Graag jullie mening

Home Forums Brokken Overige Graag jullie mening

Dit onderwerp bevat 1 reactie, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Voerwijzer Meike 5 jaren geleden.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur

arend
    Sleutelbeheerder

Dit is een analyse van een brok.

Bij voorbaat hartelijk dank.

Gemalen maïs, kippen- en kalkoenenmeel, maïsglutenmeel, bruine rijst, eiwithydrolysaat, dierlijk vet, gedroogde bietenpulp, gemalen gerst, havergrutten, visolie, lijnzaad, gedehydreerde wortelen, gedehydreerde erwten, tomatenpuree, spinaziepoeder, citruspulp, druivenpuree, zout, kaliumcitraat, L-carnitine supplement, kaliumchloride, L-lysine hydrochloride, ijzeroxide, L-tryptofaan, vitaminen en sporenelementen. Natuurlijke conservering met gemengde tocoferolen, citroenzuur en rozemarijnextract.

En wil weten wat is hier goed of niet goed aan.
    In het voer In de droge stof per 100 kcal ME
    Ruw eiwit 27.6 % 30 % 7.8 g
    Ruw vet 12.9 % 14 % 3.6 g
    Koolhydraten (NFE) 42.3 % 45.9 % 11.9 g
    Ruwe celstof 2.8 % 3 % 0.8 g
    Vocht 8 % 2.3 g
    Calcium 0.99 % 1.07 % 279 mg
    Fosfor 0.81 % 0.88 % 229 mg
    Natrium 0.46 % 0.5 % 130 mg
    Kalium 0.74 % 0.8 % 208 mg
    Magnesium 0.09 % 0.1 % 27 mg
    Omega-3 vetzuren 0.78 % 0.85 % 221 mg
    Omega-6 vetzuren 2.43 % 2.65 % 688 mg
    L-Carnitine 330 mg/kg 359 mg/kg 9 mg
    Vitamine A 10100 IU/kg 10978 IU/kg 285 IU
    Vitamine D 450 IU/kg 489 IU/kg 13 IU
    Vitamine E 600 mg/kg 652 mg/kg 17 mg
    Vitamine C 70 mg/kg 76 mg/kg 2 mg
    Bèta-caroteen 1.5 mg/kg 1.6 mg/kg 0.04 mg

Voerwijzer Meike
    Bijdrager

Wanneer de ingredientenopgave begint met een graan, moet je al erg kritisch zijn. Naar aanleiding van de ingredienten en analyse, is dit duidelijk:

– er zit ongeveer 50% graan in, dat vind ik best veel

– mais en gerst zijn niet de beste koolhydraatbronnen (liever alleen rijst of aardappel), maar beter dan tarwe

– het is onduidelijk hoeveel vlees of dierlijk eiwit er in de brok zit, omdat er geisoleerde plantaardige eiwitten zijn toegevoegd. Jammer.

– er zit eiwithydrolysaat in, dit is een controversieel ingredient. Het lichaam herkent dit niet als eiwit, waardoor er geen allergische reactie kan optreden voor dit ingredient, maar er zijn ook berichten dat dit ongezond is. Daarnaast zou het ook een soort MSG zijn, dit is sowieso ongezond, google er maar eens op.

– het bevat dierlijk vet, wat ik een pluspunt vind

– druivenpuree vind ik een bijzonder ingredient, mij is geleerd dat in druiven een stofje zit die giftig is voor een hond. Misschien hebben ze het stofje eruit weten te halen?

– er zitten natuurlijke antioxidanten in, dit is een pluspunt

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.