Smølke brokken, echt zo slecht?

Home Forums Brokken Vragen over brokkenmerk Smølke brokken, echt zo slecht?

Dit onderwerp bevat 13 reacties, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  arend 3 jaren, 7 maanden geleden.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur

arend
    Sleutelbeheerder

Onze hond – Border Collie Reu – is nu 6 jaar oud en heeft altijd Pedigree brokken gehad. Ik had de illusie dat dit kwaliteitsvoer was. Om maar even kort samen te vatten, hij heeft wat klachten en we sluiten niet uit dat het komt door het voer.

Volgens dierenwinkel was Royal Canin het beste wat we kunnen geven, en smølke is een goed, maar goedkoper alternatief. Smølke kost me al twee keer zoveel als Pedigree, maar goed, dat is dan maar zo. Echter, nu ik deze site bestudeer en zo nog wat forums heb afgespeurd durf ik voorzichtig te concluderen dat het ‘allemaal’ rotzooi is. Zelfs voor Royal Canin hebben veel hondenbezitters geen goed woord over.

Ik ben voor nu van plan de overstap te maken naar Wolfsblut Blue Mountain. Maar ik vraag me nog het volgende af:

Puur uit nieuwsgierigheid:
    Is Smølke nou marginaal beter dan pedigree of is dat echt al een stap voorwaarts? Ik vind het heel moeilijk op op basis van het etiket te bepalen of het nou echt beter is.

Ik las deze discussie pagina:
    http://www.hondenpage.com/hondenforum/21656/hondenvoer-van-smolke.php

dat geeft nog min of meer de indruk dat het hier om goed voer gaat. Is dat echt zo? Is het een redelijk alternatief? Of kan het op de grote hoop wanproducten?

Voerwijzer Meike
    Bijdrager

Smolke versus Pedigree

Smolke Adult Medium Pedigree Adult Medium
    Granen (14% rijst in het lam & rijst brokje), vlees en dierlijke bijproducten (18,5% kip, 14% lam in het lam & rijst brokje), oliën en vetten (1% lijnzaadolie), plantaardige bijproducten (0,4% inuline), vis en -bijproducten (2% vis met MSC keurmerk), gist (1,3%), mineralen. Granen (min. 4% tarwe, min. 4% maïs), vlees en dierlijke bijproducten (min. 4% lamsvlees in de donkerbruine brokken), oliën en vetten (min. 0.2% visolie), plantaardige bijproducten (min. 3% gedroogde bietenpulp), mineralen, plantaardige eiwitextracten, groenten (min. 4% worteltjes in de oranje brokken, min. 4% sperziebonen in de groene brokken).
    Eiwit 23%

Vet 12%

Koolhydraten 47%

omega 3 6 gr/kg

omega 6 19 gr/kg

Eiwit 20%

Vet 13%

Koolhydraten 50%

Omega 3 0.45%

Omega 6 2.6%

Vleesgehalte: Smolke bevat meer vlees

Granen: lastig te zien, maar het lijkt alsof Smolke geen tarwe bevat en Pedigree wel. Tarwe is naar mijn mening de slechtste vulling

Omegaratio: Pedigree bevat teveel omega 6 of te weinig omega 3 voor een goede ratio. Bij Smolke is dit beter

Vet: de vetbron is niet duidelijk, hier kan ik niks over zeggen

Verdere ongewenste ingredienten: omdat de samenstelling zo vaag is (bijproducten), is hier ook niets over te zeggen. Beiden bevatten chemische antioxidanten.

Conclusie: Smolke is beter dan Pedigree.

Een redelijk alternatief? Als brokken zoals Orijen, Acana Grainfree of Wolfsblut te duur zijn, vind ik Acana Adult de beste brok in de wat lagere prijscategorie.

arend
    Sleutelbeheerder

Smolke bevat juist duidelijk wel heel veel tarwe granen, van alle granen is tarwe nog steeds het goedkoopst. Als er dus vermeld staat dat er van de granen 14% rijst in 1 van de 2 brokjes zit dan mag je er vanuit gaan dat er voor de rest tarwe word gebruikt. Dat dit vooraan de lijst staat wil ook zeggen dat er meer granen dan vlees in zit… Een betere , tarwevrije brok nodig? http://www.joostvoesenek.nl

arend
    Sleutelbeheerder

Smolke bevat geen chemische anti-oxidanten meer, vroeger wel maar nu zijn ze 100% natuurlijk, ook in de grondstoffen. Heb daarover contact met ze gehad. Ze waren heel eerlijk en vriendelijk en ik vind het zelf een hele goede prijs/kwaliteit brok.

arend
    Sleutelbeheerder

Hoi!
    Smolke is een van de slechtere merken.
    Veel brokken zijn helaas niet goed, omdat er veel gemisch afval inzit.
    Het beste wat je kan geven is vers vlees.
    Dat kan je zo duur maken als je zelf wilt.
    Wij betalen 25 euro per maand aan vlees.
    Wij geven lotgering en zijn daar zeer tevreden over.
    http://www.dierbewust.nl/wp-content/uploads/2012/01/EBOOK-de-waarheid-over-brokken.pdf
    Is een mooie site wat beschrijft wat brokken doen.

arend
    Sleutelbeheerder

Ik vind dit wel erg kort door de bocht, waarom is het een slecht merk? Omdat het granen bevat? In vergelijking met vers vlees kan je elke brok wel slecht noemen. Ik geef zelf ook vers vlees maar ook brok, na zoeken en vergelijken kwam ik toentertijd bij Smolke uit en daar ben ik nog steeds heel tevreden over.

arend
    Sleutelbeheerder

Het is een prima produkt ons hondje is gevoelig wat haar huid betreft vachtproblemen , maar met deze brokken gaat het gewoon stukken beter met haar en zo heeft een ieder zn eigen ervaring en daarom ben ik het eens met de vorige reactie . ik geef ons hondje Smolke :))

arend
    Sleutelbeheerder

Mijn mechelse herder is er 14 jaar en 8 maanden oud mee geworden. Ze regeerde hier goed op. Met een jaar of 6 kreeg ze veel jeuk, met de dierenarts er niet ui kunnen komen wat de oorzaak was, je kent het wel eliminatie dieten, dure merken brokken niets hielp. Ik ben haar toen smolke gaan geven, nergens geen last meer mee gehad, ze is vrolijk kwispelend, nog actief op haar oud mee geworden. Ik was er reuze blij mee. Ik ben me daarna wel in honden eten gaan verdiepen. Ik geef nu wel vers aan mijn nieuwe hond (kvv). Maar dat is ook niet zomaar gedaan hoor. Het ene reageert ze niet goed op, het andere lust ze niet. Dan maar verder zoeken naar wat verder van huis te verkrijgen is, en dat je dus moet bestellen, wat weer in grotere hoeveelheden moet, reageert ze daar niet goed op, kun je voor flink wat geld weer weggooien. Het heeft me al aardig wat geld gekost, maar daar gelaten, qua geld valt kvv in ieder geval reuze mee( als je niet zo`n zoektocht hoeft te doen) Maar ik ben er echt wel van overtuigd dat het beter is, Maar ik ben bijna klaar met mijn zoektocht, en ben geneigd om toch over te stappen op brokken. Zo zie je het ene werkt goed voor de ene hond en wat anders voor de ander. Mijn vorige hond regeerde zo goed op smolke, ik zou zeggen gewoon proberen, je merkt het echt wel hoe je hond erop reageert. Je kunt ook kijken bij je buurvrouw toch? Hoe daar de honden het erop doen.
    Sterke ermee, laat je niet te gek maken door alle meningen van anderen, doe wat goed voelt voor jou en je hond.

Voerwijzer Meike
    Bijdrager

Ik wil nog even toevoegen dat Smolke geen chemische antioxidanten meer bevat en nu ook een betaalbare graanvrije variant heeft die wat meer vlees bevat dan de niet-graanvrije varianten van Smolke.

Informatie hierover vind je hier: http://www.voerwijzer.com/hondenbrok/sm%C3%B8lke-adult-graanvrij

arend
    Sleutelbeheerder

ik zag tot je smolke geeft aan je hond,voor zijn vacht problemen

zou ik van uw mogen weten welk variant uw gebruikt van smolke

want mijn hondje heeft al 3 jaar last van huid en vacht problemen

heb ool al diversen brokken geprobeert,en nu wil ik dus de smolke gaan proberen

want hij krabt en bijt zich de hele poten tot bloedens toe open,

zijn hiervoor ook al bij de dierenarts geweest,en hij heeft hier voor ook al een spuitje voor gehad,

de roodhuis is nu weg,

maar hij blijft zich aan de poten bijten.

want hij is laats bij iemand geweest en die persoon gebruikte ook de variant van de smolke

en die at die onzettend graag

dus zou deze brok graag willen uit proberen,

en mag ik vragen of uw hondje er vooruit is gegaan na dat uw deze brokken geeft

alvast bedankt

mvg Lilian

arend
    Sleutelbeheerder

En een hond eet vlees en dat dier heeft ‘wat’? gegeten om aan de massaproductie te voldoen? en word volgespoten met allerlei chemische middelen?

Vreemd dan dat je zo tegen dat ‘onnatuurlijke’ bent zoals zovele KVVers en BARFers met hun opdringerig ‘advies’ om maar vers vlees te gaan geven, want dat zou ‘alle honden-problemen’ wel oplossen.

arend
    Sleutelbeheerder

Hoi. Ik zag dat je hond huid problemen heeft en mijn hond heeft er ook snel last van.je kan het veste een hyper allergeen brok geven.van smolke heet die sensitive.gr san

arend
    Sleutelbeheerder

Ik geef mijn honden allang smolke en een bordecolli mix is 15half jaar geworden en mijn portugese waterhond is 3half en ziet er gezond uit en vacht glanst ik ben er blij mee

arend
    Sleutelbeheerder

hallo ik lees dat je hond veel jeuk klachten heeft wat hier heel goed tegen helpt is puur huid kan je bestellen bij medpets het is homeopatish spul en het werkt zo goed je kan het ook combineren met andere puur producten succes :)

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.