Brokken voor een te dikke allergische hond

Home Forums Brokken Welke brok voor mijn hond? Brokken voor een te dikke allergische hond

Dit onderwerp bevat 6 reacties, heeft 3 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  arend 2 jaren, 2 maanden geleden.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur

Henny
    Lid

Mijn hond is overgevoelig voor ei en teveel dierlijke eiwitten uit (blik) vlees. Ook kreeg ze cholesterol aanslag op haar ogen en moet ze veel vette vis eten. Ze krijgt nu een hypoallergeen voer, Sanimed, maar ze wordt dik terwijl ze heel weinig brokken krijgt. Wat is uw advies?

Voerwijzer Meike
    Bijdrager

Als een hond dik wordt, zonder dat hij of zij meer voeding krijgt dan logischerwijs nodig zou zijn, dan is het waarschijnlijk dat er iets niet goed is. Een te trage schildklier bijvoorbeeld.

Wat betreft de overgevoeligheid voor veel eiwitten heb ik nog wat vragen. Welke klachten ontstaan er, na hoeveel dagen? Hoe weet je dat het om teveel eiwitten gaat, en waar ligt ongeveer de grens? Waarom denk je dat het om alle dierlijke eiwitten gaat?

Ik zou eerst bij de dierenarts laten uitsluiten dat er problemen met organen zijn, en daarna kijken welke voeding geschikter zou kunnen zijn. Ik denk dan toch aan natvoeding, bij overgewicht. Sanimed heeft ook vleesworsten met gehysroliseerde eiwitten.

arend
    Sleutelbeheerder

Ik ben natuurlijk niet op eigen houtje haar Sanimed gaan geven maar goed dat je er naar vraagt. Mijn hond, Yarra, heeft bloedonderzoek gehad en alles functioneerde prima. Ze kreeg huidproblemen en jeuk. Na een eliminatiedieet met Sanimed als voer waren de problemen met de huid en jeuk voorbij. De dierenarts adviseerd om op dit voer te blijven omdat de problemen daarmee voorbij zijn. En ja, zij verkopen ook dit voer natuurlijk. Daarna even dingetjes uitgeprobeerd en van bijv. ei krijgt ze gelijk weer schilfers en jeuk. Vis en snacks als pensstaafjes en runderkophuid verdraagt ze wel. ’s Avonds krijgt ze een kong met een paar lepeltjes Sanimed worst. Ze krijgt genoeg beweging maar ze wordt me te gewoon nu te dik terwijl ze heel weinig brokjes krijgt. Vanwege een cholesterol aanslag op haar ogen moet ze vis hebben in plaats van vlees, ook op advies van een dierenoogarts. Dus ik heb gekeken naar Acana, Orijen, Bosch, of Alma nature varianten met vis. Maar welke is meest geschikt voor haar. Het lijkt of in de een heel veel eiwit zit en de ander te veel natrium. Ik kom er zelf niet zo uit.

Voerwijzer Meike
    Bijdrager

Begrijp ik het goed dat het aankomen in gewicht niet iets nieuws is? Want het kan natuurlijk zo zijn dat er sinds het laatste bloedonderzoek iets is ontstaan waardoor de hond ineens in gewicht aankomt. Als je vermoed dat het niet iets nieuws is, dan is minder voeren of een voeding met minder calorieën voeren een goede oplossing.

Het is lastig adviseren zonder inzicht in het ontstaan van de klachten en welke voedingen je naast Sanimed hebt geprobeerd en dus niet bevielen, maar ik zal uitgaan van je vraag: een voeding met vis als enige dierlijke eiwitbron.

Is natvoer geen optie voor je? Dat bevat namelijk veel minder calorieën, is milder voor de darmen (geen of weinig stofjes die de darmen irriteren, geen ontstekingsreactie door overdaad aan koolhydraten, makkelijkere opbouw van een goede darmflora), en het is vaak puurder qua ingrediënten. Er zijn vast goede merken met alleen vis.

Qua brokken zijn Orijen en Acana goede merken. Verder zijn Wolfsblut en Fish4dogs ook prima, alhoewel deze vaak wel meer koolhydraten bevatten. Maar ook bij deze brokken zul je zeer waarschijnlijk minder moeten voeren dan de fabrikant aangeeft. Als je echt minder dan 20% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voert, dan is het misschien handig om een vitaminesupplement toe te voegen. Verder is het vaak beter om brokken af te wisselen, bijvoorbeeld per maand of per zes weken, om de kans op het ontwikkelen van een nieuwe allergie te verkleinen.

Ik raad je aan de artikelenreeks over voedingsallergie ook door te nemen, misschien staan er nog tips in waar je wat mee kunt. Er staan ook merken natvoer en brokken die geschikt zijn.

arend
    Sleutelbeheerder

Ik ben begonnen met voeren van Josera zalm en aardappel. Eerst even kijken hoe haar huid hier op reageert.

arend
    Sleutelbeheerder

Na enkele weken Josera zalm en aardappel te voeren kan ik zeggen dat mijn hond er erg goed op reageert. Ze had nog steeds wat roos of huidschilfers achter op haar rug maar dat is nu ook helemaal weg. Ze heeft geen jeuk en ze vind de brokken erg lekker. Het dunner worden gaat een stuk moeilijker helaas.

Voerwijzer Meike
    Bijdrager

Wat goed dat je een voeding hebt gevonden die ‘werkt’ voor je hond! Een nieuwe allergie kan altijd ontstaan, houd daar rekening mee. Je kunt af en toe van voer wisselen, en de darmgezondheid optimaliseren met probiotica (eventueel in de vorm van yoghurt). En eventueel bone broth. Maar het kan ook gewoon goed blijven gaan hoor.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.