Visolie toevoegen maar hoeveel?

Home Forums Brokken Vragen over brokkenmerk Visolie toevoegen maar hoeveel?

Dit onderwerp bevat 1 reactie, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Voerwijzer Meike 1 maand geleden.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur

TessdeZalker
    Bijdrager

In artikelen over voer vergelijken en zelf analyseren of brokken, kvv, etc ‘goed’ zijn, staat van alles vermeld over verhoudingen van Omega 3 tegen Omega 6 vetzuren. Vaak zit er te weinig Omega 3 in het voer en wordt geadviseerd visolie toe te voegen. Helaas staat er nergens hoeveel dat dan moet zijn of welke visolie geschikt is. In veel visolie zit Omega 3 en 6, dus hoe zorg je dan dat de totale verhouding kloppend wordt?
    Voorbeeld: in de brokken die ik mijn kat voer zit 0.4% Omega 3 en 2,9% Omega 6, te weinig Omega 3 dus. Hoeveel visolie zou ik dan toe moeten voegen om voldoende Omega 3 te voeren en de verhouding tussen Omega 3 en te verbeteren? Welke visolie is dan geschikt? Mijn kat weigert verse vis te eten dus een stukje makreel o.i.d. is geen optie.

Voerwijzer Meike
    Bijdrager

Het lijkt me goed om ongeveer drie of vier keer zoveel omega 6 als 3 te voeren, waarbij omega 3 in bruikbare vorm wordt aangeboden (DHA en EPA). Visolie bevat EPA en DHA en is wat dat betreft goed om toe te voegen. Mijn favoriete merken zijn Minami en Metagenics Eskimo Extra.

Als er 29 gram Omega 6 in een kg voer zit, zou je bijvoorbeeld 9 gram Omega 3 per kg voer kunnen toevoegen.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.