Te harde ontlasting

Home Forums Rauwe vleesvoeding (kvv) Kvv voor de hond Te harde ontlasting

Dit onderwerp bevat 9 reacties, heeft 3 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Voerwijzer Meike 1 jaar, 5 maanden geleden.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur

ik heb een vraag. Ik heb een flatcoated retriever van 10 maanden en voor hem KVV. Heb al verschillende merken geprobeerd maar zijn ontlasting is veel te hard. Soms valt het gewoon helemaal uit elkaar als ik het opraap. Wat kan ik hier aan doen. De merken die ik voerde of voer bevatten allemaal 15% bot. Ik zie hier ook bij de analyses van verschillende KVV dat ze 15% bot bevatten. Ik geef al schapenvet icm zalmolie bij maar het helpt niet. Herkent iemand dit en of weet iemand een betaalbare KVV waar het minder van zou kunnen worden? Ik geef nu kivo. Naturis en eigen merk van de leverancier heb ik ook al gehad. 

Voerwijzer Meike
    Bijdrager

Tips bij te harde ontlasting:

• Kijk naar het calciumgehalte van de kvv. Hoe hoger calciumgehalte, hoe harder de ontlasting.
    • Zorg voor genoeg vezels in het voer. Als er geen groenten, vacht of eventueel graan in de kvv zit, zitten en weinig vezels in. Je kunt zelf het percentage ruwe vezels vergelijken in kvv’s. Je kunt er zelf groenten en bijvoorbeeld gemalen noten bij voeren voor extra vezels
    • Je kunt psyllium husk aan de kvv toevoegen.

Dank je wel Meike voor je reactie. Als ik het goed begrijp dan zit er in Kivo niets toegevoegd van vezels. Kan ik er dan bijvoorbeeld een lepel bonen bij doen? En kan dat gewoon uit blik zijn van de supermarkt? 

Voerwijzer Meike
    Bijdrager

Bij Kivo is inderdaad niks toegevoegd wat iets meer vezels bevat. Ik zou eerder kiezen voor groenten dan voor bonen, hier leg ik meer uit over groenten: http://www.voerwijzer.com/groenten. De makkelijkste manier is om wat ’s avonds wat extra groenten te koken voor je hond.

Je kunt eventueel ook kant en klare groentenmixen kopen: http://www.voerwijzer.com/groentenmixen-voor-de-hond

Marco
    Lid

Mijn hond zit nu op de KVV van natuur en dier.

Ook hij heeft een veel te harde ontlasting, krijgt het er soms niet eens uitgeperst, nu stond er dat die 20% calcium hebben. Aangezien daar weinig aan te doen is, dacht ik hier ergens te lezen om hem wat meer spiervlees te geven.

Klopt dat advies nog, of zijn groente makkelijker en beter?

Voerwijzer Meike
    Bijdrager

Ik zou eerst groenten toevoegen, want ruwe vezel is wel iets wat sowieso gezond is en goed voor de ontlasting, en daarnaast zitten er meer gezonde stoffen in.

Maar ik vrees dat dat niet genoeg is om de ontlasting zachter te krijgen, als ook het botgehalte wat hoger is. Spiervlees toevoegen is dan een goed idee. Je kunt ook kijken of het helpt om pens toe te voegen, want dat mist sowieso in veel mixen Natuur en Dier. 

Marco
    Lid

De groenten hielpen inderdaad wel iets, maar ben nu naar Lotgering overgegaan, zit 15% calcium in, bij de Natuur en Dier meestal 20%.

15% is toch wel een beetje normaal zie ik, weinig merken die lager zitten, dan maar groenten en evt extra spiervlees.

Voerwijzer Meike
    Bijdrager

Het is ook belangrijk om naar het calciumgehalte te kijken, omdat elk bot weer een ander calciumgehalte heeft en sommige fabrikanten kraakbeen (bevat weinig calcium) als bot meerekenen.

Gaat het op Lotgering wel goed? Is het calciumgehalte ook bekend?

Marco
    Lid

Hij krijgt sinds vandaag Totaalvoer met wild (40 % Rund ,40 % Lam en 20% wild) ((X = Totaalvoer met wild     Rund, Lam, Haas, Ree & Hert )) In een % verdeling van: Spiervlees 65 % Organen 20 % Botten 15 %

De website is soms niet helemaal volledig, maar het meeste zat rond de 15% qua calcium. Dus ben benieuwd. Ben alleen even aan het tobben hoe ik dat voer moet geven. Hij krijgt nu 2x per dag te eten, maar moet dat 50/50% of kan dat ook 75/25% zijn?

Ik bedoel, voor de avond heeft hij niet veel nodig want ligt hij toch te slapen, en in de ochtend juist wel want hij moet de dag nog doorkomen. Weet niet of dat bij honden zo werkt.

Voerwijzer Meike
    Bijdrager

Het hoeft niet 50%/50% te zijn, je kunt prima 75%/25% voeren en kijken of dat bevalt. 

15% bot zegt niet hoeveel calcium erin zit. 15% bot van een heel jonge kip bevat minder calcium dan van oude kippen, of dan botten van grotere dieren. Daarom kijk ik liever naar het calciumgehalte. Soms is dat wel 1% en daar kunnen honden laat van krijgen. Soms is het ook maar 0,3% omdat er kraakbeen wordt gebruikt (wat de fabrikant dan bot noemt) , ook al zit er 15% of 20% "bot" in.

Als het nu goed gaat is het prima natuurlijk. 

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.