkelen de botten zich niet goed genoeg en worden dan bros ipv sterk en dat wil ik natuurlijk niet!
    Hiervoor hebben we een Dobermann teefje gehad en zij is 13 jaar geworden en heeft altijd brokken gehad van veel verschillende merken, van goedkoop tot duur. Maar vanaf haar 7e of 8e levensjaar kreeg ze maagproblemen en spuugde veel gal, als we dan van merk wisselden, was het een paar maanden weg, maar het kwam altijd terug. De laatste 2 jaar van haar leven had ze ook nog veel last van haar gewrichten tijdens het opstaan en lopen.
    Nu begrijp ik wat wij al die jaren uit onwetendheid “fout” hebben gedaan!
    Ik heb nog voor ongeveer een week puppybrokjes van de fokker in huis en heb dus nog een paar dagen de tijd om me goed te oriënteren op kvv en om uit te zoeken waar ik het kan kopen (we wonen in Duitsland) en dan wil ik overstappen.
    Ik hoor het graag van je!
    Groetjes Layla

Voerwijzer Meike
    Bijdrager

Toch wel bha enzo? Ik zag dat ik in een oude beoordeling over het merk hier ook over viel, maar dacht dat ze het veranderd hadden omdat op de internationale site juist staat dat het er niet inzit. Ik heb me niet verdiept in puppy brokken, dus zou zo ook niet weten welke merken geschikt zijn. Een goede keus om je te richten op rauwe voeding!

Die richtlijnen op Barf-natuurlijk zijn afkomstig van Ian Billinghurst, maar er zijn meerdere visies, zoals je misschien wel gelezen hebt in het artikel 'percentages (hond)' op Voerwijzer. Ik ben van mening dat je de percentages moet kiezen die bij je hond passen, en die ontdek je door te proberen. Als je 60% rauwe vleesbotten voert, moeten deze heel goed bevleesd zijn om geen problemen met de ontlasting te krijgen. Als je de artikelen op Voerwijzer leest, zul je hier wat inzicht in krijgen. Ik heb nog niks geschreven over de toevoegingen, maar zal kort wat zeggen over de toevoegingen die je noemt, want die zitten niet in kvv.

Levertraan – hierin zit vitamine D en A. Dit zit ook in lever, dus als de kvv lever bevat, dan hoef je geen levertraan toe te voegen. Een goede kvv bevat lever.

Lijnzaadolie- hierin zit omega 3. Dit zit ook in vis. In vis zit een actieve Omega 3, terwijl in lijnzaadolie een omega 3 zit die nog omgezet moet worden door het lichaam. Ook zit er vitamine E in lijnzaadolie. Dit zit ook in noten en bladgroenten. De meesten voeren noten en bladgroenten bij een zelf samengesteld menu en geen lijnzaadolie. In kvv zit soms wel lijnzaadolie.

Kelp- hier zit veel jodium in. Dit zit ook in vis. Als je vis voert, hoef je geen kelp toe te voegen. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand kelp bijvoert. Ik denk dat je ook snel teveel voert, want er zit echt heel veel jodium in. Sommigen voeren wel spirulina, een zee-alg met wat minder jodium en ook heel veel andere gezonde stoffen.

Yoghurt – geen idee waarom dit goed zou zijn. Er zitten goede bacterien in, maar het is gepasteuriseerde zuivel en dat is over het algemeen niet gezond. Dit is een onderwerp waar veel over gediscussieerd wordt. Sommige mensen voeren ook Kefir, voor de gezonde bacterien, een soort yoghurt de je in Duitsland in de Lidl kunt vinden. 

Klopt, de aanbevolen hoeveelheid is per dag en niet per maaltijd.

arend
    Sleutelbeheerder

Hoi
    Bedankt voor je reactie!
    Bij mij in de buurt zit een verkooppunt van Haaks Barf/Schaweka en ook een van Tammenga.
    Volgens mij maakt het niet zoveel uit voor welk merk ik zal kiezen, of toch wel?
    Ik zit alleen nog met het “calciumvraagstuk”, ik heb gelezen dat het calciumgehalte voor een pup van een groot ras tussen de 0,8 en 1,0% moet zijn en dat hebben deze merken niet, het is minder.
    Nu ben ik bang dat de botten zich dan niet goed gaan ontwikkelen door een gebrek aan calcium, of valt dat nog wel mee?
    De verhouding calcium/fosfor is wel in orde (tussen de 1:1 en 2:1).
    Ps mag je bij kvv ook van die kauwstaven/botten geven die je overal kunt kopen, dacht dat ze gemaakt zijn gedroogd runderhuid?
    Bedankt alvast!
    Groetjes Layla

Voerwijzer Meike
    Bijdrager

Haaksbarf en Shaweca zijn goede producten. Helaas gaat Shaweca eruit en is Haaksbarf best duur. Maar er zit zeer waarschijnlijk betere kwaliteit vlees in dan in Tammenga. Van Haaksbarf weet ik dat ze goede kwaliteit spiervlees gebruiken. Van Tammenga niet, en als je naar de prijs kijkt is het eigenlijk onmogelijk dat ze vlees van dezelfde kwaliteit gebruiken. Je zou Haaksbarf en Tammenga beiden kunnen nemen, en Shaweca ook zolang dat er nog is.

Dat calciumgehalte is voor brokken. Bij rauwe vleesvoeding ligt dat anders, omdat calcium uit bot geen 'schade' aan kan richten zoals een calciumsupplement die in brokken zit. Calcium uit bot is veel 'effectiever' en je voert meer van rauwe vleesvoeding dan van brok, dus een lager calciumgehalte is logisch. Het calciumgehalte van Tammenga is helaas nog niet bekend, maar 0,5% calcium is genoeg. Alleen als je merkt dat de ontlasting zacht is, dan zou ik wel wat extra calcium voeren, in de vorm van een vleesbot of een kvv met een wat hoger calciumgehalte.

Ja, bij kvv kun je gedroogde vleesproducten voeren. Ook rauwe vleesbotten zijn leuk om op te knagen!

arend
    Sleutelbeheerder

En hoe zit het met de kwaliteit van Lotgering dan, omdat de prijs daar nog lager van is?
    Ik kan op het adres bij mij in de buurt waar ze Tammenga verkopen namelijk ook Lotgering kopen.

Voerwijzer Meike
    Bijdrager

Lotgering bevat erg veel vet, veel meer dan Tammenga. Verder waarschijnlijk vergelijkbaar met de kwaliteit van Tammenga, ze gebruiken dezelfde percentages bot-vlees-orgaan. Wel is bekend dat bij Lotgering de samenstelling niet constant is en het per lading verschilt welke organen erin zitten.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.