voedingswaarde verschillende soorten KVV

Home Forums Brokken Overige voedingswaarde verschillende soorten KVV

Dit onderwerp bevat 1 reactie, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Voerwijzer Meike 4 jaren, 11 maanden geleden.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur

arend
    Sleutelbeheerder

Ik vraag me af hoe ik aan de voedingswaarde van de verschillende soorten KVV kan komen. Er zit tussen de diverse merken toch wel een verschil.
    Heb al van meerdere mensen gehoord dat ze van het ene merk veel meer moeten voeren dan van het andere. Dat zou dan eigenlijk in de prijs meegenomen moeten worden, als je van merk a bij een grote hond 200 gram per dag meer moet voeren dan bij merk b, dan scheelt dat aardig wat.

En hoe komt het dat de voedingswaarde van vlees verschilt?

Voerwijzer Meike
    Bijdrager

Over het algemeen kun je van alle kvv's ongeveer dezelfde hoeveelheid geven, maar het kan inderdaad verschillen. Dit heeft vooral met het vetpercentage te maken, omdat die voor veel kcal zorgen. Maar ook eiwit levert energie. De berekening voor het aantal kcal is: (eiwit x 4) +  (koolhydraten x 4)  + (vet x 9) = kcal. Dus een kvv met 15% eiwit, 3% koolhydraten en 14% vet bevat: (15×4) + (3×4) + (14×9) = 60 + 12 + 126 = 198 kcal per 100 gram

Maar het makkelijkst is gewoon goed op het vetpercentage te letten. Het eiwitpercentage is meestal redelijk hetzelfde.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.