Energique

Home Forums Brokken Overige Energique

Dit onderwerp bevat 11 reacties, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Voerwijzer Meike 5 jaren, 4 maanden geleden.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur

arend
    Sleutelbeheerder

Ik ben begonnen met Energique voer toch vraag ik mij af of ik nu goed voer of niet.
    Ik heb zoals jullie weten in het begin Darf geprobeerd maar daar ging het een en ander mis.
    Nu toch gekozen voor Energique.
    Wil graag een gezonde hond en hoop dat ik het goed doe.
    Zijn ontlasting is erg mooi. of nouja mooi dat klinkt beetje raar haha zijn ontlasting is superr.
    groetjes

arend
    Sleutelbeheerder

Prima toch, KVV is altijd beter als de (boven)gemiddelde brok. Qua merk zou ik ook denken aan Lotgering, Shaweca of Tammenga . Prijs/kwaliteit is prima en voldoende afwisseling !!! Ook belangrijk namelijk als je tenminste dagelijks KVV geeft. Laat de hond per 3 weken minimaal 5 diersoorten doorlopen voordat je weer een nieuwe periode van 3 weken start. Dat zal bij Energique wel lastig worden…. suc6

arend
    Sleutelbeheerder

Maar Energique is toch compleet? of moet ik af en toe is een stuk Darf geven? of is dat geen aarader omdat dit echt een heel ander produkt is.
    verder krijgt hij gedroogde pensstaafjes, gedroogde kippenpoten, gedroogde lamslongblokjes en bullepeesjes.

arend
    Sleutelbeheerder

Hallo Marion

Natuurlijk is Energique compleet maar zijn darmen moeten kunnen wennen aan allerlei soorten vlees ( lees allerlei soorten bacterieën / darmflora) zodat het een gezonde hond met veel weerstand wordt. Je mag dus gerust energique afwisselen met smuldier, rodi duck , lotgering, tamminga etc etc.etc. Je moet daarna bijvoorbeeld alleen de rund/kip van Energique geven, de eend van duck, de geit van lotgering en de…. ( paard, konijn etc etc vul maar in ) van een andere KVV leverancier Snap je.!! Ik wil alleen maar duidelijk maken dat de keuze bij bijvoorbeeld Lotgering vele malen groter is dan bij Energique. Je kan daar rund kip geit lam paard etc etc kopen. Dan kan je toch goed afwisselen en bij hetzelfde merk ( lees kwaliteit) blijven !!! Lotgering levert een constante kwaliteit en heeft de juiste verhouding spier/orgaanvlees en botjes. Zorg wel dat je ‘m die complete voeding kvv geeft. Sommige merken zeggen dat ze compleet zijn maar zijn dat niet !! ( moet je bijvoeren…) Je moet alleen 1 diersoort achterhouden en nooit geven voor het geval hij bijvoorbeeld aan de diarree blijft. Als je geen oorzaak weet begin je met dat soort KVV ( bijvoorbeeld haas/ zalm/haring of …) en kijkt of het beter gaat. Hierna ga je 1 voor 1 de andere (oude) diersoorten weer geven . Als hij bij 1 diersoort weer aan de race gaat, weet je dat je dat soort KVV niet meer moet geven/kopen omdat ie daar slecht op reageert !!! Dit noemen ze elemineren Suc 6 en geen paniek, rustig aan, komt allemaal goed !!! gr Hans

arend
    Sleutelbeheerder

Kijk aan zo leer je nog is wat ik ben ook maar een beginner staarde mij altijd blind op brokken en geef nu ineens vlees en geen brok meer haha. dus het beste kan ook zijn om 1 keer in de week een dag wat anders te geven of s’ochtends Energique bv en dan smiddags wat anders en ’s avonds weer Energique? of echt 3week Energique en dan 1 week wat anders?
    tsss veel vragen he maar wil het graag goed doen.
    dankjewel Hans voor je goede advies trouwens ik kan hier veel mee, wat vind je van farmfood fresh dan is dat ook wat?
    Groetjesss

arend
    Sleutelbeheerder

Hallo Marillion ( sorry van Marion…)

Nee zo overdreven hoeft het niet te zijn. Je geeft ‘m gewoon een paar dagen Rund/Kip van Energique, een paar dagen eend van Duck, een paar dagen lam van ….. een paar dagen haring van ….. etc etc. Je doet dat zodanig dat ie 5 diersoorten heeft gegeten in de 3 weken. Daarna begin je weer opnieuw… Mijn punt is dat je bijvoorbeeld bij Lotgering of Tammenga al vele verschillende diersoorten in het assortiment hebt zitten. Kan je mooi bij dat merk blijven en kan van hen mooi toch 5 diersoorten per 3 weken geven. Voordeel is dat de voedingen daar compleet zijn en dat de kwaliteit hetzelfde is/blijft !!!
    Farmfood Fresh heeft mijn voorkeur niet, geeft calcium als supplement en niet natuurlijk met bot. Tevens is de verhouding ( spier/orgeenvlees en bot ) onbekend. Kijk maar eens of je in de buurt bijvoorbeeld Shaweca Lotgering of Tammenga kunt kopen !! Voor Farmfood fresh kijk maar is op deze site, kopje versvoer… KVV vergelijken…. Suc6 het gaat je lukken !! gr hans

arend
    Sleutelbeheerder

Ik heb ook nog Darf in de vriezer liggen allen deze bevat al 5 diersoorten kan ik daar nog iets mee?
    groetjess Yvonne

Voerwijzer Meike
    Bijdrager

Ik ga mee in Hans zijn advies. Afwisseling is altijd goed. Je hond is vrij gevoelig, dus let goed op hoe het merk bevalt. Darf kun je zeker nog eens geven, grote kans dat het nu wel goed gaat.

arend
    Sleutelbeheerder

Dank voor uw e-mail. Energique is een complete voeding. Energique verwerkt diverse soorten dieren in de voeding. Het belangrijkste is een goede balans van spiervlees, orgaanvlees en botten en dat het vlees afkomstig is van dieren die zijn goedgekeurd voor menselijke consumptie. U kunt beter geen vlees toevoegen, want dan is de balans van de samenstelling niet goed meer.

Premix is een samenstelling van vitaminen en mineralen dat speciaal is gemaakt bij de diverse vleessoorten, opdat de honden altijd de juiste hoeveelheden krijgen.
    dit antwoord kreeg ik van Energique.

Voerwijzer Meike
    Bijdrager

Klopt, als je zelf spiervlees gaat toevoegen, in te grote hoeveelheden, dan raakt de voeding uit balans. Maar de voedingen van alle kvv's zijn complete voedingen, en die kun je dus prima combineren. Hetzelfde geldt voor vleesbotten, als je teveel gaat toevoegen raakt de voeding uit balans en in dit geval kan de hond dan te harde ontlasting krijgen van alle calcium. Maar geef je af en toe een vleesbot, is het geen probleem zolang je er op let dat de ontlasting niet te hard wordt.

arend
    Sleutelbeheerder

ok dus als ik hem een keer Carnibest of Lotheringer ofzoiets wil geven een dag dan kan dat gewoon dan is de voeding niet uit balans?
    Hij begint inmiddels alweer te klooien met eten gisterochtend en middag niet graag eten en vanochtend trok hij zijn neus ook op of is hij gewoon verwend?

groetjes

Voerwijzer Meike
    Bijdrager

Ja, die zijn op zichzelf ook compleet en kan je dus gewoon voeren zonder dat de voeding uit balans gaat. Hmm klinkt wel als een gedragsdingetje. Misschien helpt het om een kvv  (of meerdere merken) te kiezen waarbij je elke dag een ander diersoort kun geven (selecteer in kvv-overzicht op 'diersoorten afwisselen', maar misschien houdt je het probleem daar ook wel mee in de hand… Misschien beter advies op gedragsgebied op een hondenforum.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.