verse kip in KVV samonella ??

Home Forums Brokken Overige verse kip in KVV samonella ??

Dit onderwerp bevat 15 reacties, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  arend 5 jaren, 2 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur

arend
    Sleutelbeheerder

Ik krijg over 3 weken onze pup, kruising Springer Spaniel / labradoodle en heb reeds besloten dat ik door de weeks een geperste brok ga voeren en in het weekeinde KVV met de juiste verhouding ong. 70 – 15 – 15. ( bij voorkeurs Lotgering – Tammenga ) Als je bij bijvoorbeeld kip compleet of rund/kip compleet pakt, dan zit daar verse kip in. Deze is 99 van de 100 procent besmet met samonella bacterie !!! Hoe gaat dat dan met de hond ?? is ie daar niet bevattelijk voor of…. De geperste brok wordt hoogstwaarschijnlijk Underdogfood. Heeft hele goede resultaten op hun site staan !! Ik zie hem in jullie beoordeling echter helemaal niet terug. Zouden jullie dat kunnen/willen onderzoeken, want bij jullie goedkeuring heeft Nederland er een concurent bij qua prijs/kwaliteit!

Voerwijzer Meike
    Bijdrager

Ja, rauwe kip kan salmonella bevatten, al geloof ik niet dat 99% van de kip salmonella-besmet is. Honden die rauw gevoer worden, hebben een hele zure maag, waarin de salmonella niet overleeft. Voor de hondenbaasjes die het voeren is het risico om er ziek van te worden groter, dus werk hygiënisch.Op een website van een dierenarts las ik dat de honden die wel salminella kregen, vaak hondenkoekjes of brokken erbij kregen, wat het maagzuur minder zuur maakt en de salmonella dus meer kans op overleven heeft.

Underdogfood ziet er goed uit voor de prijs, alleen ik hou nooit zo van de marketingverhaaltjes.

– dit is een premiumbrok – er is geen definitie voor deze term, dus dit zegt eigenlijk niks

– er zijn voldoende melkeiwitten toegevoegd voor een zeer hofe kwaliteit – voor zover ik weet is melkeiwit geen eiwit van hogere kwaliteit dan vlees: de aminozurensamenstelling is anders. Alle informatie die ik over melk lees is dat het niet gezond is en juist voor klachten kan zorgen. Voor een pup, waarbij de darmflora nog in opbouw is en het risico op allergie wat groter is, zou ik dit vermijden.

Om deze brok goed te beoordelen zou ik alle ingredienten willen zien. Er zou 25% graan en 40% vlees inzitten (wat vraagtekens oplevert bij 28% eiwit, zeker als er naast het vlees nog melkeiwit, hemoglobine en viseiwit zit – dan zou het eiwitgehalte veel hoger moeten zijn). Wat zijn dan de overige 35% ingredienten… 

Wat betreft het vleesgehalte bevat de puppybrok iets meer vlees dan Markus Muhle. Heb je Naturis Puppy ook overwogen? Die bevat nog wat meer vlees. Helaas is de samenstelling daarvan ook vrij wazig.

arend
    Sleutelbeheerder

Hallo Meike

Bedankt voor je reactie. Ik heb nog een paar weekjes en heb dan mooi de tijd om de de complete lijst van Underdogfood op te vragen… Naturis is inderdaad ook maar vaag.. Als de lijst van Underdog niet op tijd terugkomt, zal het gewoon Markus Muhle worden. Heb trouwens een adres in IJmuiden gevonden die de drie soort van KJEN (Kip, Zalm Lam) met medeweten van Kjen mixed en verkoopt. ( betreft ook een geperste brok en de hond krijgt nu 3 soorten eiwit binnen !!!) De scores daarvan zien er ook redelijk tot goed uit.. Hoe denk jij over Kjen in zijn algemeen en de gemixte versie in het bijzonder ?? Ben overigens blij dat je het met me eens bent omtrent mijn versie over KVV richting Marillion !! Het doet me goed te weten dat ik mijn huiswerk redelijk gedegen gedaan heb !!!
    Over KVV nog een klein vraagje ( de laatste ) biologisch/dierbewuste KVV = beter als “gewone”KVV ???

bvd Hans

Voerwijzer Meike
    Bijdrager

Ik kan Kjen Mixed niet vinden, heb je daar een linkje van? Of zijn het gewoon alle drie de soorten door elkaar gemengd? In Kjens zit weinig veel en veel graan, geen topper dus. 

Ben benieuwd naar Underdog, de volledige samenstelling, hoor het graag!

Ja, je hebt je huiswerk goed gedaan haha. Een biologische kvv vind ik inderdaad beter dan een 'gewone', omdat:

– het vlees voedzamer is (doordat de dieren meer beweging en beter voer krijgen)

– er als het goed is minder afvalstoffen in de zuiverende organen zitten (lever, nier)

Maar… dan nog is de rest ook belangrijk: goede verhoudingen, de kwaliteit van het spiervlees, welke organen worden er gebruikt… 

arend
    Sleutelbeheerder

Hallo Meike

Had al eens een bericht gestuurd doch is kennelijk niet doorgekomen… Heb de uitslag van Underdogfood binnen gehad. resultaten: graan, vlees, dierlijke bijprodukten, plantaardige bijproducten, bakkerijproducten ??? moet ik nog doorgaan ?? Helaas dus. Kan jij mij een top 3 puppybrokken en adultbrokken geven die ik ons puppy het best kan voeren naast KVV in het weekeinde !!??? bvd Hans

Voerwijzer Meike
    Bijdrager

Nee ik had het bericht niet gevonden inderdaad. Jammer, maar ik verbaas me er niet echt over. Een top 3 puppybrokken kan ik je niet geven, omdat ik me er nog niet zo in verdiept heb. Ik weet dat Orijen en Acana puppybrokken hebben, en omdat de brokken voor volwassen zo goed zijn, neem ik aan dat de puppybrokken ook goed zijn. Apart is alleen dat je bij Acana Junior ofzo, heel veel moet voeren. Ik heb het nagevraagd en ze zeggen dat het komt doordat er minder kcal inzit, maar dan nog is de hoeveelheid wel enorm hoog.

Top 3 brokkenmerken voor volwassenhonden kan ik wel geven:

1. Orijen

2. Acana

3. Applaws

Maar ook Wolfsblut heeft goede brokken, en Wolfsblut gebruikt waarschijnlijk 'schonere' ingredienten dan Applaws. Maar qua samenstelling en analyse heeft Applaws weer mijn voorkeur. Alleen de puppybrokken van Wolfsblut zou ik niet durven aanraden, omdat de ene ontzettend veel teveel calcium bevat en bij de andere puppyvariant het calciumpercentage niet bekend is.

Als je een geperste brok wilt, vind ik dit goede brokken:

1. Lupo Natural

2. Canis Alpha

3. Markus Muhle

Maar of ze geschikt zijn voor pups heb ik nog niet uitgezocht.

arend
    Sleutelbeheerder

Hallo Meike. Bedankt voor je heldere antwoord. Is het wat jou betreft geen probleem als ik onze pup 4 dagen een geextrudeerde brok ( bijvoorbeeld applaws of acana puppy) voer ipv een geperste brok naast die overige 3 dagen van KVV. Ik lees dat geperste brokken namelijk vele malen betere zouden zijn naast KVV als de krokante brok…. Het verteringsproces van en geperste brok zou beter aansluiten of het geven van KVV… Echter de waardes van de krokante brok qua Eiwit Vet etc etc van Acana Applaws etc zijn wel veel beter als die van de geperste brok…..
    Ik hoop dat ik je antwoord nog krijg voordat ik definitief ga bestellen… bvd Hans

Voerwijzer Meike
    Bijdrager

Klopt, voor de meeste honden maakt het geen verschil of de brok geperst of geextrudeerd is en aangezien in alle geperste brokken veel graan zit (of aardappel bij Luposan) geef ik de voorkeur aan een geextrudeerde brok. De enige bron die noemt dat geperste brokken beter zijn, zijn de fabrikanten die het maken en voor mij zijn dat geen betrouwbare bronnen. Ik ga later zeker nog eens verder duiken in de materie geperst vs geextrudeerd.

arend
    Sleutelbeheerder

Geweldig Meike.

Ga ik in ieder geval beginnen met Acana of Applaws puppybrokken , want ik begrijp uit andere commentaren van jou, dat jij toch voorstander bent van het voeren van puppybrokken ipv gelijk met volwassen brokken te beginnen en wel tot minimaal 9 mnd a 1 jaar ???? Vind je het trouwens verstandig om ook de brok af te wisselen, zoals ik dat met KVV ga doen, m.a.w. een tijdje Acana puppy voeren tussendoor natuurlijk de verschillende KVV’s en dan weer een paar weken Applaws puppy met verschillende KVV’s ???

Voerwijzer Meike
    Bijdrager

Klopt, ik ben voorstander van het voeren van puppybrokken, in ieder geval zolang de pup nog flink aan het groeien is. Maar dan dus wel een goede puppybrok. Het schijnt dat afwisselen van brokken voedselallergie kan voorkomen, dus dat is zeker het proberen waard. Lastig is wel dat ieder merk maar 1 puppybrok heeft en dat het afwisselen van merken bij sommige honden vervelende reacties kan geven. Ik zou eerder wat vaker kvv geven en daar goed afwisselen. Waarom wil je er graag brok bij voeren eigenlijk?

arend
    Sleutelbeheerder

Dat komt Meike omdat wij beiden van ma tot do een volledige dagtaak hebben. Mijn vrouw heeft dan een redelijk vrij beroep en kan veelal haar uren zelf indelen; ik ben die dagen van 7 tot 17.00 uur werken. De kans dat we KVV er niet op tijd uit hebben gehaald etc etc is groot. In het weekeinde vrije tijd zat, dus dan ook KVV. Bedankt voor de goede raad en schiet er mij wat te binnen of doet zich iets voor, dan weet ik je te vinden !!!! gr Hans

arend
    Sleutelbeheerder

Hallo Meike

Jammergenoeg moet ik je nu al weer vinden… We hebben de pup 1 week in huis. Samen met de vakantiehond gaat het prima en KVV gaat erin als koek. Heb nu al KVV Tammenga puppy, Kivo Puppy en Lupa kip/rund en vlees/zalm gegeven.
    Na 2 dagen kwamen we erachter dat beiden last hadden van vlooitjes. Met het toedienen van pipetjes aan hen dachten we van het probleem af te zijn. De grote hond bijt inderdaad niet meer. De pup blijft echter aan de buiten-en binnenzijde van zijn achterpoten en richting zijn balzak/anus likken en bijten. Dit doet hij zelfs tijdens het spelen met de grote hond !! en met name als hij s morgens uit de bench wordt gehaald. Vlooitjes kunnen we bij hem niet meer ontdekken… Mijn gedachten gaan langzaam aan richting een allergie voor het verse vlees !!!?? Of denk jij dat het iets anders kan zijn.?? Ik ben van plan hem vanaf morgen minimaal een week op brokken te zetten ( Acana puppy/junior. ) Hoe kijk jij er tegenaan ??

arend
    Sleutelbeheerder

Honden kunnen ook allergisch reageren op de pipetjes, houd daar ook rekening mee voordat je het in het voer gaat zoeken. Mijn hond had ik behandeld met Advantix van Bayer, volgende dag jeuk en heb mijn hond daarna gewassen. Ik gebruik nu een natuurlijk vlooien- en tekenmiddel.

arend
    Sleutelbeheerder

Dank je Tessa. Welk natuurlijk middel gebruik je dan en waar is het te verkrijgen ??

Voerwijzer Meike
    Bijdrager

Wat vervelend, is de jeuk er nog steeds? Het zou ook nog na-jeuk kunnen zijn, er bestaat zelfs een vlooienallergie! De pipetjes kunnen inderdaad ook problemen veroorzaken. Wat ik zelf doe bij vlooien is wassen met vlovrij shampoo van ecostyle, goed stofzuigen en dan alle meubels en kleden e.d. behandelen met ecostyle vlovrij spray. De hondenkleedjes gaan in de was.

Ik denk niet dat je pup allergisch is geworden voor een of meerdere vleesoort(en). Je kunt dit uittesten door een diersoort te voeren waarvoor de pup nog geen allergie heeft kunnen ontwikkelen, dus een diersoort die hij nog nooit gehad heeft. In de brokken zit kip, en dat zit ook in de iv die je voert. Ik denk niet dat dit de oplossing is. Een allergie voor vers vlees in zijn algemeenheid bestaat niet. Meer info over voedselallergie vind je hier:http://www.voerwijzer.com/eliminatiedieet-bij-voedselallergie 

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.