Thrive & happycat

Home Forums Brokken Vragen over brokkenmerk Thrive & happycat

Dit onderwerp bevat 6 reacties, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Frammekewies 1 week, 4 dagen geleden.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur

Frammekewies
    Bijdrager

Mijn kat is al jaren gewoon aan Félix nat & Aldi nat. Nu geef ik sinds gisteren thrive complete natvoer. Dit in combinatie met happycat.
    Ik heb ook nog James wellbeloved fish en Granatapet garnalen erbij genomen ter afwisseling. Happycat & Granatapet werd mij aangeraden door een diabetiskatten consulente. Is het wel verstandig om van 5% vlees naar 75% vlees te gaan? Van felix/Aldi naar thrive zeg maar. Kan dit niet belastend zijn voor de nieren plots zoveel vlees? De dierenarts raadde mij aan om vooral bij brok een senior variant te nemen en iemand op een kattenforum raadde mij nutrivet af omdat het té veel vlees bevat en dit belastend kan zijn voor de nieren. Is dit ook van toepassing bij natvoer? Zit ik dan wel goed met happycat senior 10+ droogvoer en thrive complete natvoer ? Ook is mijn kat niet echt gewoon aan droogvoer. Ik heb het in het verleden enkel gegeven als we een dag weg moesten ofzo. Het is niet dat hij al jaren elke dag brokken krijgt. Nu wil ik om de kosten te beperken 1x per dag Thrive nat geven & savonds droog of doe ik het best andersom?

Ik hoop op al mijn vragen antwoord te krijgen.
    Alvast bedankt

Voerwijzer Meike
    Bijdrager

Er zijn veel meningen over de beste voeding voor katten. Zo adviseert dierenarts en kattenvoedingsdeskundige Lisa Pierson om nog liever supermarkt-blikvoer te voeren dan brokken. Dus of het beter is om brokken te gaan voeren, hoe goed de samenstelling verder ook is, is geen feit. Ik denk dat er betere opties zijn voor je.

Heb je rauwe vleesvoeding ook overwogen? Dat is vaak goedkoper dan natvoer van goede kwaliteit. Je hoeft daar minder van te geven en het is gezonder voor katten. Probeer bijvoorbeeld eens Barfmenu, verkrijgbaar in rolletjes van 250 gram. Hier een overzicht van merken voor katten: https://www.voerwijzer.com/kvv-vergelijken/?_sfm_geschikt_voor=002

Een alternatief zou zijn om een beter natvoer te kiezen.

Frammekewies
    Bijdrager

Bedankt voor je antwoord.
    Ik heb voor thrive gekozen omdat het op voerwijzer op plaats nr 3 beste en duurste natvoeding staat voor katten.
    Voor happycat heb ik gekozen omdat er niet té veel vlees inzit en wel granen omdat iemand op een kattenforum me had gezegd dat dat de nieren kan overbelasten als het dier goedkope brokken gewoon is met weinig vlees & granen. Maar ik vroeg mij af of dit ook van toepassing is op natvoer. En ja kvv heb ik ook al geprobeerd. Hier heeft mijn kat een bacteriële infectie van gehad. Dus daar begin ik niet meer aan. Ik hoor ook veel goeds over animonda, Cosma & schesir. Die merken ga ik dan ook proberen ter afwisseling. De thrive gaat heel goed naar binnen kat smult er echt van en ontlasting is goed denk ik. Ik ruik het ook niet meer sinds ik thrive geef. Daarvoor met felix/Aldi natvoer stonk de hele woonkamer naar zijn ontlasting als hij had geweest. No offense maar Ik vind eigenlijk wel dat je je eigen site tegenspreekt nu. Je zei eerst dat kitekat zeker niet het beste natvoer is en het vergelijkbaar is met felix & whiskas. Wat alle 3 supermarkt voeding is. En nu beweer je dat dat misschien toch het beste zou zijn omdat een voedingsdeskundige & dierenarts dit heeft gezegd. Dus ik kan je totaal niet volgen. Je maakt of werkt mee eenderzijds aan een site over de beste voeding waarbij taste of the wild, feringa, cat lovers gold & thrive mee van de beste zou zijn en nu zeg je min of meer dat thrive niet goed is en raad je eerder supermarktvoer aan.
    Dus ik begrijp er niets meer van.

Voerwijzer Meike
    Bijdrager

Ik zeg niet dat supermarkt voeding de meest gezonde voeding is voor katten, maar het is geen feit dat het minder gezond is dan brokken. Ik denk zelf dat het erg afhankelijk is van de genetische aanleg van de desbetreffende kat. Is er meer aanleg voor nierziekte, diabetes of blaasgruis, dan is natvoer beter geschikt dan brokken, ongeacht de kwaliteit. Is er meer aanleg voor hyperthyroidie, dan is blikvoer niet zo geschikt en zouden brokken beter kunnen zijn. Maar dat supermarktnatvoer het beste kattenvoer is, dat is niet wat ik bedoel. Wat ik wel bedoel is dat je beter natvoer van betere kwaliteit kunt kiezen dan brokken.

Het beste kies je dus voor goede kwaliteit natvoer, en daar ben je goed mee bezig. Naar mijn mening is het niet nodig en heeft het geen voordelen voor de gezondheid om daar nog brokken bij te voeren. Een hoog vleesgehalte is geen probleem voor de nieren, tenzij de nieren niet goed meer werken. Zeker als je kiest voor eiwit van goede kwaliteit, is het geen probleem volgens de meest recente onderzoeken hiernaar, als je hier meer over wilt weten, lees dan deze publicaties eens: https://www.orijen.ca/wp-content/themes/orijen/res/resources/Effects_of_High_Protein_on_Renal_Function.pdf en https://www.orijen.ca/wp-content/themes/orijen/res/resources/Pet-Food-Safety-Dietary-Protein.pdf.

Het natvoer van Thrive vind ik inderdaad een goede samenstelling hebben, en ik ben blij dat deze goed bevalt. Ook de samenstellingen van Cosma en Animonda zien er goed uit, dus die kun je zeker ook proberen.

Is het nu wat duidelijker?

Frammekewies
    Bijdrager

Dan heb ik je verkeerd begrepen. Mijn excuses. Ik geef nu al 3 dagen thrive en zen ontlasting ziet er goed uit. Stinkt ook niet meer. Ik geef ook brokken om de kosten wat te beperken. Als ik 2x per dag thrive geef dan kost mij dat rond de 60€ per maand alleen aan eten. Dat is veel hé. Mijn kat is perfect gezond buiten dat de nierwaarde wat naar omhoog gegaan zijn door de ouderdom. Wat ik wel kan doen is afwisselen van merk. Bv almo nature lijkt mij even goed als thrive en is 1€ goedkoper. Dat scheelt per maand. Stel dat de brokken er niet goed aan doen, hoe of aan wat kan dit zien? Bloedonderzoek?

Voerwijzer Meike
    Bijdrager

Bij nierproblemen raad ik brokken sowieso af. De eiwitkwaliteit is lager en je kat krijgt minder vocht binnen. Bij nierproblemen is het heel belangrijk dat de eiwitkwaliteit goed is en er genoeg vocht binnenkomt. Katten drinken wel als ze brokken krijgen, maar uit onderzoek blijkt dat ze toch in totaal minder vocht binnenkrijgen als ze brokken eten (plus drinken) dan als ze natvoer krijgen.

Qua budget lijkt me de beste oplossing om goedkopere natvoeding te gaan voeren, of Thrive af te wisselen met goedkopere natvoeding. Cat Lovers Gold is bijvoorbeeld van goede prijs/kwaliteit en ook Animonda heeft een goede prijs voor de kwaliteit.

Frammekewies
    Bijdrager

Bedankt voor je antwoord.
    Hij heeft geen nierproblemen (laatst bloed getest in oktober of november 2017)dus zie ik er geen probleem in om 1x per dag een 30gram brokken te voeren.
    Hij krijgt zoiso genoeg vocht binnen van de thrive. Daar zit 80% water en bouillon in. En als hij brokken heeft gehad drinkt hij goed dus. Ik heb momenteel 3 zakken brokken ter afwisseling. Happycat senior 10+, Granatapet garnalen & James wellbeloved senior fish. Dit zijn 3 merken die u niet hebt vermeld bij de beste brokken maar omdat iemand me op een kattenforum nutrivet afraad omdat dit graanvrije voeding is met hoog vlees/vis aandeel en als je kat granen gewoon is kunnen brokken zonder granen + hoog vlees/vis aandeel nierproblemen veroorzaken. Hij kreeg dervoor zoals eerder vermeld felix/Aldi wat 1 en al granen is dus als die persoon van dat kattenforum gelijk heeft dat dan graanvrije brokken + hoog aandeel vlees/vis uit den boze is zou ik het dan wel riskeren om nutrivet aan te schaffen?
    Ik ga in ieder geval binnen een maandje of 2 nog eens bloedproef laten doen om te kijken of er iets veranderd is sinds thrive nat & droog. Ook ga ik ter afwisseling almo nature, animonda, Cosma nature geven en kijken naar zen ontlasting. Schesir raad u dus af? Dit werd mij ook aangeraden op het kattenforum.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.