Happy Dog Africa of Wolfsblut Western Cape

Home Forums Brokken Vragen over brokkenmerk Happy Dog Africa of Wolfsblut Western Cape

Dit onderwerp bevat 1 reactie, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Voerwijzer Meike 6 dagen, 20 uur geleden.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur

Jotte
    Bijdrager

Hoi,

Ik heb een hond die ik 7 jaar geleden op rauwe voeding heb overgezet omdat ze chronische maagdarmontstekingen had. Door wat eliminatie ben ik te weten gekomen dat ze geen vette vis of te vet vlees mag en ook geen kip en geen granen.
    Jaren ging het goed. Ik gaf haar zelfs soms graanvrije brok waar ze het prima op deed als ik eens zonder vlees viel of op reis ging. (Taste of the Wild) Haar symptomen van de chronische maagdarmontstekingen waren overigens overgeven en diarree.

Nu, sinds een twee jaar, heeft ze op regelmatige basis huiduitslag op haar buik, tot puistjes toe. Eerst was het enkel in de lente, dus we dachten aan een pollenallergie. Maar de laatste tijd is het echt geëscaleerd. Gisteren moest ik naar een dierenarts-ostheopaat omdat mijn hond soms mankt en die vond de huiduitslag best wel problematisch (het is sinds een paar dagen ook niet meer alleen haar buik, maar ook haar oren en ogen die knalrood staan) en stelde voor om, gezien haar voorgeschiedenis, een eliminatiedieet op te starten. Ik moet een brok geven met 1 vleessoort gedurende 3 maand (daar bestaat discussie rond, sommigen zeggen dat 6 weken voldoende is, maar daar gaat het nu even niet om). Nu is mijn probleem wel dat, aangezien ik gevarieerd vers gaf, ze zowat alles al gegeten heeft, behalve erg exotische dingen.

Ik stootte op twee soorten voeding die mij evt wel interesseren, nl de Wolfsblut Western Cape en Happy Dog Africa. Beiden zijn op basis van struisvogel. Over Wolfsblut vind ik positieve info op deze site, over de Happy Dog vind ik niet direct iets terug. Kan iemand deze soorten eens vergelijken voor mij en zijn ongezouten mening geven?
    Zijn er alternatieven mogelijk? Hert en zo heeft ze al gegeten. En ook zie ik veel soorten met exotische diersoorten, maar dan aangevuld met lam of konijn of zelfs ‘gevogelte’ (maar wat is dat dan precies hé?). Dus ik zoek echt iets waar nog niks van vlees bij zit wat ze al gekregen heeft.

Sorry voor de lange tekst en alvast merci voor eventuele reacties!

Voerwijzer Meike
    Bijdrager

Oei wat lastig, helemaal als je het met brokken wilt doen. Een eliminatiedieet zou ik liever met een zelf gekookt dieet, rauw voer of eventueel natvoeding doen, omdat in brokken altijd meer ingredienten zitten en de ingredienten aan meer bewerking en verhitting zijn blootgesteld waardoor een allergische reactie makkelijker zou ontstaan. Bovendien zitten er in brokken zo goed als altijd mijten, waar ook een allergie voor kan zijn of voor kan ontstaan.

Qua brokken kun je eens kijken naar dit lijstje: https://www.voerwijzer.com/hypoallergene-hondenbrokken-met-een-diersoort/.

Ik ken de samenstellingen van de brokken die je noemt niet uit mijn hoofd, maar ik zou goed kijken naar welke eiwitbronnen er in zitten (ook eventueel plantaardige eiwitbronnen), welke koolhydraatbronnen en eventuele andere triggers zoals gist of gehydroliseerde lever/eiwitextract. De kwaliteit vergelijken kan met deze stappen: https://www.voerwijzer.com/zelf-een-brok-beoordelen-in-6-stappen/.

Als je wilt dat ik deze brokken (met eventueel nog eentje die mij geschikt lijkt) uitgebreid ga vergelijken op factoren die ik belangrijk vind voor de kwaliteit en qua allergie. Dat kan dan via deze route: https://www.voerwijzer.com/product/voedingsadvies/. Desgewenst kan ik dan ook advies geven over toevoegingen en dergelijke.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.