Voer wisselen, naar welke??

Home Forums Brokken Welke brok voor mijn hond? Voer wisselen, naar welke??

Dit onderwerp bevat 4 reacties, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Voerwijzer Meike 1 jaar, 10 maanden geleden.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur

Daisy
    Lid

Hoi Meike,

Ik heb een labrador teef van 3,5 jaar oud, niet gesteriliseerd. Mooie compacte hond, goed op gewicht, goede spiermassa, actieve hond. 

Zij is door mijn vader gefokt, dus ik weet haar historie sinds dag 1. 

Zij heeft altijd Pro Plan zalm & rijst gehad. An sich was ik er tevreden over, als in mooie vacht, goed gebit & adem, verder goed vitaal. Echter bleef haar ontlasting altijd wat papperig, en ze dronk veel waardoor ze ook vaak moest plassen. 

Niet al te lang geleden heb ik haar over gezet op FarmFood, (nu net 1 zak 15 kg leeg) nadat ze eerst 1 week FF versvoer op had. Haar ontlasting was met het vers direct goed, maar ik wil niet enkel vers geven omdat dat lastig is met onze onregelmatige werktijden. Ik kan er donder op zeggen dat we vergeten op tijd te ontdooien. Daarna dus FF brok, maar wegens de geperste brok (denk ik) worden haar mooie witte tandjes in vlot tempo geel en STINKT ze uit haar bek, er blijven veel resten achter in de bek en lipplooien.  Gelukkig laat ze haar tanden poetsen, maar dat is zeker niet haar hobby :-)

de ontlasting is op de brok nog steeds beter dan bij ProPlan. Daarnaast drinkt ze minder en kunnen we voor het eerst tot 10.00u slapen omdat ze s ochtends niet meer om 7.00u piept om uit te gaan. We dachten dat dit aangeleerd gedrag was, maar ze piept nu niet meer! Dus het was toch echt aangeven dat ze nodig moest plassen. 

De afgelopen week valt ons op dat ze zich onwijs krabt! Als in soort van jeuk aanvallen. Ze springt van haar kussen en begint te krabben/bijten. Vooral in de lies regio. Ze is goed behandeld tegen vlooien ed. Ze zit ook slechter in vacht. Niet alleen qua uitval, want daar is het ook wel een beetje de periode voor. Maar de volle kleur vervaagt en maakt plaats voor een lichtere wat doffere variant welke ook minder mooi “strak” langs haar lijf zit. Daarnaast valt me bij borstelen en aaien op dat ze veeeel meer huidvet heeft, en op de billen enige schilfering. Toen ben ik verder gaan kijken op internet dan enkel de site van FF zelf en zag ikdat er zo onwijs veel granen in zit. Ik vermoed dat die de boosdoener is. De issues die ze op ProPlan had, heeft ze nu niet. Maar er zijn andere voor in de plaats gekomen :-(

Nu wil ik dus graag een goed alternatief, maar zie door de bomen het bos niet. 

We hebben nog een labrador gehad en tien heb ik de speurtocht al eens afgelegd. Kwam toen uit bij Taste of the Wild. Zij werd er helaas erg dik van terwijl ze al minder kreeg dan op de verpakking stond.

uiteindelijk heeft zij CaroCrock gekregen wat goed ging. 

Ik heb van veel mensen gelezen dat hun hond op Orijen maag darmklachten kregen vanwege het waarschijnlijk hoge eiwit gehalte. Zo lees je van alle brokken uiteraard goede en slechte verhalen en ben ik de draad kwijt. 

Voordat ik op jouw site uitkwam, was ik zowat bij Wolfsblut uitgekomen. Maar daar twijfel ik nu ook weer aan, want is dat niet zo goed als hetzelfde als Taste of The Wild? Daarnaast hebben zij zoveel varianten op hun site staan dat ik daar ook weer niet wijs uit kom. 

Omdat labradors vaak heup of elleboogproblemen hebben durf ik ook niet goed een voer met hoog calcium te geven, of is dit alleen van belang in de groeifase? 

Sorry voor het lange verhaal… Maar om een deugdelijk advies te kunnen geven lijkt het me wel zo handig dat je alles weet wat er rondom de voeding heeft gespeeld. 

Prijs maakt me niet uit.  Al hoeft duur voer niet het beste te zijn natuurlijk, dus ik bedoel meer aan te geven dat prijs geen issue is. Het gaat mij om de kwaliteit van het voer.

mvg Daisy

Voerwijzer Meike
    Bijdrager

Hoi Daisy,

Ik begrijp dat Pro Plan slechte ontlasting gaf en vaker plasbehoefte, en dat op Farmfood deze problemen opgelost zijn, maar er zoveel probleempjes voor in de plaats komen dat je toch verder zoekt.

Op rauwe vleesvoeding gaat het dus goed, in ieder geval de week dat je het hebt gegeven. Is het een optie om dit dan deels te geven? Wanneer je het vergeten bent uit de vriezer te halen, kun je altijd alsnog brokken geven. Of natvoer, zoals blikvoer of vleesworsten. Dat is over het algemeen gezonder dan brokken, maar ook duurder.

Qua brokken zou je kunnen kijken naar Acana, dat heeft dezelfde kwaliteit als Orijen, maar dan wat minder eiwit (door minder vlees).

Wat ik veel hoor is dat er honden zijn die slechte ontlasting krijgen van een hoog eiwitgehalte, maar niet zozeer buikpijn of ergens last van. Ik vermoed dat dat komt doordat ze de hoge hoeveelheid verhitte en bewerkte eiwitten niet kunnen verteren, vaak zie je dat het wel goed gaat als je iets minder voert of de hoeveelheid voer over meerdere voermomenten verdeeld.

De Wolfsblutvarianten met veel vlees, bevatten inderdaad ook erg veel calcium. Voor een volwassen hond, die niet meer groeit, is dit voor de gewrichten en botten geen probleem. Wel heeft het andere nadelen, zie mijn antwoord over de hoge calciumgehaltes in brokken: http://www.voerwijzer.com/forum/hoge-calciumgehaltes-div-goede-merken-brok

Wolfsblut heeft wat meer nutritionele nadelen dan Acana, die je kunt zien in mij beoordeling op de pagina van de brok zelf. Toch zijn er vast honden die gezonder zijn op Wolfsblut, het verschilt per hond wat het beste bevalt.

Kun je hier verder mee?

Daisy
    Lid

Hoi Meike,

Ja daar kan ik zeker wat mee, dankjewel..

Dan denk ik aan Acana Grasslands of Acana Pacifica. Dit zijn geextrudeerde brokken. Dit betekend toch dat het een krokante brok is? Ik heb de verschillen gelezen, dus weet het zo goed als zeker, maar even voor de bevestiging..

Misschien stomme vraag, maar is voer met alleen vis dan wel voldoende voor de hond? Aangezien vis geen vlees is?

zou je deze 2 varianten met elkaar kunnen afwisselen. 1 zak vlees, dan 1 zak vis, weer 1 zak vlees etc…. Of doe je de spijsvertering daar geen plezier mee?

Ik denk dat ik haar de weekenden sowieso vers ga geven, aangezien we dan toch vrij zijn. 

Voerwijzer Meike
    Bijdrager

Afwisselen tussen deze smaken is een heel goed idee. Sommige honden hebben wel moeite met de overgang steeds, en als dat voor jouw hond geldt zou je de overgang dus rustig moeten doen. Een hond die ook rauwe vleesvoeding eet, heeft vaak ook minder last van wisselingen, waarschijnlijk doordat de darmflora beter is.

Succes!

Daisy
    Lid

Dankjewel voor het meedenken!

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.