Denkadog micro protein voor voedsel overgevoeligheid

Home Forums Brokken Vragen over brokkenmerk Denkadog micro protein voor voedsel overgevoeligheid

Dit onderwerp bevat 3 reacties, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Voerwijzer Meike 5 jaren geleden.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur

arend
    Sleutelbeheerder

Mijn herder is gediagnotiseerd met voedselovergevoeligheid/allergie. Op de brokken van de DA (royal canine sensitive) doet ze het aardig goed alleen mag ze wel wat aankomen. Volgens de DA is verder niet uit te vinden waar ze op reageert, we moeten nu zelf maar gaan uitproberen en als er reactie komt op nieuwe brokken weer even terug naar RC. Hij heeft het nog wel gehad over brokken met 10.000 Dalton of 3.000 Dalton. Ik kom o.a. Denkadog Micro Protein tegen. Zou dit een betere keuze zijn dan voeren met 1 onbekend eiwit en 1 onbekend koolhydraat?

Voerwijzer Meike
    Bijdrager

In het kort: Nee, ik vind het geen betere keuze dan voeren met 1 onbekend eiwit (en evt 1 onbekend koolhydraat).

In een brok met gehydrolyseerde eiwitten, zijn alle eiwitten dus zo bewerkt dat het lichaam het niet meer herkent als eiwit en er dus geen allergische reactie op kan plaatsvinden. Ik zou dit alleen aanraden als het niet anders kan, als de hond allergisch reageert op alle eiwitten. In de meeste gevallen is dit niet zo en gaat het om een allergie die is opgebouwd tegen eiwitten van enkele diersoorten of graansoorten.

Een optie die je noemt is een brok voeren met 1 onbekend eiwit en 1 onbekend koolhydraat. Dit lijkt mij de beste oplossing als je perse brok wilt blijven voeren. Kies dan dus een diersoort en een koolhydraatbron die je herder nog nooit gehad heeft. Als koolhydraatbron kun je het beste aardappel kiezen, hierop komt veel minder vaak een allergische reactie voor dan voor een graansoort. Orijen 6 Fish zou bijvoorbeeld een goede optie zijn, als je hond geen vis gehad heeft.

Maar de optie die ik zou aanraden is:

1. zorg voor een betere darmflora, zodat er minder snel opnieuw een allergie wordt opgebouwd

2. doe een eliminatiedieet op rauwe voeding

Betere darmflora

Ondersteun de darmen met een goede probiotica. Ik heb me hier nog niet in verdiept, maar er zijn probiotica te koop speciaal voor honden. De darmflora blijft optimaler wanneer je rauwe voeding geeft in plaats van brok. In brok zitten geen bacterien en in rauwe voeding wel, en die bacterien zijn cruciaal voor een goede darmflora.

Eliminatiedieet op rauwe voeding

Niet alleen omdat de darmflora beter blijft en nieuwe allergieen dus weinig kans krijgen, maar ook omdat het simpeler en doeltreffender is. Simpeler, want je kunt een koolhydraatvrij menu voeren, waarbij een allergische reactie op de koolhydraatbron (waar ook eiwit inzit) sowieso uitblijft. Doeltreffender, want een allergische reactie op het 'natuurlijke' eiwit in rauwe voeding komt minder vaak voor dan een allergische reactie op de gedenatureerde eiwitten die in brok zitten. Door de verhitting van het vlees (in brok zit verhit vlees), denatureren de eiwitten, en geven ze veel sneller problemen. Er zijn zelfs gevallen waarin de hond wel een allergische reactie heeft op het diersoort in brok, maar niet op hetzelfde diersoort in rauwe vorm.

Als je rauwe voeding echt niet ziet zitten, kun je ook overwegen om gesteriliseerde voeding te kiezen met een onbekende eiwitbron (zoals Renske of Energique). Dit zit niet zo vol granen als brokken en geeft vaak ook betere resultaten dan brokken, maar helaas zit in alle gesteriliseerde vleesvoeding wel rijst.

In het artikel Eliminatiedieet bij voedselallergie kun je alles lezen over het eliminatiedieet met rauwe voeding en met brokken

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust.

arend
    Sleutelbeheerder

Heel hartelijk dank voor je antwoord.
    Nog een toevoeging en een vraag:

de herder heeft al een aantal maanden op Farmfood gestaan waarbij ze 1x per maand een dag ingevroren rauw voer kreeg, meestal vuile pens of pens met hart (beide niet zelfgemaakt). Dit was om de darmflora op te bouwen. Op dit rauwe voer kwam ook een reactie en uiteindelijk op de “brok” zelf ook, kortom: continue diarree. Ze is ook de afgelopen maanden afgevallen.

Nu komt er langzaamaan wat gewicht bij en kunnen we dus na overleg met de dierenarts op zoek naar ander voer. Ik vraag me af of Wolfsblut of Acana dan een goede keus zou zijn. Er wordt ook nog onderscheid gemaakt tussen graanvrij of een onbekend vleessoort. Wat is daarin de beste keuze?
    Als ik nl kijk naar wat er in alle voeren die ze al heeft gekregen aanwezig is kom ik uit op mais.
    Ook iets gehoord over gedyhydrated raw (nog water toevoegen) maar ik vraag me af of dat voor haar een optie is. BARF is voor mij niet echt een optie ivm andere honden.

Voerwijzer Meike
    Bijdrager

Graanvrij is vaak een betete keus dan een brok met graan, omdat er minder kans is op een allergische reactir op aardappel (of een andere zetmeelbron zoals tapioca) dan op graan. Het belangrijkste in dit geval is om een koolhydraatbron te kiezen die het lichaam nog niet eerder heeft binnengehad. Als bijvoorbeeld in brok 1 rijst en mais zat en in brok 2 tarwe en mais, vermijd dan mais, rijst én tarwe. Andere koolhydraatbronnen die vaak gebruikt worden zijn haver, gerst, sorghum, aardappel en bataat (zoete aardappel).

Daarnaast dus ook een onbekend diersoort kiezen. Vis kun je als 1 diersoort beschouwen. Brokken die gebruikt kunnen worden zijn:

– Orijen 6 fish (diersoort: vis, koolhydraatbron: aardappel en bataat)

– Wolfsblut Wild Pacific (diersoort: via, koolhydraatbron: aardappelen

– Wolfsblut Range lamb (diersoort: lam (schaap), koolhydraatbron: rijst

– Wolfsblut Wide Plain (diersoort: paard, koolhydraatbron: bataat en aardappel)

– Acana Duck & Bartlett Pear (diersoort: eend, koolhydraatbron: haver en bataat)

(kijk zelf even goed naar de diersoorten en koolhydraatbronnen, want ik weet niet welke je allemaal wilt/moet vermijden)

Dehydrated raw zou een optie zijn, is wel vrij duur. De merken zijn K9 Natural en Ziwi peak. K9 Natural heeft een variant met lam als enige diersoort (bevat ook ei, zou ik ook als diersoort meetellen, heeft eigen eiwitstructuur) en Ziwi Peak heeft een variant met alleen hert als diersoort. Beiden bevatten ze GEEN koolhydraatbron.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.